Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Heliskiing, Bra eller dårlig?
#125316 14/12/2005 2:51 AM
Benni Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Leste litt i det nyeste FF om heliskiiing og da blir debatten om heliskiing diskutert litt..

Hva syntes folk om heliskiing? Skal det bli lovlig eller er det rett med det forbudet vi har i dag?

Kan kanskje bli en "intresting" diskusjon, siden det er faktiske brukere av fjellnorge her...

jeg er forresten
Benni #125317 14/12/2005 2:53 AM
Benni Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

for at man skal oppheve forbudet... Har litt bakglatte ski og alt for lat:)

alaska
Benni #125318 14/12/2005 3:05 AM
Medlem
Medlem

sitter her borte på drømmeplassen alaska, hvor heliski er lov. Jeg vil helst før sesongen slutter ha prøvd dette. Problemet er at det koster ca 750 $ for ein dag. dvs ca 4500 kr. her borte er det diverse firma som driver med dette og det er litt konkurranse mellom firmaene. Det driver prisene litt ned, f.eks for enkeltløft. Problemet med heliski i norge er markedet. Jeg kan ikke tenke meg en eneste plass i norge hvor markedet er stort nok til å kunne drive med dette hele sesongen. nordmenn er gjerrige og med tanke på prisene her borte tenker jeg bare med gru på hva de ville vært i norge. Men sett bort fra det er det nok enkelte områder som kunne vært digg å utforske på den lette måten. Gitt at naturen ble tatt vare på og skjermet f.eks villreinen. men hvis det er nogen som skulle finne på å drive med det er det sikkert ett fåtall som ville prøvd det. Tenke meg i aldersgruppen 35+ med altfor mye penger som brenner i lommen. Selv har jeg lånekassen til slikt.....heliski here i come

Heliskiing er bra!
Benni #125319 14/12/2005 5:27 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har ikke lest siste ff enda. Men mulighetene i norge bør det absolutt være mulig for heliskiing. Helikopterdrift har et prosjekt pågående i rødal et par helger i året, hvor en har mulighet for løft som ikke svir fullstendig hull i lomma. Eneste som setter begrensing er været og odda komune. Problemet er alle de restiksjonene i norge som for byr en slik aktivitet. I alaska/canada finnes ikke noe slikt. Det som er good med heli er å komme til spots som er utilgjengelig midt på vinteren med tanke på kulden, snøen og tid.

Ja gjerne
Benni #125320 14/12/2005 6:33 AM
Medlem
Medlem

Hvis lommeboka hadde vært feit og god, akkurat som magen min, så hadde jeg ihvertfall brukt heliskiing så mye som mulig. Tenk alt det hvite gullet i Norges langstrakte land som hadde blitt tilgjengelig da. Drømmer om heliskiing i Lyngsalpene, men der er det ikke mange som kommer til med helikopter (samme hva du heter og hvor mye penger du har). Som sagt over, så tror jeg desverre ikke det er marked for det her i Norge, det blir alt for dyrt.

Så Benni, vi får kjøpe oss randonee bindinger og feller, så får vi både mindre mage og masse digg løssnø.

Alt er tilgjengelig uansett
Benni #125321 14/12/2005 6:44 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er nå ikke så ille å gå seg en tur heller. Sett av nok tid så er alle topper i hele Norge tilgjengelig ved hjelp av egen krefter og.

Uten krefter
Benni #125322 14/12/2005 7:35 AM
Medlem
Medlem

er det ikke så mye som er tilgjengelig, og da jeg mangler både krefter og riktig utstyr for å komme meg opp på en topp, hadde det vært riktig så beleilig med helikopter.

Men skjønner ikke helt grunnen til at det er forbud mot heliskiing i så mange fjellområder i Norge. Forurensing i form av utslipp fra helikopteret kan da ikke være så stort. En flokk med rein må da være mulig å fly langt nok fra til å ikke forstyrre. Og hvordan kan flere skikjørere i fjellheimen skade naturen??

.
Benni #125323 14/12/2005 8:41 AM
Entusiast
Entusiast

Utvilsomt marked for heliskiing i norge..

Om den gjengse 14åring ikke har cash til dette, er det jo en del folk i dette landet som har både penger og lyst til...

For ikke å snakke om mulighetene innen turisme. Ukes heliskiing i lyngen står jo ikke noe tilbake for en ukes heli i alaska vel?

Vern og bruk - nye interesser
Benni #125324 14/12/2005 8:53 AM
Medlem
Medlem

Noen områder i Norge har et spesielt vern; Nasjonalparker, Landskapsvernområder, Naturreservat ++. I ikke-vernede områder er det kun et generelt forbud mot motorferdsel i utmark som gjør heliskiing, catskiing og skuterbasert skikjøring umulig. Lokale myndigheter tolker regelen svært forskjellig, og eksempelvis i Odda og i Vang i Valdres har det vært mulig å få hjelp til toppen. Historisk sett er ikke dette noe nytt. Frem til 1980 ble folk fløyet opp på Uranosbreen i Jotunheimen, servert helstekt lam og vin i stettglass, før de sto på ski ned igjen. På Hovden i Setesdal ble det bedrevet heliskiing på fjellet Enden. Det finnes sikkert flere eksempler og. Min mening: Vi bør bevare mest mulig av "villmarken", og skjerme den mot inngrep. Enkelte områder som allerede er utbygget bør kunne få tilby heli/cat/skuter i tilknytning til nærområdet. Naturlige eksempler på steder der jeg mener dette bør være uproblematisk er de bratte vestlandsfjellene med lite turisttrafikk og villrein (som er nærme vei, skianlegg eller kraftinstallasjoner) og dalsidene opp til fjellplatåene de fleste steder i Sør-Norge. Lyngen, Hurrungane, Jostedalsbreen og Sunnmørsalpene er eksempler på turområder som bør skjermes fra Heliskiingen.

Zapffe sa:
Benni #125325 14/12/2005 9:18 AM
Fersking
Fersking

"Dersom stillheten skulle være for alle, da blir det bråk".

Selv om vi har mye natur i Norge, så brukes den også av mange. Heliskiing vil åpenbart kunne ødelegge for andre som bruker naturen.

Det er dessuten slik at vi med sikkerhet kan si at naturen ikke vil ta skade av at det ikke drives heliskiing - det motsatte er derimot mer usikkert....

Mao. - har du ikke kropp til å komme deg ut for egen maskin - da bør du kanskje gjøre noe med kroppen - evt. finne deg en annen interesse.

HØR!
Benni #125326 14/12/2005 9:30 AM
edh Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Kom dere på tur, halve gleden er turen opp...

King Kong
Benni #125327 14/12/2005 9:54 AM
Medlem
Medlem

"Det er dessuten slik at vi med sikkerhet kan si at naturen ikke vil ta skade av at det ikke drives heliskiing - det motsatte er derimot mer usikkert...."Den argumentasjonen kjøper jeg ikke. Hvis markedet etterspør mer frikjøring på ski vil et eller annet skisted i landet før eller siden få godkjent en ny heis inn i "urørt" natur. Hvis alternativet er et reversibelt inngrep(heli/cat) vet jeg hva naturen ville valgt.Dessuten har ikke naturen tatt skade av tidligere komersielle aktører innenfor samme område i merkbar grad.

hehe
Benni #125328 14/12/2005 1:31 PM
Benni Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

kanskje en idee magan?

..
Benni #125329 14/12/2005 2:51 PM
Entusiast
Entusiast

jeg ser ikke det store problemet med heliskiing... naturen tar ingen skade av det, å et stakkars helekopter må noen tåle og høre en sjelden gang! Det er som sagt tidligere mye bedre og fly et helekopter til en topp, enn å bygge en heis! Du kan tross alt bare slutte fly, det er ikke "bare" og rive ned en heis.. Jeg syns heliskiing burde være tillatt over alt! Men det er da MIN mening om saken.

hmmmm
Benni #125330 14/12/2005 9:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Benni... hvorfor tar du opp det temaet... DU har flyskrekk!!!

kos

Skulle ønske at...
Benni #125331 15/12/2005 10:43 AM
POS Offline
Fersking
Fersking

...det kunne blitt regulert noen områder der det kunne vært tillatt med heliskiing. Vi har jo MYE natur her i Norge og jeg skjønner ikke at vi absolutt skal værne alt. Selv har jeg gått mye i fjellet og setter pris på at det er stilt og rolig der jeg ferdes uten motorferdsel. I Jotunheimen har jeg flere ganger sett reddningshelikopter kommet kjørende i dalførene, men jeg kan ikke si at det har plaget meg. Noe annet er hvis det virkelig tar av og det blir for mye av det.

Det bør uansett være plass for noe heliskiing i Norge på noen få regulerte steder. Det kan gjerne være tidsbegrenset når det er tillatt, men jeg håper det blir...

meget god stemning
Benni #125332 15/12/2005 10:48 AM
Fersking
Fersking

det hadde uten tvil vært fett og fått til ass

lett tilgjengelig!
Benni #125333 15/12/2005 2:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har selv vært på Heliskiing i Italia, og det er superfett, ingen tvil om det! Men jeg ser ikke noe særlig behov for dette i Norge. Markedet er ikke særlig stort, det vil (som alt annet i dette landet) sikkert bli grisedyrt og det er liten tvil om at dette vil påvirke livet i fjellet.Det er ikke mange stedene i Norge man ikke når på relativt kort tid. Selv midvinters, så det at ting er utilgjengelig kjøper jeg ikke. Jeg synes ikke det bør bygges mere heiser heller, jeg! Bedre med åpne felt og trange skoger, enn heismaster og traseer!

Men det er nå bar MIN mening!

Dra til Sverige
Benni #125334 17/12/2005 7:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ser egentlig ikke det helt store behovet for heliskiing i Norge. For det første vil det forstyrre svært mange andre brukere av fjellet. Sammenlignet med andre land er nordmenn langt mer ivrig brukere av fjellet og en av de verdiene folk verdsetter høyest er den roen og stillheten de møter ute i naturen. Man tåler alltids et redningshelikopter, men det er nok mer fordi dette helikopteret er ute for å hjelpe andre. Hvis det skal være økonomisk mulig å drive heliskiing i Norge regner jeg med at man må ha mer enn en tur en gang i blant. Dette vil for mange være et svært forstyrrende element i fjellopplevelsen.

Vi er unike i den forstand at vi har mye urørt natur og vi er, i forhold til mange andre land, veldig flink til å ta vare på og verne den naturen vi har. Hvor mye heliskiing vil forstyrre dyrelivet eller miljøet generelt vet jeg ikke, men om det ikke vil ødelegge så mye så vil det helt sikkert ikke ha positiv påvirkning.

Jeg er egentlig ikke i mot heliskiing, skulle gjerne ha gjort det selv, men jeg ser ikke helt behovet for det i Norge. Vil man dra på heliskiing kan man jo bare ta turen over grensen eller til alpene så kan vi bevare den naturen og det friluftslivet som særtegner Norge.

det er i motbakke det går oppover
Benni #125335 18/12/2005 2:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I mine øyne er det kun et argument for heliskiing i Norge, og det er å få litt liv i destinasjoner som gjør det mer attraktivt for turister som har lyst til å legge igjen massevis av penger eks det nye blåfjell-sakten i Målselv ville ha tjent på dette. Det er mange dvaske rumper rundt omkring i Norge som bare har godt av litt motbakke. Turen er målet og nedkjøringen føles bedre når man har klatret opp selv, akkurat som at selvfanget fisk smaker bedre enn kjøpe-fisk.

Re: Heliskiing, Bra eller dårlig?
Benni #125336 18/12/2005 5:03 PM
Entusiast
Entusiast

En helikoptertur er målet..

Hvor mange ganger bedre er en selvgått nedkjøring i forhold til en luftbåren en? Vil det isåfall si at man bare kan kompensere med flere løft?

Det dumme med en helitur i forhold til en ordinærtopptur er at man gjerne går glipp av den viktige "kompisfaktoren". Preike piss hele veien, slaske oppover, finne på sprell i pausen og ikke minst: snu før toppen!

Forøvrig liker jeg ikke fisk.

nei takk..
Benni #125337 18/12/2005 5:21 PM
Fersking
Fersking

Er du ikke i stand til å gå opp.. skal du heller ikke kjøre ned..

Kan se for meg en del folk som uten så alt for mye erfaring, som nettop har sett på dvd at seth morrison kjører ned noen sinnsyke linjer, kaster seg inn i helikopteret for å få prøvd seg på storfjellkjøring.. Hva skjer da? jo.. da ringer alarmtelefonen her hos oss i røde kors, og vi må ut å redde en tulling med brekte bein i fra fjellsida..

Folk som skal kjøre storfjell trenger mye kunnskap om fjellet, skredteknikk osv.. ved heliskiing vil det lett bli endel "ukyndige" i fjellsidene ved at terskelen blir litt lavere..

....
Benni #125338 18/12/2005 5:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som allerede nevnt så mener jeg:Er du ikke i stand til å gå opp fortjener du heller ikke den fantastiske turen ned. Gidder du ikke gå opp får du holde deg i trekket!

Re: Heliskiing, Bra eller dårlig?
Benni #125339 18/12/2005 6:35 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du har tenkt deg på et seth morrison heliprosjekt, og går på snørra tror jeg det er temmelig liten sansynlighet for at Røde Kors tørr å komme og hente deg.

En forutsetning for heliskiing må jo være lokalkjent guide, ellers blir det helt meningsløst! Du leier bare ikke et helikopter og setter utfor. De som benytter seg av heliskiing er enten:a) feite amerikanere som vil ha en eksotisk opplevelseb) gode norske kjørere som vil ha en ny type opplevelse. De har gjerne vært på toppturer før og er over middels dyktige på ski.

Vil hevde at begge gruppene er oppegående nok (evt. skremt) til å få med en guide for å maksimere kjøring, og minimere uhell.

litt løsere lov enn nå
Benni #125340 18/12/2005 9:08 PM
Medlem
Medlem

det burde gå greit.noen vil påstå at hvis canada kan så kan vel norge, men se på arealet til canada...det er GANSKE mye større enn norge.det er vel ikke at helikoptrene forstyrrer dyr og folk, men miljø.

sjarm
Benni #125341 19/12/2005 3:21 PM
Fersking
Fersking

Litt av sjarmen med topptur, er jo at det er ikkje alle som orker dette. Er vel ikkje noko stas å bli flyd opp og kjøre ned i spora til andre.

la fjellet vere til alle dei som ofrar litt(ikkje penga) for den fantastiske opplevelsen det er å køyre ned et uberørt fjell i masse pudder.

røde kors
Benni #125342 19/12/2005 10:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg vil påstå at det er tryggere med heliskiing enn selvdrevet topptur både med tanke på snøskred og vanlig tryn siden (som det blir nevnt her) en lokal guide selvsagt er en forutsetning i tillegg til at du har din egen ambulanse m/propell susende rundt deg på tur. Å stole fullt og helt på mobiltelefonen din på fjelltur ikke veldig smart.

Men for å snakke litt naturvern: Det er selvsagt de vakreste naturområdene som er mest fristende for heliskiing, men det er også disse naturområdene som det er viktigst å bevare. Hadde det vært snakk om heliskiing til høyeste toppen i Østfold så hadde det ikke gjort meg noe, men når det er snakk om f.eks. Lyngen så mener jeg at de feite amerikanerne kan ødelegge sitt eget land, og heller komme hit når de skal trimme.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå