Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
T-man presenterer: allroundoppsett-tips
#125237 21/12/2005 11:29 AM
T-man Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det finnes faktisk ganske mange som er ute etter et skioppsett de kan bruke til alt... derfor vil jeg her i generelle termer beskrive hva jeg har valgt.

Ski:Stive, litt breie jibbeski kortere enn min egen lengde med ok innsving.Hvorfor:Fordi jeg vil ha muligheten til å kjøre hardt og leke samtidig.

Sko:High-end freerideskoHvorfor:Jibbesko er for pingler og homoer. Disse kan du gjøre alt med, de er også mye mer behagelige enn racingsko. Mine såkalte allroundsko som jeg hadde før har jeg: klart å knuse, klart å kjøre med walk for så å vri dem til det hinsidige. Walk er tull, du skal da faen ikke gå du skal renne.

Bindinger:Look/Rossignol sin patent tar opp mer energi når det går galt, de fleste gode bindinger er bra til å fordele krafta ned i skien. Jeg har klart å knuse atomic device-bindinger, kanskje disse har en svakhet.

Staver:Det er ingen ting som er så leit som når en stav knekker. Knuser du en binding så sier du "FAEN så kult", knekker du en stav så sier du "Jævla mongo faen fittehelvete satan".

Klær:Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Bruk penger på klær, det får du igjen for. Gore-tex/dermizax anbefales, fine-tex må du impregnere flere ganger i sesongen men det kan duge. Boblejakke/heldress er feil... du skal stå på ski, ikke på en catwalk. You don't have to be gay to be okay.

Beskyttelse:Ryggskinne hindrer bevegeligheten og gjør deg varm som f... som regel. Nå har jeg testa Dainese sin nye patent, og den var ikke så værst.

Hjelm er ikke teit. Sweet Rooster fordeler energien over ett større område, men den har noen forjævlige ørevarmere.

Gåggels:Skibriller er et must, her må du først og fremst velge noen som sitter bra. Dernest må du se til at de passer en eventuell hjelm som du har. Rooster ble formet med Cebe Powder som brillemodell. Mørke glass tar bort uv-stråler, speilglass er kule og tar bort litt UV, gule glass er gode når det er jordmørkt. Skal du bare ha ett sett glass så er løsningen på noen av Cebe Powder sine brilleglass genial, gule speilglass.

Glemte forresten...
T-man #125238 21/12/2005 12:07 PM
T-man Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Glemte forresten å si at det er viktigere at bindingene er korrekt montert enn hvilke bindinger du har.

Nordica-støvler har en tendens til å beslaglegge en større lengde av skien enn det andre gjør, dette gjør at en mindre lengde av skien er fleksibel.

Ikke lån støvler ut til andre, selv ikke for en liten test. De tilpasser seg føttene til brukerne, og du vil helst ha støvler som passer deg. Låner du ut til noen så kan de bli vonde og eventuelt romslige etter en stund.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå