Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Den ultimate skibil - i allefall ikke Nissan King Van
#124780 18/01/2006 2:06 PM
kvande Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei,

Forrige uke la jeg inn en melding om at jeg skulle ned til Kristiansand (fra Oslo) for å kjøpe meg noe jeg trudde ville være en super skibil. En nissan king van med seks seter og mye plass bak, inkludert plass til å bygge et par senger.

Jeg lovte en påfølgende rapport, og her er den:

Tirsdag kveld kjørte jeg lykkelig tilbake fra Kristiansand til Oslo, 9800 kroner fattigere, eller 9999 om du tar med togbilletten for å hente den. Satt å tenkte på alle skiturene man skulle ta i vinter med kompiser, og alle klatreturer og fjellturer det skulle bli til sommeren.

Fredag kveld var det klart for å pakke bilen full av ski og annet utstyr, plukke opp dama, og sette kursen nordover E6 til snøen. Det vite pudderet lå og ventet 3 timer lenger nord og humøret var på topp. Ny bil og greier. Kunne ikke vente med å vise frem gliset.

Tre timer og 20 mil senere kom det statig nye lyder fra kjerra, men det er jo en gammel bil tenkte jeg, kommer jo nye lyder hver dag. Så begynte det å vine høyfrekvent, og 50 meter til så var det slutt på fremdriften. Jeg hadde hatt drittbilen i tre dager og girkassa røyk, etter 57 mil. Hadde selvfølgelig ikke rekt å melde meg inn i NAF, så der sto vi bom fast i mørket i avkjørselen til Goppollen litt sør for Fåvang mens trailerne suste forbi i 100. De andre som var på hytta hadde tyllet i seg whisky i store mengder og kunne ikke hente oss.

Fikk ringt til Falken på Ringebu og en trøtt men hyggelig kar svarte i telefonen, og ville mer enn gjerne hjelpe meg. Tauebilen kom, tauekaren lo når jeg fortalte hvor lenge jeg hadde hatt bilen, og vi ble tauet inn til et verksted i Ringebu.

Derfra var det ikke annet å gjøre enn å ringe etter taxi, laste inn ski, utstyr, mat, drikkevarer, og andre godsaker, og be sjåføren kjøre oss opp på fjellet. Jeg trur han ringte til hver eneste kompis han hadde og sa han hadde fått seg langtur. Aldri sett en så glad taxisjåfør jeg.

Så var det bare å ta i mot hånlatteren fra kompisene som lurte på hvor bilen min var og alle 'hva sa jeg' kommentarene for så å drukne seg selv i whiskey sammen med alle knuste friluftsdrømmer.

For alt i verden, ikke kjøp en Nissan King Van, er du heldig kommer du deg halvveis til fjellet.

ring selger
kvande #124781 18/01/2006 2:09 PM
Medlem
Medlem

girkassen hadde sikkert en feil han visste om men ikke fortalte deg om, jævelen

Har krevd pengene tilbake
kvande #124782 18/01/2006 2:28 PM
kvande Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg ringte på mandag (gadd ikke bry meg i helgen, ville stå på ski og ha det moro) og sa fra om at bilen havarerte og jeg krevde pengene tilbake.

En noe opphisset samtale ble det naturlig nok, og han ble redd og truet med å ringe politiet. Unskyld meg, men er det ikke jeg som skal ringe politiet for å melde fra om svindel.

Uansett, jeg lastet ned Kjøpsloven og det var en mengde paragrafer der som gir meg en god sak. Sendte han et rekommandert brev hvor jeg krever hevelse av kjøpet, pengene tilbake, og erstatning for påløpte utgifter.

Hvis ikke blir saken sendt inn til forliksrådet og forbrukerrådet.

Noen tips?

Tja.
kvande #124783 18/01/2006 3:24 PM
Medlem
Medlem

I utgangspunktet har du ansvaret for ting som skjer etter at bilen er overtatt. jfr kjøpsloven §12.

Har du noen kontrakt på kjøpet? Hva står det der?Regner med at dette er et "som den er kjøp".

Du står sterkest hvis du klarer å bevise at selger kan ha holdt tilbake opplysninger. Dette rammes av §19 første ledd bokstav b.

Vilkåret er at selger "måtte kjenne til" den slitne girkassa. Uttrykket «måtte være kjent med» innebærer at det ikke må finnes rimelig unnskyldning for selgerens uvitenhet. Aktsomhetskravet er altså noe svakere enn det som kreves etter den vanlige formen «burde ha visst».

Du må altså klare å bevise at selger "måtte kjenne til" problemet med girkassa. Dette kan bli problematisk. Nå vet jeg lite om biler, og om en girkasse bare tar kvelden helt plutselig eller om man klart og tydelig merker over tid at den blir sliten. Hvis sistnevnte er tilfelle har du kanske en sak. Hvis ikke har du uflaks.

Alternativet er å bruke §19. første ledd bokstav c. Denne kommer du imidlertid neppe noen veg med da du ikke kan forvente noe særlig av en bil til under kr 10.000 Klage til forliksrådet koster ca 860 kroner. Forliksrådet tar bare stilling til relativt enkle saker. Saken havner fort i retten om det blir snakk om bevisspørsmål. Å gå til retten for kr 10.000 er ikke å anbefale.

Mitt tips er å prøve å få til et forlik med selger.Får du dekket reparasjonen av girkassa bør du være fornøyd.

Bilen ble avvertert som 'i god teknisk tilstand'
kvande #124784 18/01/2006 3:41 PM
kvande Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei,

Takker for utfyllende svar.

Annonsen sa følgende:

?PEN BIL.......... EU-godkjent fram til nov 2006,hel å grei bil,lettkjørt og meget pen bil i god teknisk tilstand.Årsavgift betalt,prisn bare KR.10.000"

I kontrakten står det ikke 'solgt som er' og det er heller ingen anmerkninger angående 'tekniske og driftsmessige problemer'.

Jeg pratet med forbrukerrådet og de sa jeg kunne ha en sak siden han hadde avvertert bilen som 'i god teknisk tilstand' noe den da åpenbart ikke var.

De på forbrukerrådet sa også at det var gratis i forliksrådet, men det har jeg ikke sjekket opp selv.

Jeg sa i brevet til den forrige eieren at om han påkoster reparasjon av bilen til 'i god teknisk tilstand' vil jeg godta det.

Men for mine 13 laken vil jeg ha det litt morsomt å plage livet av selgeren så lenge det ikke koster meg altfor mye! Vil ikke kaste dem i dass...

.
kvande #124785 18/01/2006 3:48 PM
Fersking
Fersking

Spiller faktisk ingen rolle om han har solgt den som den er, han blir ikek kvitt ansvaret sitt uansett. Jeg hadde en lignende episode der motoren skar seg etter noen timer fra handelen, og kjøper gikk med på å heve kjøpet fordi en paragraf sier at kjøpet kan heves hvis gjenstanden hadde ALVORLIG skjulte mangler. Noe en defekt girkasse er! Stå på ditt, girkassa var sef. sefekt da du overtok bilen!

Beklager!
kvande #124786 18/01/2006 3:49 PM
Ivrig
Ivrig

Du får ikke den "Den ultimate skibil" for kr 10.000.

mente sef. SELGER gikk med på å heve kjøpet
kvande #124787 18/01/2006 3:50 PM
Fersking
Fersking

:Sorry

Ok
kvande #124788 18/01/2006 5:01 PM
Medlem
Medlem

Da har du en litt bedre sak en jeg trodde. Selv om du ikke kan forvente stort av en bil til kr 10.000 røk nok girkassen litt for tidlig. Prøv deg hos forbrukerrådet først. De kan sende saken videre til forbrukertvistutvalget (hvis megling ikke fører frem) så lenge du kjøpte bilen av en privatperson. Slik behandling er gratis. Kjøpte du av en bruktbilselger må du nok til forliksrådet. Det koster et rettsgebyr.

Vil du sammenligne saken din med div lignende saker går du inn på denne linken: http://www.forbrukertvistutvalget.no/vedtak.asp

ps
kvande #124789 18/01/2006 5:05 PM
Medlem
Medlem

søk på bil og underkategori "bruktbil" og "drivverk" så finner du masse stoff

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå