Hei,
Forrige uke la jeg inn en melding om at jeg skulle ned til Kristiansand (fra Oslo) for å kjøpe meg noe jeg trudde ville være en super skibil. En nissan king van med seks seter og mye plass bak, inkludert plass til å bygge et par senger.
Jeg lovte en påfølgende rapport, og her er den:
Tirsdag kveld kjørte jeg lykkelig tilbake fra Kristiansand til Oslo, 9800 kroner fattigere, eller 9999 om du tar med togbilletten for å hente den. Satt å tenkte på alle skiturene man skulle ta i vinter med kompiser, og alle klatreturer og fjellturer det skulle bli til sommeren.
Fredag kveld var det klart for å pakke bilen full av ski og annet utstyr, plukke opp dama, og sette kursen nordover E6 til snøen. Det vite pudderet lå og ventet 3 timer lenger nord og humøret var på topp. Ny bil og greier. Kunne ikke vente med å vise frem gliset.
Tre timer og 20 mil senere kom det statig nye lyder fra kjerra, men det er jo en gammel bil tenkte jeg, kommer jo nye lyder hver dag. Så begynte det å vine høyfrekvent, og 50 meter til så var det slutt på fremdriften. Jeg hadde hatt drittbilen i tre dager og girkassa røyk, etter 57 mil. Hadde selvfølgelig ikke rekt å melde meg inn i NAF, så der sto vi bom fast i mørket i avkjørselen til Goppollen litt sør for Fåvang mens trailerne suste forbi i 100. De andre som var på hytta hadde tyllet i seg whisky i store mengder og kunne ikke hente oss.
Fikk ringt til Falken på Ringebu og en trøtt men hyggelig kar svarte i telefonen, og ville mer enn gjerne hjelpe meg. Tauebilen kom, tauekaren lo når jeg fortalte hvor lenge jeg hadde hatt bilen, og vi ble tauet inn til et verksted i Ringebu.
Derfra var det ikke annet å gjøre enn å ringe etter taxi, laste inn ski, utstyr, mat, drikkevarer, og andre godsaker, og be sjåføren kjøre oss opp på fjellet. Jeg trur han ringte til hver eneste kompis han hadde og sa han hadde fått seg langtur. Aldri sett en så glad taxisjåfør jeg.
Så var det bare å ta i mot hånlatteren fra kompisene som lurte på hvor bilen min var og alle 'hva sa jeg' kommentarene for så å drukne seg selv i whiskey sammen med alle knuste friluftsdrømmer.
For alt i verden, ikke kjøp en Nissan King Van, er du heldig kommer du deg halvveis til fjellet.