Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Varingskollen lørdag 21. januar 2006
#124745 23/01/2006 10:00 AM
kvande Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Lørdagen må gå inn i historien som en av de absolutt legendariske skidagene.

Etter tre dager med mange kuldegrader og kontinuerlig snøvær var det opp kl 0715 for å samle sammen ski og kompiser og sette kursen mot Nittedal og Varingskollen.

Og belønningen for å stå opp tidlig en lørdag morgen var større enn man noengang kunne ønske seg. Etter 15 minutter i kø for å kjøpe billett bar det opp til Olaheisen og opp til toppen.

Snøen var av en type jeg aldri før i mitt liv hadde opplevd før, fjærlett pudder. Til livet!! Ute i skogen det var det over en meter av den, på steder målte jeg 1,50 med staven. På tur nedover skogen måtte man for guds skyld ikke åpne kjeften, for snøføyka sto til langt over hodet på deg. Datt man eller havnet nede i ei grop var det bare å beregne rikelig med tid til å komme opp igjen, eller vente på redningshjelp. Det var rett og slett for dypt for å komme seg opp igjen.

Man hørte gledeshyl og 'fy-faen-så-sinnsykt' rop over hele skogen, skjegg var fulle av snø, smilene bredere enn noen gang, og staver og ski stakk opp av pudderet etter utallige fall i dypet.

Så gikk det rykter om at jeg hadde kjørt på feil side. Kariløypa var upreppa, og det var store ubrukte flater med pudder. Dessverre var mye av det oppkjørt når jeg kom meg opp igjen, og jeg kunne bare med missunnelse forestille meg hvordan det var for de første som kjørte ned der. Uansett, det var sinnsykt moro læll.

Fikk slengt meg med et par lokale kids, og turen gikk enda lenger til venstre for Kariløypa, hvor vinterlandet åpenbarte seg i all sin prakt etter noen få meter med gåing. Lia lå åpen, trærne var så godt som dekket av dyp dyp snø, det glinset fra solen, utsikten var fenomenal med romeriksåsen dekt i nysnø, og man kunne bare velge og vrake i upløyd mark nedover mellom trærne, og et par minutter med ekstrem skiglede.

Den som ikke var i Varingskollen lørdag 21. januar 2006 kan angre for resten av livet. Vi som var der har et minne vi kan leve på i lang lang tid fremover.

trist...
kvande #124746 23/01/2006 7:48 PM
Fersking
Fersking

Jeg sto dritlenge å venta på en forsinket t-bane for å dra til Tryvann, men ga opp ettersom den var så sinnsykt forsinket...

Dro å raila i parken på Grünerløkka...

får vel bare forberede meg litt bedre til neste gang det daler ned snø av en annen verdn her i hovedstaden...

Eller så flytter jeg snart til et mer vinterdekt landskap.

trist...
kvande #124747 23/01/2006 7:49 PM
Fersking
Fersking

Jeg sto dritlenge å venta på en forsinket t-bane for å dra til Tryvann, men ga opp ettersom den var så sinnsykt forsinket...

Dro å raila i parken på Grünerløkka...

får vel bare forberede meg litt bedre til neste gang det daler ned snø av en annen verdn her i hovedstaden...

Eller så flytter jeg snart til et mer vinterdekt landskap.

staver...
kvande #124748 23/01/2006 8:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du verden - tenk å ha så lange staver!

First tracks ! hi hi !
kvande #124749 23/01/2006 11:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg hadde førstesporet ned Kariløypa på lørdagen ! Det verste var at jeg måtte tråkke spor øverst, da det var plent umulig å få fart nok til å komme opp den lille kneika før bakken virkelig begynner. I tillegg til det var det jo umulig å få fart nok til å komme forbi "sekretariatet" i bånn. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe.Det var kort og godt, som trådstarter sa, legendariske forhold. Jeg snakket også med folk som er en god del eldre enn meg (ja, faktisk - de over 60) som heller aldri hadde opplevd slik snø. Det var bare å kaste seg uti den fjærlette massen og sveve..... Og selv etter tre turer, var det fortsatt helt himmelsk !Uti skogen litt senere opplevde jeg å kjøre av meg den ene skia (din 11). Og borte var'n. Det tok pokker meg over 10 minutter å finne den.Men tilbake til "first tracks". Jeg foreviget dette med mobilen, se bildet på: http://www.pudderpartiet.com/inside.htm

Var der fredagen
kvande #124750 29/01/2006 2:54 PM
Fersking
Fersking

Var der fredag 20.1 kl 10, og det var tekniske problemer med heisen... Katastrofe. Det ordnet seg litt før 1030, og de ovenfor beskrevne utbrudd og superlativer runget fra folk begravd i snøen etter tryningser. Fantatisk dag. Det var ikke mange av oss i anlegget den formiddagen, og Olaløypen hadde også kanonforhold som vi satte førstesporene i. Håper på noen sånne dager til i løpet av vinteren.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå