Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Pudderkjøring ulovlig??!
#123566 19/09/2006 3:51 PM
vegardo Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sist vinter var jeg i Saalbach, Østerrike, hvor jeg jobbet en del som skiinstruktør. Jeg og mine kollegaer benyttet enhver mulighet til å kjøre pudder, tiltross for strenge befalinger fra vår autoritære sjef: achtung! lawinegefahr! Ble vi tatt i å kjøre utenfor løypene, ville vi sannsynligvis få sparken.

Det var ikke bare sjefen vår som var streng på dette, men også de ansatte i skianlegget førte en streng policy mot de som kjørte utenfor løypene.Jeg og flere av mine kollegaer ble fratatt heiskortet under offpistkjøring i snilt terreng, og da vi begynte å krangle truet de med politianmeldelse.

Flere nordmenn jeg traff der nede ble også fratatt heiskortet.

Gjelder ikke loven om fri ferdsel på samme måte i alpene som i Norge??Eller er det bare et spesielt tilfelle i Saalbach?Noen som har lignende erfaringer fra andre steder/land i alpene?

Har planer om en sesong til, og vil gjerne reise et sted jeg kan kjøre pudder uten å føle meg som en kriminell....

Varierer
vegardo #123567 19/09/2006 5:46 PM
Entusiast
Entusiast

De fleste steder i Italia er off-pist totalforbudt. Mange steder i Østerrike og endel steder i Sveits er off-pist forbudt i visse områder av hensyn til underskogen (som er viktig for å hindre erosjon og skred). Om det skulle være et generelt forbud i Østerrike ville i tilfelle være nytt for meg

Mystistk...
vegardo #123568 19/09/2006 10:00 PM
Avhengig
Avhengig

Har ikke hørt noe lignende...var selv i Bad Gastein 1 time unna hele sesongen og der var det ikke noe forbud...og min sjef i Bad Gastein jobbet i Salbach sist vinter og han kjørte mye off der borte...hver gang han hadde fri i BG dro han tilbake til Salbach for å kjøre pow pow der...Så det høres jo ut som at dere har vert ekstremt uheldige... Kjenner hvertfall folks som har vært masse plasse i ØSterike uten å få noe pes for det...

Spørsmål
vegardo #123569 19/09/2006 11:10 PM
Fersking
Fersking

"De fleste steder i Italia er off-pist totalforbudt."

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Lovlig i Italia
vegardo #123570 19/09/2006 11:22 PM
Fersking
Fersking

Hele Monterosa (champoluck, gresoney, alagna) er det lovlig med off-pist.

Alagna markedsføres som "freerider`s paradise"

Lov om fri ferdsel
vegardo #123571 20/09/2006 2:49 PM
Entusiast
Entusiast

Lov om fri ferdsel er norsk. M.h.t regler for offpiste så preaktiseres de forskjellig i de forskjellige heisanlegg. Noen steder har de en generell policy om forbud. Andre steder praktiserer en streng linje i perioder med stor snøskredfare.

Årsaken er trolig at dersom ulykken er ute er må de hjelpe til med redningsaksjon og får en del negativ presse. Det er jo også mange "gærninger" som ikke vet sitt eget beste og som ikke evener å vurdere risiko, på den måten blir sistedene overnærvøse og velger heller en mer restiktiv linje.

Men med mindre det er spesielle områder som plantefelt mm. som skal beskyttes så har de neppe andre sanksjonsmuligheter enn indratt heiskort.

Anbefaler å sjekke litt på forhånd før du velger skisted. Hvorfor ikke sende en E-post og sende til noen utvalgte steder?

Har selv stått en del i østlige Sveits bl.a. Klostres/Davos og Arosa. Var aldri noe problem der. Men har opplevd at det settes opp skilt om rasfare og at deler av anlegget blir stengt p.g.a dette.

Veit...
vegardo #123572 20/09/2006 3:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jævli surt... Opplevde de samme i sveits...De har noe med at folk ofte følger skispor i tåka... Viss sporet ender utfor ei 10m++ høg klippa, så e de sånn halv kjipt!

til joskim
vegardo #123573 20/09/2006 5:19 PM
Fersking
Fersking

i italia ble vi truet med å bli fratatt sesongkortet vårt hvis vi fortsatte å kjøre utenfor løypene.Men dette skjedde bare en gang iløpet av to mnder så det var ikke noe stort problem egentligTror hovedtanken deres er at de er redd for at folk uten særlige skiferdigheter skal følge sporene og dermed utsette seg selv for fare.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå