Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Super 8 - sexy, sjarmerende og steingammelt
#123368 10/10/2006 2:29 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg vurderer å kjøpe et super 8-kamera. Hundreprosent mekanisk og uten lyd. Målet er å forevige skikjøring på den nostaligiske måten samtidig som jeg vil lære noe om filming. Når jeg blir gammel og kneskålene ligger på sprit, skal jeg sitte i godstolen og tenke: "Faen, vi var jo ganske dyktige på ski den gangen!Ja, jeg vet det er litt oldies. Men alle vet jo at der mye bedre å se slides enn bilder på en dataskjerm.Derfor følgende spørsmål til dette forum av kunnskapsrike, beleste og fremfor alt objektive medmennesker:-er det noen som har super-8 maera og kan gi meg noen råf før kjøp-har noen erfaringer med super 8 filming i snø og fjell, kulde?-fremkalling- og film kostnader?

Jeg mottar alle tips med takk og oppfordrer alle til å utøve kritiske og saklige blikk mot den digitale tidsalder.

Compute thizPeach

Re: Super 8 - sexy, sjarmerende og steingammelt
Alexander Urrang #123369 11/10/2006 10:24 AM
Entusiast
Entusiast

Er litt feil tidspunkt å komme på dette...

Eneste stedet man kan fremkalle er visstnok i England, og det koster en ørliten formue, og tror ikke de holder på så særlig mye lengre heller.

Det finnes ikke digitalkamera med "super8"modus?

Film veggen
Alexander Urrang #123370 11/10/2006 11:54 AM
Fersking
Fersking

Såvidt jeg har forstått er det nesten like vanlig å filme projiseringen fra lerret på dv. Kvaliteten blir sikkert ikke like optimal, men du får helt sikkert et tilfredstillende resultat. Sjekk foto.no. Go for it. Gleder meg til å se disse filmene få Friflyt.no, Mr Urrang!

sakset fra smalfilm.no
Alexander Urrang #123371 11/10/2006 7:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Norsk Smalfilm tilbyr profesjonell digitalisering og overføring av film til video. Vi holder til i Kristiansand hvor vi har et moderne telecine studio med alle fasiliteter.

Vi tilbyr scanning av 8mm, S8mm, 16mm, S16mm, 35mm og S35mm film til de fleste videoformat. Norsk Smalfilm er den eneste leverandøren i Norge som kan tilby profesjonell scanning av S8mm film med full fargekorrigering og lyssetting.

Norsk Smalfilm tilbyr også fremkalling av film, salg av råfilm samt utleie av kameraer og salg av noe filmutstyr.

-jeg har selv erfaring med disse folka, de er dyktige, men kanskje en smule overarbeidet. Ting tar tid, m.a.o. Hør med de for detaljer.Ellers går det an å bare betale for fremkalling og "blåse opp" til videoformat selv, ved å filme av en projisering (ideelt sett mindre enn 1m bredde på projiseringen) med videokamera. Problemet med dette er at lysmåleren i videokameraet ikke skjønner at filmprojisering består av 1/3 sort farge (mellom rutene) så opptaket på dv blir lys-pulserende og dårlig. Noen musikkvideoer er åpenbart laget slik, og det ser helt teit ut om det ikke er gjort skikkelig. Jeg fikk det ikke til skikkelig med Sony PD-150, og da begynner det å bli billigere å scanne isteden, selv om det tar tid. Man blir nødt til å planlegge opptakene mere når man jobber med film, men bildene har jo større dybdeskarphet, bedre farger og mere "liv" enn et flatt videoopptak. Super-8-kameraene er desverre ofte litt ustabile og med skrall optikk, men det gjør jo ikke alltid så mye.Hør evt med Håvard Arnstad som var med på Teddybearcrisis.

Mere du lurer på, gamlis ? wink

Allo´ , Allo´
Alexander Urrang #123372 13/10/2006 10:00 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Zthankz for all zthe ztipz!

Det glade 60tall
Alexander Urrang #123373 16/10/2006 9:20 AM
Medlem
Medlem

Har sett reklame i undergangen på Bystasjonen i Bergen for et firma som driver med sånt. De skryter visstnok av å kunne formatere til alle formater. Min mor gjorde om en gammel super 8-film fra 60-tallet til dvd for noen år siden. Hvis jeg ser reklamen igjen, kan jeg skrive hvilket firma det er...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå