Det kommer ann på hva du vil ha tips om, men kan jo kanskje gi deg noe info.
Byen:Valdisere er en utrolig koslig by, og jeg mener at det er en av de flotteste som jeg har besøkt. I motsetning av mange andre byer i Østerrike/Frankrike så bærer ikke denne preg av å ha blitt smelt opp midt på 80-tallet, men har derimot en koslig atmosfære. Masse fine butikker hvis du vil kjøpe deg ting, masse gode restauranter hvis du vil spise god mat, masse gode spar butikker hvis du vil ha deg en baguett eller en banan og flere steder å kaste i deg nattmaten etter du har vært ute med rockefoten.
Bakkene:Som turiststeder flest har valdisere mye folk som helt fint kunne hatt det bedre på beito. Bakkene er for bratte og de steller seg i vegen for deg. Men siden anlegget er så stort er ikke dette noe problem. Du har stor variasjon både når det gjelder bratte og mindre bratte bakker. Mulighetene for offpiste er også stor, og du trenger ikke bruke lang tid før du har muligheten til å legge igjen åttetall i urørt pudder (forutsatt at det ikke er flere uker siden snøfall da). Parkene er bra. Har hørt delte meninger om dette, men da jeg var der var parken god hele tiden. Du velger i mellom 3 forskjellige linjer avhengig av vanskelighetsgrad. Hver linje har vel ett par rails og 3bigjumps eller no. I bunn av parken har du også en chillout zone med solstoler, grill og musikk. Ellers er jo anlegget stort og har et bra heissystem som gjør at du aldri står noe nevneverdig tid i køer.
Afterskien:Afterskien i valdisere kan være jævlig fet. Du har ett sted oppe i bakken som kan få norge til å ta seg en bolle. Her er det flere hundre mann som rocker og drikker øl. Det fete er at de spiller musikk som tar av, men i tillegg står det en svær neger med rastafletter og spiller bongotrommer på taket til musikken. Han står der og rocker sammen med en kar på fele og en kar med gitar. Nede blant deg som drikker deg full går det en dame og synger til. Helt sykt opplegg og fungerer perfekt! Ellers kan man stikke på Victors som er den svenske puben, saloon som har liveband og utrolig moro der, eller ett av de andre stedene. mulighetene er mange.
Nattelivet:Du har noe for en hver smak. Er du en fattig boms kan du stikke på cafe face hvor ølen er latterlig billig og øker med 10cent i timen eller no. Eller hvis du har byttet ut armada genseren med armani genseren kan du stikke på Le Graal og bruke 100spenn på en svett gin tonic i ett reagensrør. De skal ha for fine lokaler:) Ellers så er det saloon som er noe av det feteste, her er det rockenroll fiskeboll, og hvis du er sesonger får du gode priser. Svenskene og danskene har egne steder hvor det også kan være moro. Ellers så har vel valdi bare ett "discotek". Dicks Tea Bar. Dicks tea bar finner du også i meribel og chamonix. Her er det åpent sent og det er her du drikker deg full før du stikker og har snøballkrig utenfor hamburgersjappa...
Håper du fikk noe ny info, ellers så kan jeg jo nevne at du gjør storinnkjøpene på Lidl i Bourg st.moritz. Lån en bil og du sparer mye penger. Mange som mener Valdisere er dyrt og leve i, men hvis du vil trenger det ikke være det.
Foresten, har dere ordnet dere leilighet? Vi stikker nedover en måneds tid før vi fliser videre, så si ifra hvis dere ikke har ordnet leilighet, så kanskje man kan kroke opp. Blir billigere da og jeg har kontakt med en sånn slesk type som driver med denslags!
/Martin