Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skikjøp i Chamonix
#122727 27/11/2006 11:30 AM
Daxi Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

skal til Chamonix noen dager i slutten av januar. trenger nye ski og tanken er at det kan kjøpes der. Kjøpte mye klatreutstyr for en del år tilbake i Ch og dengang var det veldig billig sammenliknet med norske priser. Er det noen der ute som vet om dette også gjelder for skiutstyr eller er det like rimelig å bruke Sport Conrad o.l.?

Er det videre noen som kjenner butikker der som er verd å anbefale?

Kjøp i Chamo!
Daxi #122728 27/11/2006 3:19 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når du bestiller fra nett må du betale norsk moms. Kjøper du mens du selv er i utlandet, får du fremdeles trekt fra frans moms, men du betaler ikke norsk på varer du har med hjem (inntil 6000 kr for sportsutstyr - men jeg har aldri hørt om folk som blir stoppet i norsk toll for å sjekke hva som ligger i skiposen..). Sørg for å be om de-tax skjema i butikken, og ta med deg pass.

En annen fordel er jo at du kan teste ut flere ski mens du er der. Ulempen er jo at de kan være utsolgt for spesielt populære ski, hvis du er ute etter en spesiel ski.

Snell er vel den butikken med størst utvalg, ligger midt i gågata i sentrum. Hvis du ser etter nye støvler stikk innom Footworks i cham sud.

...eller i Courmayeur...
Daxi #122729 27/11/2006 4:54 PM
Fersking
Fersking

Når jeg var i Chamonix i fjor var det hyggelige priser på mye av utstyret, men på en dagstur til Courmayeur i Italia kom vi over superbillig utstyr. Hvis du har mulighet til å ta turen dit ville jeg anbefalt dette. Vet ikke om det er mulig å få igjen moms når du kjøper der, men under 3000,- for Dynastar Pro Rider er uansett superbillig:) Dessuten kan du få noen fine pudderturer der når alt pudderet er oppkjørt i Cham...

Uansett er det en god idè å sjekke litt rundt. Mulig å spare mye penger med så mange sportsbutikker på en så liten plass.

Butikker
Daxi #122730 27/11/2006 4:59 PM
Entusiast
Entusiast

Cham 3S - www.cham3s.comSnell Sport

Fra disse butikkene har jeg skaffa meg mye utsyr, både ski og klatreutsyr.. Gode priser, men hvis du tar deg en tur over grensa til Italia, som "brumund"^^ sier, så får du det nok hvertfall like billig.

skikjøp i chamonix
Daxi #122731 27/11/2006 5:00 PM
Fersking
Fersking

Da jeg handlet der nede fikk jeg penger tilbake på tollen fra Snell, men ikke fra footworks. Kan jo godt hende at tollpapirene til footworls forsvant i posten, men men irriterende uansett. Lykke til med shoppingen. Flyr du fra Sveits eller via københavn f. eks så kan du få stemplet tollpapirene dine der. Da slipper du at tollerne på gardermoen begynner å sjekke prisen. Funket for meg i københavn hvertfall.

Tollpapirer
Daxi #122732 27/11/2006 6:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Får man ellers stemplet på grensen når du reiser fra Frankrike, men hvis du ikke kjører selv eller har chartret egen shuttle er det ikke så greit...

Hvis man flyr fra Geneve kan du gå innom fransk toll på flyplassen. Helst skal du da ha med deg det du har kjøpt, så du må gjøre det før du sjekker inn. Inngangen er helt i høyre ende av innsjekk-hallen (ikke charter-hallen..). Selv om det kan se ut som du ikke kommer deg tilbake til check-in, så går det fint. Anbefales kanskje ikke hvis du har veldig knapt med tid.

Hvis du får sjekket før du kommer til Norge, og ikke har god til på Gardermoen, kan man også få stempel på lokal tollstasjon, men da vil de sjekke prisen igjen...

Ellers burde det være mulig å få igjen moms på ski i Courmayeur også. Rett på refusjon gjelder vel for alle varer kjøpt i eu-land? Men ikke alle butikker som har skjemaer kanskje. De aller fleste har ihvertfall en minstesum du må over. Bør ikke være noe problem for et par ski, men skal du kjøpe litt forskjellig småting lønner det seg å ta alt på en gang så du drar nytte av muligheten.

minstesum
Daxi #122733 28/11/2006 9:24 AM
Fersking
Fersking

grensen for å få tilbake momsen ligger vel på rundt 200 euro hvis jeg ikke tar helt feil

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå