Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
randostøvler vs alpinstøvler
#122703 28/11/2006 3:16 PM
pete Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Skal bestille randoutstyr og lurer på om det er stor forskjell på å bruke randostøvler kontra vanlige "freeridestøvler" til toppturer?

Regner med at det er forskjell på stivhet og div instillinger slik som gåmodus og slikt, men hvor mye har det egentlig å si? Utstyret skal brukes både til heisbasert skikjøring og til toppturer, og derfor bør de også ha gode kjøreegenskaper.

Alpint
pete #122704 28/11/2006 3:28 PM
Entusiast
Entusiast

Randosko er mye mykere enn alpintsko. Jeg ville valgt alpinsko, fordi de er mye bedre å kjøre i. Oppoverturen blir litt mer slitsom, men det venner man seg til etter etpar turer.

garmont
pete #122705 28/11/2006 3:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har en støvel, kalt adrenaline. Den er egentlig en freeride-støvel som kan forvandles til randonee. Du bytter bare sålen, og den har gå funskjon. Kjøpte denne, og til nå har jeg bare vært i bakken med, og har funket jævlig bra. Støvelen er lett og stiv, i tillegg har den to ferdiginnstilte vinkler, 20 og 25 grader, på den mest fremoverlente trenger du ikke jobbe for å komme frempå skia i bakken, mens den andre blir du holdt mer bakover, pluss at den har gå- og kjøremodus. MEn det er sant det Odd sier, at beste nytelsen er med vanlig freeridestøvler.

Randosko vs alpinsko
pete #122706 29/11/2006 10:03 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Man bør nok gå noen runder med seg selv og vurdere bruken nøye. Selv bruker jeg vanlige alpinsko i mine rando bindinger, og det fungerer bra, men jeg vurderer allikevel å kjøpe et par randosko i tillegg. Grunnen til at jeg ønsker meg et par randosko i tillegg er at jeg nærmest har ødelagt alpinstøvlene mine etter å ha klatra rund i steinura på vei opp til snøen(på våren), de er også veldig glatte! Randosko har skikkelig gummisåle som gjør at det er mer ok å gå til fots, når snøen ikke ligger helt ned til veien. De egner seg også bedre til bruk med stegjern(i den grad det er aktuellt!)En annen betraktning er at alpinsko kan brukes i randobindinger, mens randosko fungerer dårlig i ordinære alpin bindinger! MEN uansett kan jeg skrive under på at pr idag er alpinsko overlegne på vei ned!!

randostøvler vs alpinstøvler
pete #122707 29/11/2006 2:59 PM
HPK Offline
Medlem
Medlem

Jeg har ett par Scarpa Spirit 3 og ett par Lange FR 120Forskjellen på disse er stor når det gjelder stivhet. Scarpaene funker fint i pudder, men foretrekker FR120 når det skal dras på litt eller føret er litt mer rufsete. Ville ikke dratt på fjelltur med FR120.

Korte eller Lange turer
pete #122708 29/11/2006 6:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Alpinstøvler er greit nok å gå på så lenge du går i motbakke. Så snart du skal gå på flatmark et stykke blir det slitsomt. Hadde gått for randostøvler ala Scarpa Spirit 3 eller 4. For å spare vekt og få enda litt mer gåkomfort så hadde det nok ikke vært dumt med Dynafitbindinger. Go light and go fast. God tur :-)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå