Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mt. Baker
#122581 08/12/2006 5:34 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har noen vært på dette skistedet?

Du får jo utenomjordiske snømengder hver eneste sesong. Spesielt i starten på vinteren syns jeg de utmerker seg til de grader, ved månedsskiftet nov/des hadde de 3,5 meter på toppen (nå har det riktignok sunket litt sammen).

Står resten av senteret i forhold til snømengdene? Og hvorfor er det ikke mer kjent, egentlig?

Snøparadis
Tarjei #122582 08/12/2006 5:49 PM
ael Offline
Medlem
Medlem

Har ikke vært der nei, men det skal sies at Mt. Baker har verdensrekorden i snøfall. Pålydende 28 METER SNØ i løpet av en sesong. Hinsides sykt...

Mt. Baker anbefales
Tarjei #122583 08/12/2006 6:23 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg reiste dit og ble tatt med storm!! Terrenget er som i et dataspill laget for frikjørere. Snø er ikke noe problem heller, som du nevner : ) Litt korte fallhøyder i anlegget, men mye sykt å hike til.Det var klipper under heisene som jeg vurderte som "dødelige" : )...men dette var jo i 2000, lenge før Jamie Pierre's siste stunts...Ulempen er at Washington state har et estremt fuktig klima, med mye tåke og flatt lys. Ikke altfor mange soldager på Baker, men sikkert legendarisk hver gang det skjer.

Mens du er i WA, sjekk også ut Alpenthal i Snoqualmie Pass. Vilt morsomt backcountry, og veldig nære Seattle.

Jeg tror Mt. Baker ikke er mer kjent akkurat nå fordi hypen ligger andre steder i dag.De opplevde en ekstrem fokusering på slutten av 80-tallet med framveksten av Mt. Baker Hardcore, en gjeng snowboardere som var med å definere sporten. Den meste kjente av disse gutta er nok Craig Kelly, godfather of snowboarding.

Enjoy!!

Avstand
Tarjei #122584 10/12/2006 2:59 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hvor lang tid tar det egentlig å kjøre fra Seattle til Mt Baker?

Et studieår i Seattle, med tur til Mt Baker i blant, ville ikke vært å forakte.

Når det gjelder det flate lyset har det på en måte sin sjarm det også, så lenge snøen er god. Det å lete seg fram med null sikt er jeg vant med fra Røldal, senest igår..

Pudderhull!
Tarjei #122585 11/12/2006 11:28 AM
pes Offline
Fersking
Fersking

Jeg var i Mt. Baker i fjor og ble helt solgt. Var på roadtrip og innom blant annet whsitler og litt flere andre steder. Ingen kunne måle seg med Mt baker. Vanvittig med snø og vanvittig kule fjell å kjøre i. Snakket med en local og fikk kjøre noen rå linjer. Skal jeg tilbake til et alpin anlegg så er det uten tvil Mt Baker. Det tar ca 1,5t fra seattle og røf 2 t fra vancouer.

Sant det med sikt, men det er en god del morsom skog å kjøre i også!

Jeg tror at grunnen til at det ikke er mer kjent er null partyfaktor og forholdsvis utilgjengelig. Må ha bil og ligger inne i en særdeles fuktig regnskog. Pluss at har det kommet snø gidder de kun å lage en liten transport stripe i bakken med preppe maskinen, så det er ikke stedet for carving turisten akkurat... Men for oss som liker pudder derimot er det ikke så mange andre sted som er bedre.

Gode svar
Tarjei #122586 13/12/2006 3:53 PM
Tarjei Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Dette var mye mer enn jeg hadde ventet. Og dessuten er det herlig at stedet virker å ikke være så oppdaget. Jo færre folk, jo bedre.

Party-biten betyr mindre. Og dessuten er det jo bare en halvannen times kjøretur til Seattle, så hvis man sliter å finne på ting kan man bare gå dit.

Folk
Tarjei #122587 15/12/2006 12:23 PM
Fersking
Fersking

Høres fett ut, hvordan var det med folk og turister, heiskø, og oppkjørt snø???Anbefalinger om sesong...?

Bunnløst
Tarjei #122588 19/12/2006 2:42 PM
AKG Offline
Fersking
Fersking

Mt. Baker har definitivt en misunnelseverdig snøstatistikk. Sjekk ut denne videoen noen har lagt ut fra et par uker siden.http://www.youtube.com/watch?v=Cg59AgH-uqE&eurl=

Flere har druknet i snø der de siste årene så det kan være lurt å holde litt avstand til trær (http://www.treewelldeepsnowsafety.com/)

Genialt!!!!
Tarjei #122589 20/12/2006 2:03 PM
Medlem
Medlem

Jeg var i Whistler og Mt. baker for ca 5 år siden. Whstler er stort og fett men Baker er jo en perle da :-) I februar blir det to uker der borte; og sikkert mestparten av tiden i Mt. Baker.

Det som dere andre ikke nevner om Mt. Baker er at områdene utenfor sperringer er åpne om man har søker og spade. Dette er etter mine erfaringer høyst uvanlig i USA. Og så er jo heiskortene forholdsvis billige.

Noen som har tips om sted å bo ved Mt Baker? Jeg tror nemlig ikke det er mulig å bo der vi var sist. Vi er tre personer.... Vi bor gjerne et sted hvor det er flere hus/leiligheter for sist var vi ganske så on our own...

Jeg mottar gjerne tips om andre bra skisteder i området; fortrinnsvis med heis wink howie_the_man; jeg ser du nevner Alpenthal i Snoqualmie Pass men jeg oppfatter det slik at de ikke har heiser.... Stemmer det?

Kloakkim; det er lite folk og køer der. De lokale er utrolig stolt av Mt. Baker men skryter ikke veldig høyt i fare for å få masseinvandring. Fett!

Joda, heiser i Alpental : )
Tarjei #122590 21/12/2006 1:30 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sjekk denne linken:http://www.summitatsnoqualmie.com

Nå mener jeg på ingen måte at Alpental kan måle seg med Baker da.Men det var en artig avveksling, og utrolig mye heis-tilgjengelig backcountry. Masse klipper og steder å bygge hopp. Men de er visst ganske strenge på å stenge gates der. Leste at det dør folk i Alpental hvert år, sikkert derfor de stresser litt. Greit alternativ hvis man vil cruise en lett dagstur fra Seattle. Det er også heiser i Summit at Snoqualmie, ca 4 minutter fra Alpental, men der er terrenget veldig snilt, mest bare park der. Men fin kveldskjøring.

Bo ved Mt. Baker????
Tarjei #122591 30/01/2007 10:17 AM
Medlem
Medlem

Er det noen som har tips om bra sted å bo i Bellingham? Vi er fem som reiser så hus eller leilighet hadde vært bra.

Kanskje du kan finne bo her?
Tarjei #122592 31/01/2007 3:31 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Denne er kanskje enda bedre : )
Tarjei #122593 31/01/2007 3:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå