Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
A-POST!skikjøring med skadet kne??
#121782 28/02/2007 7:21 PM
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 338
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 338

noen som vet om jeg gjør en "rift i menisk-situasjon" verre ved å prøve å cruise litt pudder? altså, jeg begynner å bli litt deprimert når jeg ikke har kjørt siden jul nettopp på grunn av kneet. noen synspunkter her? noen fysioterapeuter? kjøre til smerten tar meg?


Kneputer!
bergenitch #121783 28/02/2007 10:46 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 154
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 154

bruker vanlige handball beskyttere. (blå)funker phett mot schlatters ivertfall, veit ikkje med minisk.men støtter bra opp mot vridning i kneet.


hmm skeptisk
bergenitch #121784 01/03/2007 1:45 AM
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 148
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 148

støtter nok ikke opp en døyt mot vridnig i kneet. den får opp tempen, det er vel det


Ingen bra idé!
bergenitch #121785 01/03/2007 11:01 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 8
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 8

Rekomenderar dig att inte åka skidor med skadad minisk då det troligtvis bara gör skadan värre!


Jeg er ikke fysioterapeut...
bergenitch #121786 01/03/2007 5:19 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 270
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 270

men derimot helse- og treningsrådgiver.Så, rådene fra meg er:Hvor alvorlig har du fått beskjed om at rupturen (riften) var? Vanligvis kategoriseres disse fra grad 1-4. Hvis du er ung og har fått beskjed om at du ikke trenger operere har du sansynligvis en grad 1 eller 2 skade. Disse medfører at du kan gå tilbake i idrett etter 4 uker, grad 3 og 4 kan ta opptil 6 måneder. Umulig å si uten å ha sett på kneet ditt, men tenk over hvordan det kjennes selv. Har du mye smerter? Hvor lang tid har det tatt fra du oppdaget skaden, og hva anbefalte legen til deg da? Låser kneet seg? Har du fått beskjed om operasjon?Tren styrketrening av låret og balansetrening før du står ski hvertfall.God bedring, og lykke til!


Hei jibbenisse
bergenitch #121787 01/03/2007 9:55 PM
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 5
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 5

Jeg fikk konstatert samme skade etter utagerende fotballspilling i et utdrikningslag i juni. Min resept har vært vedlig mye sykling, men ellers ingenting som utfordret kneet i vesentlig grad. Gikk noen skiturer etter jul, og belasta med skrens, plog og litt herjing. Det gikk fint, og jeg sesongdebuterte på alpinskia på trysil sist helg. Det gikk brillefint! Antall måneder før smertene gav seg: 7 veeeeldig lange måneder. Har enda litt smerter ved vridning så jeg tør feks ikke spille fotball enda. Spør legen/fysioterapeuten. De gir gode råd.


 
 
takker for svar
bergenitch #121788 01/03/2007 11:09 PM
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 338
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 338

takker for svar. ingvild; jeg har ikke fått noen indikasjon på hvor stir rift det er, men jeg er henvist til operasjon iallefall. når jeg går over lengre avstander får jeg smerter og når jeg gjør brå bevegelser kan jeg få ganske vondt, men som midlertidig sofagris kan jeg ikke si jeg kjenner mye til smertene. kneet "knepper" konstant ved hvert skritt og det kan høres på flere meter, ikke vondt, men egentlig bare irriterende. fikk sannsynligvis riften i romjula, så det er ca. 60 dager siden. og før det har jeg hatt "patellofemorale smertesyndromer" i ca. et år, noe jeg nå er kvitt. prøvde å stå på ski før jeg ble diagnostisert for rift i menisken, da gikk det greit å kjøre rolig, men rastløs som jeg er begynte jeg å prøve meg litt utenfor løypene igjen, men med påfølgende akkute smerter ved større vridninger. skal iallefall trene lår og balanse utover! knespesialisten sa at forventet tid før full aktivitet kunne påbegynnes 4-8 uker etter operasjon. noen personlige erfaringer på dette punktet?


ting tar tid
bergenitch #121789 02/03/2007 8:16 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 9
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 9

Har liten tro på knespesialisten som trodde du kunne være tilbake etter 4-8 uker. Opererte en rift i menisken 1.sep, gikk på krykker en uke og kunne gå tilnærmet normalt etter 6 uker. Rundt juletider gikk det bra å jogge uten alt for store smerter, men skikjøring var nytteløst. Var på ski sist helg med relativt godt resultat. Så jeg kan bare støtte opp under det -OveR- skriver om 7mnd på sidelinjen, ser ut som om det kan stemme med mine erfaringer.


kneskader er no dritt
bergenitch #121790 03/03/2007 7:36 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 25
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 25

Jeg opererte kneet for en rift i menisken i midten av august '06(skaden oppstod etter en vridning i kneet i en landing).i slutten av august flyttet jeg til vancouver og brettsesongen begynte i november. det gikk veldig bra helt til nå...Etter 3 dager med backcountry trasking i whistler sa kneet stopp.Noen dager med pause gjorde kneet bedre, men ikke bra.Tror det er umulig å si akkurat hvor lenge du må vente, men kjenn etter og ta det derfra.Bruk en støtte som gjør at kneet holdes varmt hele tiden, hjelper litt for meg i hvertfall.Hvis det er noen som har et "detaljert" opptreningsopplegg, så mottas det med stor takk.


Opptreningsprogram
bergenitch #121791 03/03/2007 10:13 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 270
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 270

Krish: Håper dette kan hjelpe deg litt.-> Knebøy (knær over tær, ikke gå ned mer enn 90* i knærne). "Sett deg ned" som om du skal sitte på en stol, og ha blikket løftet opp. Ta mange repetisjoner. Etterhvert kan du øke til å belaste mer med vekter på skuldrene. -> Utfall; Begyn med forholdvis kort skritt, og øke etterhvert som du merker balansen og styrken blir bedre. Bruk kun kroppsvekt først, før du går over til å trene med vekter.-> Ettbensknebøy; Ta et skritt ned av en kasse/trappetrinn. Gjør bevegelsen rolig og kontrollert (gå ned med det friske beinet).-> Motsatt som over. Gå et skritt opp på kasse/trappetrinn. Gå opp med det skadede beinet.-> Trening på balansepute eller balansebrett. Sliter du med balansen så tren først på å finne balansen på ett bein på flatt hardt underlag. Blir dette for lett så hold armene i kors foran brystet og evt. lukk øynene.

Man kan oppleve litt smerter når man trener seg opp etter en skade, men disse smertene bør ikke overstige 3 på VAS (1= ingen smerter, 10= uutholdelige smerter).Start gjerne med opptil 30 repetisjoner i 10 serier, for så å trene 12 repetisjoner i 3 serier når du blir sterkere i muskulaturen.

Jibbenissen: Det er ikke å anbefale å kjøre ski nå før operasjonen (men fiks deg operasjon privat (feks. NIMI Oslo) så kommer du inn på dagen;). En operasjon av menisken bør helst gjennomføres to uker etter skaden skjedde. Fikk du ikke styrkeprogram når du hadde patellofemoralt smertesyndrom da?? Etter operasjon tar det alt fra noen uker til mange måneder førman er tilbake i idrett. Alt avhenger av hvor flink du er til å trene opp muskulatur igjen etter operasjonen.


En liten skrivefeil...
bergenitch #121792 03/03/2007 10:14 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 270
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 270

Mente selvfølgelig 30 repetisjoner, FIRE-4 serier (ikke 10 serier...:)!



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå