Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
BCA Alpine Trekker og Fritschi
#121692 10/03/2007 3:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hello!Jeg har sett litt på freeride-bindinger; BCA Alpine Trekker og Fritschi Freeride/Explore.Alpine Trekker er en gåadapter for alpin bindinger...De er altså et alternativ til randoneebindinger.Fritschi-bindingene er typiske og flotte randoneebindinger.

Fortell meg litt om deres erfaringer med disse bindingene.Er de gode?

Trekkere
Matterhorn #121693 10/03/2007 6:59 PM
Medlem
Medlem

Har du valget mellom trekkere og randonee..

Er det overhodet ingen tvil! Velg randonee bindinger..Har selv trekkere og er ikke noe godt og gå med.. Kan lett falle ut av skien.. Og med somme bindinger må du allti bruke hælløfteren, hvis ikke.. vil trekkeren ta nedi bindingen..Det du kan gjøre med det problemet er å stille bindingen lenger bak.. og så stille tilbake ved nedkjøring..

Men det går jo litt på kjørestilen din og..

Så har jo Marker en nyvinning, The duke;) Alpin binding med gåfunksjon.. med DIN opp til 16

Rando bind vs trekkers
Matterhorn #121694 11/03/2007 12:34 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har en god del erfaring både med trekkers og Fritschi sine bindinger. Jeg har i dag Fritschi Diamir freeride pluss. De er gode å gå med, men jeg synes de står ganske mye tilbake for ordinære alpin bindinger i nedkjøringen. De løser ut i tide og utide, de tåler ikke dropping fra klipper. Nå veier jeg riktignok 85 kg og er nesten 190cm, men hører fra folk som er mindre enn meg at de har de samme problemene. Når man kjører på hardt underlag, så gir Fritschi bindingene etter. Det blir omtrent som å kjøre med teip på stålkantene. Er det pudder, så fungerer de godt nok! Med trekkers, kan man gjøre nedkjøringen til en drøm ved hjelp av skikkelige bindinger, men de er litt mer pes å gå med, det er vanskelig å gå traverser med de. Så man bør kanskje vurdere bruken sin. Til enkle, ikke altfor lange oppturer fungerer trekkers godt, og man får mer moro ned. Med rando bindinger blir turen opp lettere og bedre, men nedkjøringen dårligere (med mindre man er veldig lett!). Duke bindingen fra Marker som kommer neste år vil være et perfekt kompromiss. Den er relativt tung, men kjøreegenskapene er like bra som hos ordinære alpinbindinger. Man må rett og slett vurdere hva som er viktigst,er turen opp det viktigste, og nedkjøringen snill så klarer man seg med lett rando utstyr. Er det nedkjøringen som er hovedmålet, og man velger heftige linjer ned,så trenger man kraftigere "verktøy" som er litt tyngre å gå opp med!!!Jeg har begge deler, og velger utstyr utifra type tur jeg skal ut på!

tålmodighet..
Matterhorn #121695 11/03/2007 10:04 PM
Medlem
Medlem

må vel vente til sommeren/høsten, da Marker Duke kommer...

Lurt..
Matterhorn #121696 23/03/2007 9:52 PM
Medlem
Medlem

det kan være lurt og vente, husk bare at prisen på de nye duke blir 4000,-.

rando sko
Matterhorn #121697 24/03/2007 12:52 AM
Fersking
Fersking

noen som bruker randoné sko i vanlege alpintbindinger med trekker?Hvordan ville det vært?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå