Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hastighet paa ulike belegg
#121549 28/03/2007 5:07 AM
joskim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det mange som opplever at ulike ski har helt ulik evne til a gli/helt ulik hastighet, saerlig under mindre optimale glideforhold? Jeg tenker i utgangspunktet kun paa ski som ikke har blitt vokset paa en god stund.Jeg har ett par ski som har eksepsjonelt daarlig glid, spesielt naar det er rundt null grader eller varmere. Et annet skipar, som heller ikke har sett voks paa lenge, har ikke paa langt naer like darlig glid. De blir ogsaa tregere i varm sno, men slett ikke saa ille som med det foerste paret.Jeg regner med (og det er min erfaring) at det blir bedre med litt voks, men greien er at de faar daarlig glid etter veldig kort tid - og det skjer fortere, og gliden blir daarligere, enn med andre skipar.

Er det andre som har slike problemer?Hva kan man gjore, annet enn aa vokse veldig ofte?Jeg har hoert snakk om noe med strukturen i belegget som kan ha betydning, uten at jeg vet hva det innebaerer.

Viktigst av alt: er det noen som helst maate man kan vite om det er et raskt eller et tregt par man kommer til aa ende opp med naar man funderer paa aa kjoepe nye ski?Det er veldig synd naar man legger ut tusenlapper paa ski, og saa faar man noen som knapt nok glir bortover flate partier uten at man oppfoerer seg som en deltaker i Wasaloppet.

(beklager mangelen paa de tre siste bokstavene i alfabetet)

Gli
joskim #121550 28/03/2007 3:32 PM
Fersking
Fersking

Glien på skiene er er i stor grad avhenig av sålens beskaffenhet, det vil si ca 90% de resterende 10% er opp til glider og metting av skien. når det snakkes om sålens beskaffenhet , er dette kvaliteten på belegget, struktuteren som er satt og behandligen av denne.

kvaliteten er stort sett blitt veldig bra på alpinski litt oppe i prisklasse, her er det sintret såle, kort sagt er dette porer som gjør at skien tar opp voks, samt at de også kan inneholde karbon(gir gli).

strukturen er "mønstret" er skien helt polert og glatt vil den ikke drenere vann, og du får en sugende følelse på bløtt føre. (veeeldig dårlig gli), så strukturen er noe du kan gjøre noe med en middels til litt grov struktur er mitt valg som har bare et par ski..

behandlingen, hvis skia di fort blir tørr, kan det være at du har svidd sålen under voksing, dette gir også dårlig gli. og kortvarig effekt av pålagt voks(siden de tidligere nevnte porene er smeltet igjen og ikke fylles med voks..

Anbefaling slip skia dine......

Hehe.... langt innlegg=kjedelig dag på jobb...

Takk for bra svar!
joskim #121551 03/04/2007 11:30 PM
joskim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Saa i utgangspunktet gjelder det aa kjoepe ski som er litt dyrere og er kjent for aa vaere bra, og haape at de har en god saale? Evt. slipe skiene man allerede har og endre strukturen. Kanskje jeg skal proeve det da..

dyre ski er ikke det samme som god såle
joskim #121552 04/04/2007 10:32 AM
Fersking
Fersking

Selv i relativt høye prisklasser er det en del produsenter som har svært dårlig såle/struktur/kanter. Mine Dynastar Omecarve 10 til ca 7000,- veil har en svært dårlig finnish slik jeg ser det. når jeg sammeligner med mine Stockli så er det en helt klar klasseforskjell på slip og kanter. Dette er ski i noenlunde samme pris klasse.

Stockli= håndarbeid, kanter til å skjære seg på...Dynastar= virker som spydd ut av en maskin.

Tror man kan få en mye bedre opplevelse av skiene ved å gi dem en skikkelig slip og struktur. (og selvfølgelig glide dem en gang imellom)

my 2 cents

Metting av sålen
joskim #121553 04/04/2007 11:34 AM
Medlem
Medlem

Når skien er ny er det viktig å mette den. Dvs å legge på voks, og sikle den av igjen mange ganger etter hverandre. Da blir sålen mettet med voks og det er lettere å beholde glien, samt at sålen ikke blir tørr like fort. Tør såle som begynner å bli hvit "suger" vann til sammenligning med de mettede skiene som frastøter og drenerer vannet. Sålen kan også ha blitt brent av å kjøre på harde underlag, (is, kunstsnø o.l.) ba blir det så stor friksjon, særlig ute ved kanten, så sålen kan smelte og lukke porene.

er ikke behov for å sikle mellom
joskim #121554 04/04/2007 1:19 PM
Fersking
Fersking

man trenger bare å la voksen kjøle for så å varme den inn igjen, ca 5 ganger er fint. på nye ski. (sparer en del voks og arbeid.-..)

Slipt skiene nå
joskim #121555 14/04/2007 5:55 PM
joskim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg valgte å få slipt (+ vokset og slipt kantene) de skiene med dårlig glid - et par Völkl Dogen 05/06. Det ble satt i en nokså grov struktur. Forskjellen ble enorm fra slik de var tidligere, men fremdeles er de tregere enn f.eks et par Armada T-Hall og K2 Hippy Stinx. Disse skiene har blitt brukt noe mindre enn dogen, men har ikke sett voks siden de bli kjöpt, og likevel har dogen dårligere glid. Ganske dumt syns jeg.Håper jeg ender opp med ski med höy kvalitet på sålen neste gang det blir handling, men det kjennes jo ikke som man kan vite så altfor mye på forhånd. Skal i alle fall sörge for å mette de skikkelig.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå