Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Freeridesko... Hvilken flex skal jeg velge??????????
#121373 12/06/2007 10:44 AM
tvaasix Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

hvilken flex er lurt? har scratch 067 skoa til rossignol fra før men de føler jeg ikke passer til noe som helst. for jævlig å jibbe med og HELT forjøvlig når jeg er utenfor løypene. (det siste har vel noe med at jeg har midtstilte bindinger.)

men uansett. hvilken flex er lurt å ha når jeg skal BARE kjøre pudder på mine sykt brede pudderplanker. Trenger svar fort!!!!!!

Surefoot FR 120
tvaasix #121374 12/06/2007 2:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei! Du trenger en støvel som kan matche skiene, velger du får myk støvel får du lite ut av skiene!Jeg ville valgt Surefoot FreeRide 120, en helt rå sko. Bygde den i vinter, og har ALDRI vært så fornøyd som jeg er nå!!!!!Vanlig støvler er ræva!Skal man ta skikjøring et nivå videre bør du velge foam støvler. Det øker komforten og kjøre egenskapene betraktlig!!!!!

Re: Freeridesko... Hvilken flex skal jeg velge??????????
tvaasix #121375 12/06/2007 8:11 PM
tvaasix Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

120 flex? er ikke det racing sko som er umulig å rikke? hva skjer når jeg lander litt bakpå da? bena brekker jo midt i skoa?:)

Boots.
tvaasix #121376 12/06/2007 11:30 PM
Medlem
Medlem

Kommer ann på vekt og hva du er vant med fra før av. Har selv nevnte boots som jeg har kjørt på i 3 sesonger. Funker bra til det meste annet enn racing. Da blir de for myke for mitt vedkommende, 92kg og gammel racing/ freestyle-kjører. Kanskje Lange FR 80 eller 100 ville vært noe for deg hvis du ønsker mykere støvel? Ta en tur på Surefoot i Oslo, hvis du har anledning, og de gir deg garantert et ekspert svar.Lykke til!

Ikke noen ekspert, men...
tvaasix #121377 12/06/2007 11:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg syns det høres litt drøyt ut med 120 i flex visst du skal pløye pudder. Det er mulig det er noe jeg ikke har skjønnt her...men vil ikke skia lettere dukke under ved så høy flex på støvlene. Personlig har jeg god erfaringer ,ed myeker støvler hvor du kan avpasse mer trykket selv og som ikke ødelegger skinneleggene dine, men igjen jeg er ingen ekspert:grin

Ikke noen ekspert, men...
tvaasix #121378 12/06/2007 11:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg syns det høres litt drøyt ut med 120 i flex visst du skal pløye pudder. Det er mulig det er noe jeg ikke har skjønnt her...men vil ikke skia lettere dukke under ved så høy flex på støvlene. Personlig har jeg god erfaringer ,ed myeker støvler hvor du kan avpasse mer trykket selv og som ikke ødelegger skinneleggene dine, men igjen jeg er ingen ekspert:grin

Ikke for myke.
tvaasix #121379 13/06/2007 11:35 PM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Stive sko gir bedre konroll både ved kjøring og landinger. Myke sko gjør at leggen presses framover med det resultat at leggen og resten av foten sklir framover i skoen og man får slag mot legg og tær noe som gjør vondt og resulterer i blåmerker og plager.Med stive sko vil foten sitte bedre og man slipper dette.Det er viktig å være oppmerksom på at flexskalaen ikke er den samme fra et merke til et annet.

Fleks på sko
tvaasix #121380 14/06/2007 4:25 PM
Fersking
Fersking

Det er 4 faktorer som påvirker valg av stivhet, din høyde, hvor fort du kjører, stivheten på skiene og bruksområde.. de aller fleste freeridere ( ikke parkrotter) bør ha mellom 100 og 150 i fleks en 100 for en person på 165 vil være som en 150 for en på 2m! tasser du rundt i gummiskogen skal du ha mykere sko enn om du gønner ned fra Mont Fort! har du softe zagski myker støvel enn noen stive Stökli planker! det er bedre å velge litt for stive for det er lettere å myke opp støvler enn å gjøre de stivere! Og til sist, stivere støvler er dyrere enn myke! det er det produsentene diffrensierer prisene sine på !

Uenig
tvaasix #121381 28/08/2007 10:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Må si jeg er litt uenig med deg i resonnementet ditt om stive vs myke støvler JS. Du skriver jo at myke støvler gir økt påkjenning, men det stemmer ikke så lenge støvelen passer foten. En veldig stiv støvel vil nesten ikke bøye seg når du foreksempel lander litt hardt, da må skinnleggen din ta slaget fra skien som forplanter seg gjennom støvelen. Dersom støvelen passer foten og sitter tight, vil deformasjonen av støvelen ta en del av kraften fra landingen og påkjenningen på benet bli mindre, det er jo derfor jibbere kjører med mykere støvler....har selv kjørt en sessong med stive støvler til jibbing, og kan skrive under på at mykere støvler er bedre ved harde belatninger.

-
tvaasix #121382 29/08/2007 6:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stive sko funker like bra på myke som på harde ski. Jeg snakker ikke ordentlig racingsko/plug boots, men vanlige høynivå konsumsko som Salomon Falcon Race, Lange FR 120 osv. Jeg har et par flex 120 salomon, og setter like stor pris på responsivitet når jeg kjører på ultramyke Sanouk som på stive BSquad Pro. Stive sko gjør ikke at skien dykker, stive ski derimot...og bindinger som er montert for langt frem.

Hvor mye koster komplette customsko fra Surefoot? Har ett inntrykk at det er uforholdsmessig dyrt i forhold til å kjøpe et par standardsko og tilpasse hos en god bootfitter... hvis man har spesielt sære føtter er kanskje støpte sko en siste løsning, men det skal mye til at du ikke finner en sko som passer relativt bra hvor det siste kan tilpasses i skallet...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå