Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger råd mellom europa eller Whistler
#121241 20/08/2007 1:29 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Meg og kjæresten min har tenkt og bruke ca 1 mnd fra 28 DES og ut JAN. Det står da mellom en bil ferie i mellom europa eller Whistler trenger noen råd. Åssen er snøen og er det alt for kaldt i Whistler på den tiden? Og plasser og bo?.. Når det glelder mellom europa tenkte vi og starte i Frankrike og avslutte i Østerike(kanskje Italia)... Plasser jeg har vært før er Chamonix,St anton,isghel så dit er ikke så viktig. Hva burde jeg velge, kom med gode råd er dere snille.

Rundtur
nature mess #121242 24/08/2007 11:13 AM
Medlem
Medlem

Jeg og mannen min hadde en sånn rundttur på omtrent samme tid i fjor (det kjipe da var jo manko på snø rund baut:sad)Men i allefall, vi kjørte ned til Zillertall først, og der er det jo plenty å velge i. Veldig bra der nede! Deretter kjørte vi til Engelberg, likte meg veldig godt der, og med masse snø er det et fett område.Deretter dro vi over til Frankrike. På denne strekningen ligger jo en del av de større stedene, og mange små godbiter hvis man legger litt sjel og studier i turen. Vi kjørte ikke innom Italia, men det er jo ikke lange biten når du først er på de kanter.

Whistler har jeg innmari lyst til å dra til, så hvis dere velger det, kom med referat!

Re: Trenger råd mellom europa eller Whistler
nature mess #121243 24/08/2007 2:07 PM
Fersking
Fersking

Jeg og kona hadde fjorten januardager i Whister i fjor. Det er selvsagt et kult sted, med masse snø og nok av fjell. Men: Det er også svært mange andre som synes at Whistler er kult. Sjøl om det snør katter og hunder dag etter dag så skal du være erfaren og løypevant for å rekke løssnøen før den er sporet opp. Etter kl. 10.00 kan du bare glemme pudderet med mindre du har med feller.

I Whistler skal _alle_ kjøre løssnø, fra de er 4 til de 84, det gjør altså livet litt hektisk.

Jeg tror ikke skal du fryse i Whistler, men regn med ustabilt vær. Vi hadde _alt_ av vær i løpet av fjorten dager, inkludert varmegrader og regn opp til toppen av fjellet. Det er bare tre kvarter fra den innerste fjordarmen til Whistler og 2,5 time til havnebyen Vancouver. Skal du ha mer stabilt klima og tørrere snø så er nok Fernie et sikrere valg.

Har du mye penger så er du riktignok garantert fet skikjøring. Enten via catskiing som funker uansett vær eller heliskiing som egentlig fortjener solskinn.

Whistler har Starbucks på alle gatehjørner og et godt utvalg kjedelige restauranter. Lag mat sjøl, det er billigere og bedre. Hvis dere har penger igjen siste kvelden så ta en helaften på Araxi. førsteklasses restaurant og helt overlegen bar som tryller fram drinker du aldri trodde du skulle oppleve.

Flere som har vært i whistler i Januar?
nature mess #121244 27/08/2007 9:26 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takk for gode råd:)Har på følelsen at vinteren i hele fjord var litt spesiell stort sett overalt i denne verden.Reservert i dag plass til Whistler så satser på flott vinter neste år. Har budsjetert med en dag heli ski.Andre som har erfaring med Whistler i Januar er det fint og høre om det....

Whistler i Januar
nature mess #121245 28/08/2007 1:44 PM
Medlem
Medlem

Whistler i januar er stort sett snøsikkert. Kan være kaldt men som andre nevner, det er nært kysten og det pleier ikke være ille.

For jakt på pudder, kjøp denne boken (som finnes over alt): Ski & Snowboard Guide to Whistler Blackcomb(se http://www.whistlerguidebooks.com/ ).

Skal du prøve heliskiing - gå for "the ultimate experience" hvis du har råd. Helikopteret som brukes er mindre, gruppen er mindre, det er mindre venting, bedre kjøring, guiden står friere til å velge ruter (stor gruppe = valg tilpasses dårligste kjører).

British Columbia
nature mess #121246 28/08/2007 3:05 PM
Medlem
Medlem

Hei.

Jeg hadde tre uker rundt i BC og Alberta vinteren 06, og det kan anbefales på det sterkeste. Jeg ser fler her råder deg til å styre unna Whistler om du vil ha pudder, dette er jeg helt enig i. Anlegget er sinnsykt stort, de har bygd en psyko gondol fra Whistler til Blackomb, parkene er rå med videre, men skal du ha pudder eller frikjøring, reis heller ett annet sted. Noen dager i Whistler er ikke å forakte, men tre uker kan bli litt lenge. Om dere skal, og vil bo billig med sentralt, sjekk ut Southside Lodge http://www.southsidelodge.com/, billig kraftkost i første, utsikt rett til bensinstasjonen, men kort vei til heisen. Afterski på Longhorn eller Garibaldi. Skal du være ett sted to eller tre uker, hadde jeg vurdert Kicking Horse eller Fernie for pudder. Jeg har jo ikke vært overalt, så det er sikkert andre som kan komme med innspill til det. LoneStar skal være bra. Av "små-anleggene" var Red Mountain og Whitewater de feteste når vi var der.

Budsjettet spiller selvsagt inn, vi var tre mann, vi leide en Suburban, dette kostet oss 18k for tre uker, dvs. ca 2000 per snute per uke. Det er en del penger, men friheten det gir gjør det vel verdt pengene. Vi bodde stort sett veldig billig, typisk Travellodge, Super8 og lignende. Motell har ok standard, vanligvis to queen size senger(tar glatt to menn som ikke er _så_ trygge på hverandre), bad, tekjøkken med dekketøy til fire og en TV hvor man se Simpsons og værmelding om det er for dårlig vær. Motell ligger sjelden i bakken. Styr unna SameSun, de operer en del steder, særlig SameSun i Big White var helt jævlig. Møkkete og trange rom, alt var suglete, konstant steine og ubrukelig briter som henger rundt og er tøffe i trynet.

Jeg vil heller lagt pengene i en skikkelig leiebil og billig motellrom enn fint hotell, om man skal velge så. Vi var primært på skitur, og fikk vel en 15-16 dager med skikjøring ut av turen. Vi skulle fra Vancouver til Edmonton(hadde en kompis på universitetet der) og tilbake, det var det eneste opplegget vi hadde. Vi kjørte litt på lykke og fromme, vi ble tipsa om en del steder som vi svingte innom, både store og små. Om det er biltur, sving innom Nelson, dette er en liten hippie-by ganske langt sør(ikke la deg skremme av hippie-opplegget, folk bor i hus og vasker seg hver dag). Det er masse gode butikker for fjellsport, bo på New Grand, drikk Coke and Rye i puben, bli satt ut av den enorme bartenderen, ta fler drinker på Taffy Jacks, frokost på Packrat Annies og kom deg til fjells.

Banff er fint, men ganske dyrt, det er nok en litt fjongere by enn f.eks. Fernie. Vi hadde en dag i Sunshine Village, det er nok spesielt bra for snowboardere som vil leke litt, men det er noen spektakulære lett tilgjengelig sider.

Utover dette, Canadiere er supertrivelig folk, det meste er ok priset(heiskort er som her), ikke ha åpne øl-flaske i bilen, dette er visst politiet veldig strenge på. Drikk honeylager, kjør Sea to Sky Highway. Kommer ikke på noe mer i farta, men spør om det er noe via profilen min.

PS:ja, jeg skal tilbake dit:-)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå