Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor er beste skisted for langtidsopphold?
#121138 07/09/2007 10:17 AM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har tenkt å jobbe hjemmekontor fra fjellet i vinter, og lurer i den forbindelse på hvor jeg bør flytte.

Bodde i Trysil vinteren 2005-2006, og var egentlig fornøyd, men i år kunne jeg tenke meg noe med mer spennende off-piste-muligheter. Trenger ikke nødvendigvis å være stupbratte fjellsider, det er først og fremst heistilgang på dyp og løs puddersnø jeg er ute etter. Trysil hadde veldig god snøkvalitet, men skogen var dessverre for tett til at jeg fikk gjort noe særlig utenfor løypene.

Basert på hva jeg har lest og sett tror jeg Hokkaido (Japan) ville være det ideelle for meg: Masser av snø som holder seg løs pga at vinden holdes i sjakk av noe skog, men likevel ikke så tett skog at man ikke kommer seg frem. Japan er dessverre lite egnet for meg siden jeg må til Oslo minst et par ganger i måneden, så jeg håper noen kan tipse meg om et sted i Norge man får den typen ski/brettkjøring jeg snakker om.

Hva med alpene et sted?
hakonrk #121139 07/09/2007 11:58 AM
Medlem
Medlem

Røldal er f.eks. et ganske snøsikkert sted med heis&pudder. Men hvor kult det er å bo der en vinter er kanskje en annen sak.

Hvis du bare trenger å være i Oslo maks et par ganger i måneden vill jeg mye heller dratt til alpene et sted, i nærheten av en flyplass som har billige billetter til Oslo! Jeg veit ikke hvor billig det er å fly til/fra Geneve, men det er hvertfall et godt utgangspunkt til masse bra skikjøring. Halvannen time til Chamonix f.eks. Verbier er rett oppi gata også. Og mye annet. Jeg ville sjekka billigflyselskapene og lagt en plan ut fra det (hvis pris er viktig da, ellers er det jo bare å finne et bra sted uavhengig av flypris).

Re: Hvor er beste skisted for langtidsopphold?
hakonrk #121140 07/09/2007 12:01 PM
Medlem
Medlem

Sitat Old McDonald:Hvis du bare trenger å være i Oslo maks et par ganger i måneden

OK, jeg så nå at du skrev _minst_ et par ganger i måneden i Oslo. Men avhengig av hvor mange ganger det egentlig er snakk om ville jeg fortsatt utvilsomt satsa på alpene! Da opplever du jo noe annet enn Norge også, pluss fet skikjøring.

Oppdal?
hakonrk #121141 07/09/2007 12:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eller røldal, ikke noe spess med å bo i røldal en hel vinter. Da har du iallefall muligheten til å benytte de dagene som er virkelig gode. Røldal gjelder det å være ute etter rett tidspunkt. Ikke så ofte det er bra i helgene. Og da er det ofte mye folk. Lite folk i hverdagen. Det er kun få plasser i Norge som kan måle seg med Røldal på en virkelig god dag. Pluss mulighetene som ligger rundt Røldal.

Skulle det vært et sted i norge jeg ville tilbrakt vinteren skulle det vært på stranda eller narvik. For min del liker jeg små steder som ligger litt utilgjengelig. Kontra store steder som suger til seg masse turister hver helg. Mye billigere overnatting også.

Ellers er oppdal et sted også.

Stranda
hakonrk #121142 07/09/2007 12:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stranda er ikke gunstig ettersom de sjelden har åpent i ukedagene. Mot slutten av sesongen kan du være heldig å treffe på åpent skisenter som følger av at en skoleklasse eller noe har skidag.

Hvis du ønsker noe heisbasert må du oppsøke større og kommerst anlegg sørpå...

ønsker du dyp pudder, ustabilt vær, litervis med svette i motbakker opp bratte fjell, urørt terreng - er sunnmøre svaret.

hakonrk #121143 07/09/2007 12:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I tidligare år har vel heller ikkje Røldal hatt åpent på ukedagar før februar, men eg veit ikkje korleis det var forrige sesong eller korleis det blir denne vinteren. Men ein ting er klart, ukedager i Røldal kan by på utenomjordiske opplevelsar når forholda ligge til rette for det. Og som nevnt så må ein ikkje nødvendigvis vera i trekket, det finnes andre stader der nysnøen held seg fersk og god litt lenger. Og ikkje minst, urørt

Må det være i Norge?
hakonrk #121144 07/09/2007 6:48 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

La grave!!! Ellers vil jeg støtte Old McDonald. Geneve, og så køb en bil, det er et godt utgangspunkt til masse bra skikjøring - perlen Les Contamine som eksempel...

hakonrk #121145 07/09/2007 7:50 PM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat RAS:La grave!!! Ellers vil jeg støtte Old McDonald. Geneve, og så køb en bil, det er et godt utgangspunkt til masse bra skikjøring - perlen Les Contamine som eksempel...

Jeg ble overrasket over at alpene dukket opp etter at jeg etterlyste Hokkaido-lignende forhold. Jeg har ikke selv mye erfaring med forskjellige skisteder (det var først etter jeg bodde ved Trysilfjellet 05-06 at jeg virkelig ble hektet på dette), men fra det jeg har hørt og det jeg har sett i forskjellige ski/brettfilmer, så virker alpene mer egnet til basehopping enn pudderkjøring.

hakonrk #121146 07/09/2007 8:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hehe, det er nok ingen hemmelighet at pudderet i Røldal har ei kort levetid. Etter snøfall skjer som oftest ett av to: Temperaturen stig kraftig og føret blir deretter. Eller så kjem vinden og brått har ein fokksnø og helvete. Det har skjedd meir enn ein gong for å seia det slik.

Men som nevnt, om du ikkje er redd for å sveitta litt, så kan ein prøve alternative sider, enten nord, sør, vest- eller austvendte der vinden har lagt all nysnøen frå snaufjellet og der livet er fint.

hakonrk #121147 07/09/2007 8:37 PM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat GeneralSnus:Hehe, det er nok ingen hemmelighet at pudderet i Røldal har ei kort levetid. Etter snøfall skjer som oftest ett av to: Temperaturen stig kraftig og føret blir deretter. Eller så kjem vinden og brått har ein fokksnø og helvete. Det har skjedd meir enn ein gong for å seia det slik. Men som nevnt, om du ikkje er redd for å sveitta litt, så kan ein prøve alternative sider, enten nord, sør, vest- eller austvendte der vinden har lagt all nysnøen frå snaufjellet og der livet er fint.

Høres ikke dumt ut. Kjenner du forresten til et område som heter Solfonn (Seljestad?). Ser det er mye hytter og leiligheter som bygges ut der. Er visstnok 10 minutter med bil til skisenteret, men de hevder å ha en familieskiheis i nærheten. En liten lokal skiheis kunne være glimrende dersom det gav tilgang til masse urørt snø som få andre besudler, men familievennlighet betyr ofte paddeflatt og kjedelig. :-)

da er du blevet lurt!!!
hakonrk #121148 07/09/2007 10:34 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Sitat hakonrk: Jeg har ikke selv mye erfaring med forskjellige skisteder (det var først etter jeg bodde ved Trysilfjellet 05-06 at jeg virkelig ble hektet på dette), men fra det jeg har hørt og det jeg har sett i forskjellige ski/brettfilmer, så virker alpene mer egnet til basehopping enn pudderkjøring.

Hvis du tror at Norge (eller skandinavien) er pudder-paradiset, da tager du fejl!!! Ikke fordi der ikke kan være bra forhold i Norge, det kan der da. Men der er vel også en grund til at nordmænd med kronisk pudder-længsel er at finde i sørligere bredegrader end Norge (Canada er jo bestemt også en mulighed - hvis du virklig har kassa).

Pudder 5-6 dage efter sidste snøfald (eller mer') er jo ikke uvanlig i alperne. Der til får du også væsentlig flere højdemeter at kempe med!!!

Jeg har haft en del sæsoner i alperne, et par stykker i Norge, og nu bor jeg i deres fantastiske land - men skulle jeg have en sæson på ski igjen... da havde jeg reist sør på igjen!

hakonrk #121149 08/09/2007 12:50 AM
Medlem
Medlem

Ser Narvik er nevnt her, og det gleder meg jo at noen ihvertfall foreslår det. Har klart å søke meg nettopp dit, og bor der nå, for å ta sykepleie og stå på brett(kanskje hovedsakelig dette) de tre neste årene.

Terrenget her ser fantastisk ut(bor rett nedenfor fjellet), og etter sigende skal det være fantastisk å kjøre her når det først faller litt snø, men det var akkurat det da. I likhet med mange andre deler av landet hadde de en grønnjævlig kort vinter nå sist, så jeg håper for min skyld at det ikke gjentar seg. Gjerne at det blir tre år til neste gang.

Ellers kan jeg jo nevne at det er relativt billig å bo her, tenk gjerne 2500 for en grei hybel med bredbånd, og om du snuser, røyker eller spiser kjøtt, tar det ikke så mye mer enn en time før du er ved Riksgränsen, og kan kjøpe snus, røyk eller kjøtt til en relativt billig penge. Kjøttet er jeg dog litt usikker på, for det kostet 79 svenske for 900g kyllingfilet der borte, og 87 norske for 1000g her. Man kan jo spørre seg om det er verdt det.

Men jo ja jo. Gleder meg til vinteren.

PS: dette er ikke skrevet i alkorus,men har drukket en-to-tre kopper kaffe for mye i dag, så det kan virke noe urelevant og/eller upresist. Lykke til med valget ditt!

hakonrk #121150 08/09/2007 7:27 AM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat RAS:<blockquote><p>Sitat hakonrk: Jeg har ikke selv mye erfaring med forskjellige skisteder (det var først etter jeg bodde ved Trysilfjellet 05-06 at jeg virkelig ble hektet på dette), men fra det jeg har hørt og det jeg har sett i forskjellige ski/brettfilmer, så virker alpene mer egnet til basehopping enn pudderkjøring.

</p>

Hvis du tror at Norge (eller skandinavien) er pudder-paradiset, da tager du fejl!!! Ikke fordi der ikke kan være bra forhold i Norge, det kan der da. Men der er vel også en grund til at nordmænd med kronisk pudder-længsel er at finde i sørligere bredegrader end Norge (Canada er jo bestemt også en mulighed - hvis du virklig har kassa).

Pudder 5-6 dage efter sidste snøfald (eller mer') er jo ikke uvanlig i alperne. Der til får du også væsentlig flere højdemeter at kempe med!!!

Jeg har haft en del sæsoner i alperne, et par stykker i Norge, og nu bor jeg i deres fantastiske land - men skulle jeg have en sæson på ski igjen... da havde jeg reist sør på igjen!

</blockquote>

Det er ikke det at jeg tror Norge har de beste skistedene i verden; jeg ønsker bare å ha noe med lett tilgjengelighet fra Oslo, f.eks. direkte buss eller tog. Hvis det er et billig snøhull i alpene rett ved flyplassen, så skal jeg vurdere det. :-)

Apropos nærhet til Oslo, så lurte jeg på hvorfor ingen har nevnt Hemsedal ennå. Jeg har vært der et par ganger om sommeren for å gå i fjellet, og jeg syntes det virker veldig lovende. Utrolig nok har jeg aldri vært der om vinteren, så jeg vet ikke mer om snø og skiforhold enn det som står på skiinfo.no. Er det oppskrytt, eller tror dere det er et sted som kan tilby den typen skikjøring jeg liker?

20 minut af mototveien mod Charmonix, ret inne i Frankrig
hakonrk #121151 08/09/2007 8:35 AM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Har en kompis der kanskje har et par ledige rom/lejligheder i huset sit, som han er interesseret i at leie ut - han bor og jobber i La Grave i vinter sæsonen. Undersøger lige og sender dig en mail - da kan du jo se om du får økonomien til at passe med fly til Oslo et par gange i måned (biler er ikke dyre i Frankrig, så kan du komme til en masse fede plasser...)

hakonrk #121152 08/09/2007 9:38 AM
Fersking
Fersking

Hakonrk: Jeg våger påstanden: Hemsedal er stedet for folk som har lyst til å se og bli sett. Ok, en og annen som er pur skientusiast, men 80% av de som er der i påska er der for afterski. Hilsen en som aldri har vært der (og ikke har tenkt å dra dit..)

hakonrk #121153 08/09/2007 10:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ja dei byggjer ut mykje i solfonn/seljestadområdet. Men den heisen som står der no har vel ikkje vore i drift dei siste 20 åra. Men mulig nye eigarar skal starte opp igjen. Nedfarten er ikkje særlig bratt, men kort og ganske kupert og kan sikkert by på ein del moro av og til, men det e nok ingenting å satsa på.

hakonrk #121154 08/09/2007 11:30 AM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Høugen:Hakonrk: Jeg våger påstanden: Hemsedal er stedet for folk som har lyst til å se og bli sett. Ok, en og annen som er pur skientusiast, men 80% av de som er der i påska er der for afterski. Hilsen en som aldri har vært der (og ikke har tenkt å dra dit..)

Dette er slik jeg også forestiller meg Hemsedal om vinteren. I seg selv ikke noe problem for meg, såfremt skiforholdene er gode og bakkene og heisene ikke er stappfulle av folk mesteparten av tiden. Hvis det er noen som har tilbrakt mye tid på Hemsedal, så hadde jeg satt stor pris på litt feedback på dette. (Hemsedal liker å kalle seg Norges Chamonix, så da det jo være bra! :wink)

Egentlig burde jeg vel droppe planene om å jobbe hjemmekontor denne sesongen, og heller reise rundt på forskjellige steder og få bred erfaring slik at jeg neste vinter kan etablere meg på et sted som jeg vet passer meg. Jeg har sluttet med å ta sommerferie, så jeg har mange uker jeg kan bruke på eksperimentering i vinter. smile

hakonrk #121155 08/09/2007 11:41 AM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat GeneralSnus:Ja dei byggjer ut mykje i solfonn/seljestadområdet. Men den heisen som står der no har vel ikkje vore i drift dei siste 20 åra. Men mulig nye eigarar skal starte opp igjen. Nedfarten er ikkje særlig bratt, men kort og ganske kupert og kan sikkert by på ein del moro av og til, men det e nok ingenting å satsa på.

Hva med Hordatun Panorama? Det er vel heller ikke gangavstand til skisenteret, men såvidt jeg kan se er det nesten ingenting som er det i Røldal.

hakonrk #121156 08/09/2007 10:18 PM
Fersking
Fersking

Ser Narvik blir nevnt. Narvik er bra når det er snø, men helt snøsikkert er det ikke. I alle fall ikke tidlig i sesongen. Men når snøen først kommer kan det bli episk med brattkjøring i pudder i spektakulært terreng.

En annen ting som er verdt å merke seg om Narvik er at det kun er litt over en halv time med tog til Riksgänsen (eller 50 min med bil). Her er off-pisten sinnsykt bra. Normalt minst 2 m snø hver vinter. Men ved overskyet vær er lyset veldig flatt, dvs. at skikjøring bør droppes da. Riksgränsen åpner forresten ikke før siste helg i februar og stenger omkring st.hans.

Det bør kanskje nevnes at seg vokste opp i området. Etter at jeg flyttet til Oslo har jeg nesten lagt opp skikjøring pga den elendige snøen på østlandet (Hemsedal, Geilo, Norefjell og Trysil). Har ennå ikke funnet forhold som rekker Narvik eller Riksgränsen til knærne. Skal prøve ut Røldal til vinteren og se om barndomsfølelsen kommer tilbake...

Oppdal
hakonrk #121157 09/09/2007 10:39 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Oppdal vil passe perfekt for deg. Har selv bodd der en sesong og fikk stått veldig mye på ski. Det er store områder for frikjøring og når det snør så tett at du ikke ser en dritt er det masse skogskjøring. I helgene er det jo et helvette med masse folk, men i ukedagene har du hele skisenteret for deg selv. I tillegg er det autostrada og tog rett til Oslo. Til de som anbefaler Røldal: trur du kommer til å klikke mongo etter en stund oppi der, er ikke en dritt å finne på hvis du ikke får kjørt på ski og det er ofte mange ventedager der.

Hemsedal
hakonrk #121158 09/09/2007 10:54 AM
Medlem
Medlem

Hei. Hemsedal er ser og bli sett i helga, og da er anlegget tjoke fullt av folk. Det er to ab sju dager. Om sjefen er grei og du kan ha Gjemmekontor(det er jo litt det:-) ), kanskje du kan styre tiden din selv. Da kan du heller jobbe 2x10 timer i helga, og kjøre ski i uka, så kan du fordele de siste 17 timene på kveldstid. Dette er visst du er optimalt heldig med styring av arbeidstid da. Eller så kan du bruke helga i Solheisen, kort vei å kjøre, pudder der og. Hemsedal er veldig bra, og får en del urettferdig kritikk, både på snø og miljø, på bakgrunn av at det er mye folk der. Vel, mye folk = mye inntekter = mer penger til drift av anlegg(ja, noe går i lomma til eiere av anlegget også). Jeg sjøl må(som vanlig) slå ett slag for Kvitfjell. Kanskje ikke offpiste-sted nummer en, men om du blir litt kjent i anlegget kan du få ok heisbasert offpiste der. Det skal komme nye heiser i år, da får man mer terreng, sjøl om det usikkert om rosinen i pølsa blir tilgjengelig. Kvitfjell er rel. nærme Oslo, tre-fire timer med bil eller tog, lite folk i anlegget også i helga og leie av bolig er ok prisa. Bor man litt lenger ned i dalen kan man stikke fingeren i været og velge Hafjell eller Kvitfjell om morran.

Husk dunjakke, Kvitfjell kan være kaldt.

PS: Jeg synes det er flott at du har denne muligheten på jobben din:-)

hakonrk #121159 09/09/2007 11:31 AM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg eier over 40 prosent av firmaet jeg jobber i, så tiden disponeres ganske fritt. (Bare så det er sagt, så er ikke det en luksus jeg bare unner meg selv - alle ansatte i firmaet har full frihet ift arbeidstid og sted.) Dessverre er det bare jeg som har lyst til å stå på ski halve året, så jeg har ennå ikke lykkes med å få flere med på vinterkontor. Hadde vært utrolig kult om flere på utviklingsteamet ville være med på noe sånt, men sånn ble det ikke.

Takker forresten for alle tips jeg har fått her. Siden det er en del sprik i rådene til folk, så tror jeg neste vinter skal brukes til eksperimentering. I så fall blir det et par-tre uker i Hokkaido (mer spesifikt: pudderparadiset Niseko) og noen kortere turer til steder jeg ikke har vært før i Norge (mest sannsynlig Røldal, Oppdal og Hemsedal, men det avhenger av hvor forholdene er gode).

Forhåpentligvis blir Niseko en benchmark på hvor bra det kan bli, og så kan jeg måle de mer lokale anleggene opp mot dette. Kom nettopp tilbake fra en kortere forretningsreise til Kyoto, Osaka og Tokyo, og jeg likte meg veldig godt der (bortsett fra at ingen utenfor hotellene snakker et ord engelsk), så jeg tror Niseko blir midt i blinken.

Alperne og Hemsedal
hakonrk #121160 10/09/2007 7:26 AM
Entusiast
Entusiast

Hemsedal er bra! Jeg har 50 dage i året i Hemsedal og har et tipp: Kjøb et Vinterland sæsonkort (2-300 ekstra) da kan du kjøre til Geilo, Hallingskarvet, Ål eller en af de andre steder når der er fullt i Hemsedal om lørdagen - resten af uke er helt ok, da er der nesten ingen mennesker. Det er bare Ål der annoncerer med Vinterlan kortet men du kan kjøpe det i Hemsedal også ([url]http://www.aalski.no/sider/49.php[url]). Men husk at Narvik og Oppdal også er bra.

Hvis du lurer på alpane da kan jeg anbefale at leie en bobil i Tyskland for cirka 10-15.000 per måned. Da kan du kjøre rundt mellem skianleggene og prøve litt at det hele. Jeg har selv jobbet sådan i 4 måneder smile Det samme er muligt i Norge!

hakonrk #121161 10/09/2007 7:58 AM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tviler ikke på at Narvik er noe for seg selv. Skal prøve å få tatt en tur dit i mai, når de har midnattssol og resten av landet er heldige om de har råtten snø og slaps. Skitur til Alpene tror jeg får bli et annet år. Foreløpig er det ikke 50 graders fjellsider og klipper som frister (for det er vel det som er off-piste attraksjonen der nede?) Snøforholdene i Alpene virker også altfor usikre til at man kan planlegge noe lang tid på forhånd. Har hørt masse skrekkhistorier om folk som kastet bort ferien sin på bakker nesten uten snø.

zalsburg
hakonrk #121162 07/10/2007 4:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fly norwegian ons og lør, Bagda stein 1 times tog tur..

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå