Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vinterklima på Bjorli
#121094 13/09/2007 9:54 AM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen her med mye erfaring fra Bjorli? Lurer på hvordan det typiske vinterklimaet er der oppe. Vet Bjorli får mye snø, men hvordan er det med vind og plussgrader? Ligger pudderet lenge?

hallajs
hakonrk #121095 13/09/2007 11:12 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bjorli har en kanon miks av kyst og innlandsklima der det ligger helt øverst i Gudbransdalen, tett på inngangen til Romsdalen. På nordvest så snør det sjukt bra, og til forskjell fra romsdalen så etterfølges nordvest oftere av østlig vindretning som gir kaldere vær enn lenger ned i romsdalen der det oftest snur til sørvest som gir mildvær og regn.

Så klart er det lengre perioder med plussgrader, men takket være at Bjorli ligger på ca. 500 moh så pleier bakkene å være rimelig kompakte. For mye pudder er dog ikke en fordel på Bjorli, i og med at terrenget ikke er særlig bratt...

Re: Vinterklima på Bjorli
hakonrk #121096 13/09/2007 11:51 AM
hakonrk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Jhonny Mareno:Bjorli har en kanon miks av kyst og innlandsklima der det ligger helt øverst i Gudbransdalen, tett på inngangen til Romsdalen. På nordvest så snør det sjukt bra, og til forskjell fra romsdalen så etterfølges nordvest oftere av østlig vindretning som gir kaldere vær enn lenger ned i romsdalen der det oftest snur til sørvest som gir mildvær og regn. Så klart er det lengre perioder med plussgrader, men takket være at Bjorli ligger på ca. 500 moh så pleier bakkene å være rimelig kompakte. For mye pudder er dog ikke en fordel på Bjorli, i og med at terrenget ikke er særlig bratt...

Er selv ikke de svarte bakkene bratte nok til at man får litt fart i løssnø? Hva med andre topper i nærheten? Finnes det muligheter dersom man gidder å tråkke litt, f.eks. nærliggende topper som ikke har skianlegg?

tja,
hakonrk #121097 13/09/2007 12:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kommer an på hvor lokal du er... "stolpan" - altså skogsløypa parallelt med Bjorliheisen er sånn passe, samt henget ovenfor NM løypa og videre gjennom skogen er ok. Mellom knoll og tott og bøvra er det noen artige steiner å droppe. Er du ute etter sånn skikkelig puddercruising ville jeg heller ofret 3 timer ekstra i bil og satset på Strandafjellet...

Re: Vinterklima på Bjorli
hakonrk #121098 14/09/2007 2:01 PM
Medlem
Medlem

Bodde der tre uker nå i vinter (bilen kræsja på Dombås, og vi kom ikke noe lengre på planlagt norgesturne.. hehe), og min erfaring var at pudderet holdt seg veldig lenge i bjørkeskogen på skier´s left, hvor det også var litt morsomt terreng, i tillegg til at dropsa du får tilgang til fra fjellheisen også var ganske morsomme. første dagen jeg var der, snødde det som bare satan, deretter et lite snøfall til, og to uker med dansker,ålesundere og vekslende mellom is og slush - mye temperaturforandringer!

min erfaring ble at på bra dager var det bra å være på bjorli, men det er ikke så mye annet å gjøre enn å kjøre skog og små klipper der, så erfaringene mine fra "down days" var helt horrible.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå