Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randonnè
#121037 25/09/2007 2:39 PM
Gung Ho Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.

Noen som har erfaring med disse bindingene?Hvor bra er:http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72603403Og hvor dårlig er egentlig:http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72703407

Mange takk for svar...

Re: Randonnè
Gung Ho #121038 25/09/2007 3:49 PM
Fersking
Fersking

Har testet begge deler og er ikke i tvil om at dersom du har tenkt å gå en del turer ville jeg valgt Fritchi bindingen. Har selv disse på gode pudderplanker og de fungerer meget bra både på tur og i anlegget. Trekkere suger skikkelig når du skal gå. Er det litt hardt og traversering i bratt terreng blir du som bambi på isen. Har kjørt mine Fritchi ganske så hardt uten at de har tatt noe skade av det. Er du i tvil, dropp trekkere!!!

Delvis enig!
Gung Ho #121039 27/09/2007 8:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har begge deler, og Fritschi bindingene er overlegent gode å gå med, men jeg synes de står mye tilbake for en ordinær alpin binding på vei ned igjen! Skal jeg gå lengre turer, med varierende terreng, traverser etc. foretrekker jeg ski med Fritschi bindinger. Skal jeg gå en kortere tur og nedkjøringen er det viktigste, velger jeg ski med alpin bindinger og trekkere. Da tenker jeg på turer med jevn stigning og uten bratte traverser. Du bør vurdere hva som er ditt primære bruksområde! Skal du primært gå topptur gå for Fritschi! Skal du primært bruke skiene i preparert bakke, og gå en liten topptur av og til, velg ordinære alpin bindinger og trekkers! Kroppsvekt, lengde og teknikk spiller også en rolle!

Re: Randonnè
Gung Ho #121040 27/09/2007 8:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Helt enig med sistnevnte kommentar. Har begge alternativene selv også, med de samme erfaringene som "da fastest" kommer med.

Det som kan være en mulighet, er å kikke på marker duke som skal være i salg nå. Har ikke kjørt på den selv, men ifølge en kar jeg pratet med kan dette være et godt bindingvalg. God å gå med, og tåler litt orntli skikjøring. Men som sagt, inntil jeg har prøvekjørt den selv, kan jeg bare fortelle det jeg har hørt, så det blir desverre litt synsing her.

Fritschi...
Gung Ho #121041 27/09/2007 9:11 PM
Entusiast
Entusiast

Fritschi-bindingene er gode til topptur, men sammenlignet med en klassisk alpin-binding merker man høyden (39mm) og at den er mykere sideveis (det er en grunn til at jeg har to par identiske ski). Har ikke prøvd Trekker, men som de andre her sier;Topptur - FritschiHeisbasert, med noe hiking - Trekker

Den nye Fritshi-bindingen har visst ikke det utløsingsproblemet (!) som de har hatt på tidligere modeller (bindingene kunne løse ut gå-funksjonen under kjøring), og det gjør den mer konkuransedyktig kontra klassiske alpinbindinger. Merk at DIN-skalaen ikke går lenger enn til 12, og du derfor kan vurdere Marker Duke om du drar på. Den er forsåvidt et alternativ som en klassisk alpinbinding med gå-funksjon og DIN 16.

Ingen av delene
Gung Ho #121042 28/09/2007 11:00 AM
Fersking
Fersking

Jeg mener det nå kun finnes to seriøse utfordrere for randone.

Marker Duke. Koster bare litt mer enn Fritschi Freeride, men er utrolig mye mer vridningsstiv -og jeg kan vedde mye på at den ikke går istykker like ofte som Fritschiene... Hvis ikke har Marker virkelig tabbet seg ut, for det skal mye til...

Ellers fungerer Dynafitbindingene veldig godt. Du må ha egne sko som passer til bindingssystemet, men har du det, har du en vinner. De er utrolig lette, mye mer solide og vridningsstive enn Fritschi (ja, de føles som ordentlige alpinbindinger -selv om de ikke ser slik ut). Dessuten koster de mindre enn de andre.

ingen...
Gung Ho #121043 28/09/2007 11:22 AM
Avhengig
Avhengig

Som andre her har skrevet så er trekker et bra alternativ for kortere turer uten for mye krumspring på veien opp.

Når det kommer til Fritch kan jeg bare si at om du kjører mye er en dyktig kjører som drar på litt på veien ned og ikke er redd for et dropp eller to så ikke vurder de!! Til lettere kjøring funker de bra.

Jobbet på et skiverksted sist vinter og der fikk jeg se hvar fritchi er gode for...

Fikk in en del Fritch bindinger til repp kan man si! De tåler ikke så mye juling pluss at de kun går til 12 på din skalaen! Kjørte fritch freeride på ett par ski jeg hadde...det er samme binding uten gå funksjon...bare søppel. Knakk 2 par bindinger på en sesong. lav vekt,men det går igjen i dårlig kvalitet. utløsern bak to ganger knakk ett frem parti og div annet. På fritch har plasten en tendens til å knekke eller små skruer som er viktige,men umulige å få tak i løsner.

Så om jeg var deg ville jeg tenkt litt gjennom hva du trenger og så vurdert Marker Duke!! Vi hadde den på test fra februar og det er en binding av topp kvalitet!!! Bra gå funksjon og bra å kjøre ned med! En freeride binding bygd på en plate med gå funksjon! Og ikke minst den har den DIN som går til 16. Kjører du mye og hardt er ikke DIN 12 i nærheten av å holde.

Lykke til og sjekk ut Duke! Verdt de ekstra kronene om du setter pris på en hefftig tur ned!!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå