Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Völkl Sumo - hjelp!
#120903 07/10/2007 7:28 PM
Nini Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! Jeg har stått en del på telemark, men tenker å spare knærne litt og skaffe meg randonne-ski i tillegg, primært for pudder. Har fått et ekstremt bra tilbud på noen Völkl Sumo ski; 149-125-142 som er 175 cm lange. I den anledning lurer jeg på om de er lange nok for meg på 170 cm (dette er twin-tip ski)? Jeg er også litt redd for at skia blir litt "overkill", at de rett og slett blir for tunge å drasse med på topptur og evt. Haut Route? Selv har jeg også liten erfaring med twin-tip ski og vet ikke helt hva slags ulemper dette bringer med seg i BC. Håper noen har lyst til å dele av sin erfaring:)

Re: Völkl Sumo - hjelp!
Nini #120904 07/10/2007 10:09 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med twintip betyr det at den effektive lengden blir vesentlig kortere enn like lang ski uten tupp bak.

Men Sumo er så brede at du får veldig stor bæreflate allikevel. Har bare et par korte turer på 175-utgaven og fikk inntrykk av de som veldig lekne ski i ca 15-20 cm usporet pudder. Jeg er like høy som deg og sikkert noe tyngre - mangel på flyt i løssnø bør ikke være noen bekymring.

Har du tenkt å gå Haute-Route er det neppe optimale ski, på den type turer opplever man ofte varierende forhold. En smalere, lettere ski med bedre egenskaper på hardt underlag er nok å foretrekke. Ville heller ikke gått for Sumo dersom du har tenkt å skaffe et par for bruk i anlegg og tur uansett forhold, til det blir egenskapene for begrenset. Gotama i 183 blir f.eks en mye mer allsidig ski.

Men avhengig av akkurat hvor bra tilbudet er, ville jeg kanskje slått til uansett, du får en bra pudderski - og ingen sier at du ikke kan ha flere par ski i stallen :wink

Re: Völkl Sumo - hjelp!
Nini #120905 08/10/2007 10:25 AM
Nini Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar!

Men er det noen som forresten vet om disse skia også funker fint med telemarkbinding?

fungerer utmerket
Nini #120906 24/10/2007 1:04 AM
Fersking
Fersking

Har kjørt sumo skiene en vinter. Det var med BD O1 bindinger. Kan absolutt anbefales til toppturer, såfremt det er myke forhold og du er vant å gå med relativt tungt utstyr.

05\06 modellen er nesten 180 lange, ikke 175 som den skal være. 06\07 rundt 175 tror jeg. Dette er forholdsvis myke ski som elsker løs snø, men ikke hardt føre.

Noe mer du lurer på så bare spør

sumo
Nini #120907 24/10/2007 9:13 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

sumo er sjef, #skinnskien" den første modellen er akkurat like lang som gotamaen som på papiret er 182. dessuten er baktuppen veldig lav. ikke noe problem me den korte lengden. den er heller ikke veldig tung.

Oslosportslager, har tilbud.
Nini #120908 24/10/2007 8:02 PM
Fersking
Fersking

oslosportslager har bra pris på Sumo nå, men det er fjor årets modell, hvis ikke jeg tar helt feil. De er litt tyngre enn årets modell som er uten skinnjafse wink Men uansett er det vel et godt kjøpt.

kjøp sumoen og sett telemarksbindingene på dem
Nini #120909 24/10/2007 10:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hvis du skal ha ha randoski i tillegg til telemark skjønner jeg ikke helt hvorfor du da vil ha det som pudderparet? Telemark er jo best i pudder?

Hadde jeg vært deg (men det er jeg jo ikke) ville jeg gått for knalltilbudet på sumoene, montert dem med telemark og satt randobindinger på det gamle (antatt smalere) paret. Marker duke om du kjører hardt, hvis ikke ville jeg gått for dynafitsystemet siden du uansett må ha nye sko.Randoski er lettere å kjøre på dagene med dårlig føre, og telemarkskiene er lettere å kjøre på dagene med kongeføre. twintip er ikke noe problem BC

Har kjørt både med telemark og alpint, de siste par årene alpint. Men når du kan å kjøre telemark i pudder er det svært lite som slår det. Fantastisk følelse, og bedre flyt i kjøringa. Ulempene kommer på mer ujevnt føre, og det er da det er greit med fast hæl. Så om jeg hadde hatt råd til det hadde jeg kjøpt et eget telemarksetup på rene pudderski KUN for pudderbruk, og et alpinsetup med Marker duke på stiv frikjøringsski rundt 100 på midten. Armada ant+duke 7-8000,- + volkl sanouk(salg) +/ntn system 11-12000=halvt studielån frown

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå