Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
help;skiinstruktørkurs i utlandet
#120802 17/10/2007 11:11 PM
PAC Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

hei, er det noen som har erfaring med skiinstruktørkurs i utlandet?...det er så mange å velge mellom. har sett på skoler både i alpene og canada. tenker et BASI eller CSIA..skjønt at disse kursene har ca samme anerkjennelse. reiser fra januar og utover våren...

CSIA & CANSI
PAC #120803 18/10/2007 5:44 AM
Fersking
Fersking

heisann, jeg har gått igjennom Canadisk variant. Jeg har ikke forsøkt å overføre noe til gamlelandet. Level I kurset for alpin er rimelig straight forward, men de er ganske an€€e når det gjelder å ha "riktig" stil og vinkel på albuene etc. De fleste jeg kjenner har bestått eksamen, og med hell gått videre også. CANSI er nordic skiing og telemark delen. Telemark instruktørene er også bra, og respekterer mer personlig stil hos instruktører, så lenge basicen er på plass i instruksjonen etc. kjenner ikke til alpene dessverre.

IVSI eller ISIA
PAC #120804 18/10/2007 11:27 AM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Er vel de To titler du bør se efter. IVSI er for amatøre og ISIA er for de prof.

Ingen tvivl om at den letteste måde at tage første step på er via den Norske eller Østriske skiskole (kender ikke til forholdene på dan anden side af atlanten). I Østrig, Norge og i Italien kreves der ikke meget for at kunne undervise begyndere, men vil du vidre og opnå IVSI og ISIA status bliver det selvsagt lidt mere krevende. At blive ISIA instruktør er svært og tager en del år - dette gælder for alle land...

Hvis du vil undervise i Frankrige må du være IVSI eller ISIA instruktør - eller gennemgå og bestå ESF sit "préformation" kurs (14 dage) - der efter bestå "Test Tecnique" - Selvsagt ikke hvis du er ISIA. Så må du søge om "Livret de formation" (uddannelsesbog/papir), og du kan nu undervise for den Franske skiskole (ESF) i en periode.

Men søg på de nationale skiskolers hjemmesider, her står sikkert alt du trenger...

Re: help;skiinstruktørkurs i utlandet
PAC #120805 19/10/2007 9:30 AM
PAC Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

ok, fint å vite. da skal jeg undersøke litt. takk!

Hvis du vil vide mere
PAC #120806 19/10/2007 9:06 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Så har jeg efterhånden en del sæsoner i de franske alper, hvor jeg bla. har jobbet som instruktør. det er bare at spørge ;D

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå