Gode lettkjørte alternativer:
Scott P4 (ganske brei, men overaskende god i bakke)Nordica Enforcer (sitter godt i bakken og er godt avdempet)Fischer Watea 101 (meget lettkjørt flott ski som sitter godt og er morsom og kjøre, samt godt dempet)
Gode mer tungkjørte ski:
Dynastar Prorider (flott tog)Völkl Mantra (også et flott tog, litt mer leken)Völkl Gotama (overaskende kvikk til å være så brei -faktisk også ganske lett til topptur)
Gode toppturski:
G3 Reverend (fantastiske kjøreegenskaper til å være så lett -egentlig ikke mange konkurrenter i mine øyne)
Et viktig poeng i mine øyne når man skal vurdere hvor god en ski er, er hvor godt avdempet en ski er. En godt avdempet ski vil flyte uanstrengt gjennom vanskelige forhold, og det er i slike forhold du kjenner forskjellen på ski (samt når det er hardt merker du om skien er torsjonsstiv og god).
Jeg selger noen ganske lett brukte Seth Vicious 06/07, som jeg synes er flotte i pudder, sitter ok i bakke, men som ikke er spesielt godt avdempet -blafrer en del og er ustabile under vanskelige forhold -noe jeg mener gjelder alle K2 ski uten metall-forsterkning.