Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Seth vs Coomba vs Mantra
#120274 22/11/2007 11:40 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!

Skal kjøpe meg nye ski, og disse tre er pr nå de heteste kandidatene. Noen som har innspill for/mot noen av skiene?Kjører alpint, skiene skal hovedsaklig brukes offpist, og bør være lekne og ikke altfor "tungrodde". Er 66 kg, og har stått mye i løssnøen tidligere.

Alle innspill mottas med takk smile

Re: Seth vs Coomba vs Mantra
Ingrid H #120275 22/11/2007 12:54 PM
Fersking
Fersking

Mantra er ikke av de mest lettkjørte skiene, men hva med Gotama da -morsommere enn mantraen, og flyter bedre. Dessuten lettere.

Sethen er veldig leken og grei.

Coomba er den største drittskien jeg har prøvd. Greit nok at den funker bra til pudder, men det gjør da enhver ski som er brei og myk. Det finnes breie myke lettkjørte ski som også er nogenlunde fartsstabile og torsjonsstive i tillegg...

Scott P4 er en slik ski. Veldig morsom og lettkjørt, flyter veldig godt, og har et overaskende godt kantgrep på hardt føre. Mye roligere og smoothere på ruskent føre enn Coombaen også. Jeg ble veldig overbevist av denne, og veldig skuffet over Coomba.

Ingrid H #120276 22/11/2007 2:21 PM
Fersking
Fersking

Mantra er ei godski uten like, deilig fartsstabil. Fungerer på det meste av føretyper fra vårslush via løssnø til is. Det finnes alltid modeller som er bedre enn mantra på sine spesialområder, men utfra mitt synspunkt er mantra en av de bedre allroundskiene på markedet. Den er nok ikke blandt de mest lettkjørte skiene som er å oppdrive.Jeg tror nok seth er betydelig mer lettkjørt uten at jeg har testet den. Kun litt kosing med den i butikk.Enkelte sjeler vil nok ikke like mantra pga skia er relativt stiv. Årets modell skal visst nok være noe stivere enn tidligere årsmodeller sier ryktene.Skal nevnes at jeg har skaffet meg enda et par mantra ski forran denne sesongen.

K2 lager som vanlig myke ski. Seth er ikke noe unntak. Uten at jeg har kjørt denne modellen, vil jeg spekulere i at denne er mer lettkjørt og morsommere enn mantra i løssnø grunnet svak rocker i tuppen og relativ myk flex. Utfra at du skal montere skiene med alpinbindinger tolker jeg dit at du ikke skal på toppturer med skia, derfor er ikke vekta på skiene så viktig.

Coomba har jeg ingen anelse om.

Tror nesten at Seth er skia for deg, men du gjør ingen stor bommert med å velge Mantra.Husk at K2 sine ski er anelse lengere enn det de oppgir.

Ingrid H #120277 23/11/2007 7:39 AM
Medlem
Medlem

Ingrid spør jo etter en leken pudderski og ikke en fartsstabil storfjellscruiser!!

Har ikke kjørt coomba, men jeg antar at det absolutt er et alternativ. Du veier vel ikke akkurat 100 kg for å si det sånn.

Coomba er en pudderski. Skal du carve på blåisen og en tur i pudderet i blant er Mantra bedre. Volkl Aura er kanskje en vinner?

Ingrid H #120278 23/11/2007 7:47 AM
Medlem
Medlem

Sitat Odd-Arne:Enkelte sjeler vil nok ikke like mantra pga skia er relativt stiv. Årets modell skal visst nok være noe stivere enn tidligere årsmodeller sier ryktene.Skal nevnes at jeg har skaffet meg enda et par mantra ski forran denne sesongen.

Fjorårets Mantra var ikke akkurat myk. 191 versjonen var særlig stiv, den ble for tungkjørt for meg på 73kg. 184 derimot var perfekt.

Sikker på at årets er enda stivere?

Ingrid H #120279 23/11/2007 9:28 AM
HPK Offline
Medlem
Medlem

Sitat LarsH:Coomba er en pudderski. Skal du carve på blåisen og en tur i pudderet i blant er Mantra bedre. Volkl Aura er kanskje en vinner?

Mantra er vel en Allmountain ski som fungerer greit i bakke i tillegg til å takle varierende forhold utenfor preparert bakke. Skulle jeg carve på blåis hadde jeg nok valgt en dedikert bakke/race ski. Jeg har begge deler, og det er sinnsyk forskjell på en freerideski med gode bakkeegenskaper og en rendyrket bakkeski når det er hardt og isete i bakken.

Kjenner jenter under 60 kg som kjører Mantra og er veldig fornøyd. De har selvfølgelig ikke 191cm versjonen

Ingrid H #120280 23/11/2007 11:30 AM
Medlem
Medlem

Sitat HPK:<blockquote><p>Sitat LarsH:Coomba er en pudderski. Skal du carve på blåisen og en tur i pudderet i blant er Mantra bedre. Volkl Aura er kanskje en vinner?

</p>

Mantra er vel en Allmountain ski som fungerer greit i bakke i tillegg til å takle varierende forhold utenfor preparert bakke. Skulle jeg carve på blåis hadde jeg nok valgt en dedikert bakke/race ski. Jeg har begge deler, og det er sinnsyk forskjell på en freerideski med gode bakkeegenskaper og en rendyrket bakkeski når det er hardt og isete i bakken.

Kjenner jenter under 60 kg som kjører Mantra og er veldig fornøyd. De har selvfølgelig ikke 191cm versjonen

</blockquote>

Veldig enig HPK:cool

Poenget mitt var vel at Ingrid etterspurte en leken offpisteski og ikke en allmountainski..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå