Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Korsbånd
#120014 05/12/2007 5:49 PM
pes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

I fjor gikk jeg på en smell og ødla mye moro i kneet. Lurer bare på hvor langt tid folk har brukt på komme tilbake på ski etter korsbånd operasjon og hvor enkelt det er å slå ting opp igjen? Kan man stå like hardt som før eller må det bli svigermor svinger fremover.....

Takker for alle som gir svar til en som er lei av å se på pudder og ikke kunne gjøre noe med den......

Til "pes"
pes #120015 05/12/2007 7:24 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg slet tvert av et korsbånd og et leddbånd for snart 3 år siden. Mange leger var innblandet og resultatet ble at jeg ikke skulle opereres. Jeg fikk alpinskinne. Nå er det veldig stor forskjell på fremre og bakre korsbånd mht operasjon. For meg var det bakre.

Hvilket korsbånd skadet du, og hvor stor var skaden?

Hvilket sykehus bestemte operasjon?

fremre
pes #120016 05/12/2007 7:34 PM
pes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg tok freme korsbånd og ble operert på bærum. Er 3mnd nå siden og føler meg nesten klar for ski. Føler det fungerer forholdsvis bra allerede og klarer å jobbe rolig på det blant annet.

vel kommer litt an på...
pes #120017 05/12/2007 7:34 PM
Fersking
Fersking

Hei

Det som du ikke nevner er hvor lenge siden er operasjonen? har du hatt noe som helst form for opptrening etter? og ikke minst du moste mye morro i kneet - var det kun korsbåndet som røk, eller røsket du like godt med deg litt menisk i samme slengen?. Går ut fra at det kun var ACL, framre korsbånd som røk. alderen nevte du heller ikke..dess eldre dess senere leges du....svigermor leges meget sent

har du hatt opptrening i etterkant?

Operasjonene har en langvarig suksess på ca82-95 %.

det som man bør bruke som en rettningslinje for at du skal begynne å bruke kneet fult igjen er at du skal du ha minst 80% quadriceps styrke når sammenlignet med det andre låret (tar ca 3-4 mnd med spesifikk trening) dersom ingen oppfølging eller trening kan det ta 6-9 mnd.

Det du kan risikere er at kneet kjennes ut som det gir etter - instabilitet. Og du er i risikogruppen for å få slitasjegikt i kneet.

Men de fleste kommer greit tilbake til samme nivå som tidligere - ingen grunn til å bli svigers enda

lykke til

inlegget over kom samtidig
pes #120018 05/12/2007 7:36 PM
Fersking
Fersking

svarer samtidig som jeg poster et nytt inlegg, not bad.

Til "dr_kir"
pes #120019 05/12/2007 8:27 PM
Ivrig
Ivrig

Har du noen synspunkter mht operasjon/ikke operasjon i mitt tilfelle (se innlegg over)? Totalt avrevet bakre korsbånd i en alder av 50 år. Jeg har forstått at her er leger veldig uenige.

Skadeomfang
pes #120020 05/12/2007 10:37 PM
pes Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for innspill!

Skadehistorikk:Jeg fikk skaden i mars 07 på dropp i dårlig snø. Tok fremre korsbånd, ene sidebåndet avrevet, andre sidebåndet delvis avrevet, menisken og tilslutt pådro jeg med blodpropp pga hevelsen. Hadde bare et stort lår.....

Resultatet ble at legene ikke turte å ta i meg på lang tid og at jeg måtte gå på blodfortynnende midler. Over et halvt år etter skaden dvs august ble jeg operert. Dama er medisin student og ble derfor ganske klar over at for min del var operasjon det riktige Pga ønske om stabilitet og mindre sannsynlighet for giktslitasje. Men dette med operasjon er jo veldig omstritt...

Jeg hadde fordelen at jeg trenet aktivt hele perioden før operasjonen for å bygge opp all muskelmassen jeg hadde tapt (låret var etter skaden og blodproppen hadde gitt seg omtrent halvparten i strørrelse). Så mitt bein var likesterkt som før ulykken og gjorde at jeg kom på beina vesentlig fortere. Fysioterapauter sier at man ikke bør stå på ski før om et år etter operasjonen på generelt grunnlag... Mens kirugen mente at fungerte det etter et halvt år var det bare å kjøre på.....

Derfor lurte jeg på hvilke erfaringer skifolk har på området? Hvor lang tid tar fra man føler seg forholdsvis frisk til man kan stå???

til pes
pes #120021 06/12/2007 5:36 PM
Fersking
Fersking

Til Pes først

Operasjon av totalruptur av fremre korsbånd er ikke noe som er diskutabelt, det er en nødvendighet, dersom det hadde vært en partiell ruptur så skulle konservativ / nonoperativ behandling vært vurdert. Operasjon i ditt tilfelle er helt riktig. Du sier du hadde lik styrke før opersjonen + mye egentrening, dette er positivt. Likevel mener jeg du bør få evaluert kneet ditt av en kliniker, og testet både for evt instabilitet samt muskekraft side til side (bør ha Cybex maskin el lignende).

Også viktig å huske på at vektorene som går gjennom kneet ditt når du står på ski er ganske annerledes enn de som er der når du kun står og går. Instabilitet betyr ikke nødvendigvis smerte.

Er et lite aber, med tanke på involvert menisk, colaterale ligament også, kan forlenge legetiden.

Fysioterapeut sa 1 år? virker usansynlig lenge på meg, samme som. Jeg vil råde deg til 4-6 mnd, men få vurdert kraften i det skadete kneet mot det friske, er denne 80% eller mer ->bare til å komme i gang igjen. Skulle ideelt sett hatt et spesifikt, treningsprogram post op.

bakre korsbånd
pes #120022 06/12/2007 5:46 PM
Fersking
Fersking

Med en total avrvning av bakre korsbånd er en vanskelig kasustikk. For delvis avrvining pleier man ikke å operere. Dersom det er et avrivningsbrudd av leggbeinet så er operasjon foretrukket. Men som du sier det råder en del tvil om akkurat behandling av bakre korsbånd.

Min personlige mening er at dersom man ikke opererer så vil det alltid vedvare en del instabilitet i kneet, selv om man trener aldri så mye. Noe som vil medføre varige plager. Det er derimot ikke sagt at en operasjon er det endelige svaret heller. Men hadde muligens vært tilrådelig i ditt tilfelle.

Så er det dette med helse Norge, budsjett, penger risiko etc. Man skal være tålmodig for å bli syk i Norge.

Håper dette svarte litt på spm ditt

Samme problem
pes #120023 06/12/2007 6:02 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg opererte fremre korsbånd i september i år og da hadde jeg allerede gått over et år med skaden. Siden det tok så lang tid før skaden ble operert, anbefalte fysioen at jeg skulle holde meg borte fra både skikjøring og fotball i et år. Har i hele høst gjennomført et jevnt treningsprogram 3 dager i uken, og først nå etter 3 måneder kan jeg begynne å jogge forsiktig.

Det virker som om dette med når man kan begynne igjen som "vanlig", kan variere fra fysio til fysio og lege til lege. Jeg har hørt om de som har kunnet kjøre på med jogging nesten før de har kasta krykkene og annen hardere aktivitet innen 6 mnd.

Jeg har igrunn innsett at det kanskje kan være lurest å være på den sikre siden og heller gå litt lengre med abstinenser etter skikjøring, enn å måtte gå igjennom hele prosessen en gang til. For så god tålmodighet har jeg ikke.

Takk for svar "dr_kir"
pes #120024 06/12/2007 6:55 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg føler meg ikke snytt fordi jeg ikke ble operert, noe Trygdeverket var sterkt inne for. Men ustabiliteten vil jo alltid være der. Muligens var avgjørelsen om ikke operasjon riktig, jeg vet ikke.

Man kan jo lure når det kommer en langhåret 50-åring, om han bedriver noen fysisk utfoldelse i det heletatt. Jeg selv har vært veldig aktiv.

Det er tross alt slik at selv om bakre korsbånd er røket, kan man som jeg "risikere" å ikke få operasjon. Det som verre er, er at jeg er "kontorrotte" og da får man ikke kneskinne engang. Bare missforståelser førte til at jeg slapp å betale selv for alpinskinne. Det er vel en fordel at alle får beholde muligheten til fysisk aktivitet. Dette bare som opplysning for menigmann.

Du "dr_kir": Var det du som solgte min sønn en sykkel på Turtagrø våren for ca 3 år siden? Sykkelen har han hatt mye glede av selv om han nå har kjøpt ny.

sykkel
pes #120025 07/12/2007 6:40 PM
Fersking
Fersking

tror ikke jeg har solgt din sønn en sykkel, må ha vært en annen, men kjekt at han har hatt glede av den. har ikke vært på turtagrø på noen år, men blir vel en tur i vår tenker jeg. håpe det kommer masse snø snart

når det gjelder skaden din så er det alltid lett å være etterpåklok...men likevel er et lite paradoks når helse og sosial departementet lanserer kampanjen 1 2 30 for å aktivisere det norske folk, vel og merke i år. Men så skal post operative pasienter / og andre som står i kø samt de som får en konservativ løsning få noe som er greit nok, særlig så lenge kostnadene er lave, selv om det betydelig reduserer livskvalitet og funksjonsevne i retning av passifisering.

god helg

jajajajaja
pes #120026 07/12/2007 8:38 PM
Fersking
Fersking

Jeg kjenner den yngste i norge som har tatt korsbåndet og han satt i rullestol en stund ja!:frown

Re: Korsbånd
pes #120027 07/12/2007 8:38 PM
Fersking
Fersking

Sitat mini man!:Jeg kjenner den yngste i norge som har tatt korsbåndet og han satt i rullestol en stund ja!:frown

Men nå er han opppe og står ski igjen ja!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå