Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til nye ski
#119717 02/01/2008 11:53 AM
OlaM Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

hei, jeg driver å ser etter et par nye ski for toppturer og off-piste kjøring og lurte på om noen hadde noen tips.Jeg har sett meg ut K2 Seth og Marker Duke bindinger, men nå er jeg bare litt over 60 kg og lurte på om jeg er litt i letteste laget for dette, Duke bindinger er anbefalt for 70kg+ på hjemmesida deres.Så om dette er et bra kjøp eller om jeg burde se etter noe annet er det jeg vil vite, takk på forhånd:)

130 lbs = 59 kg
OlaM #119718 02/01/2008 2:09 PM
Ringrev
Ringrev

Så da anbefales den til kjørere på 59 kg eller mer, tipper det går bra.

Det eneste ankepunktet mot såpass tungt utstyr(tenker kun på bindingene) for såpass lette personer er at det kan bli tungt å drasse på.Har du nok saft i beina til å kose deg med det tunge utstyret på nedfarten også?

Er det mest heisbasert kjøring og mindre eller korte toppturer så ville jeg uten tvil gått for Duke, men er det likevekt eller flere toppturer så ville jeg vurdert lettere utstyr.

Jeg er selv lettvekter, 72kg, og endte opp med Fritschi Freeride +.Vekta på Marker Duke er 2660 gram pr par, mens Freeride Plus veier 2040 gram pr par.Det er altså en god halvkilo mindre å drasse med seg opp om man velger Freeride +, og de holder sikkert lenge for en kjører på rundt 60-65 kilo, selv med ganske hard kjørestil.

Men, skal du dundre på, droppe fra høye klipper og har en kvass kjørestil. Da er nok The Duke riktig binding for deg.

130 lbs = 59 kg
OlaM #119719 02/01/2008 2:09 PM
Ringrev
Ringrev

Så da anbefales den til kjørere på 59 kg eller mer, tipper det går bra.

Det eneste ankepunktet mot såpass tungt utstyr(tenker kun på bindingene) for såpass lette personer er at det kan bli tungt å drasse på.Har du nok saft i beina til å kose deg med det tunge utstyret på nedfarten også?

Er det mest heisbasert kjøring og mindre eller korte toppturer så ville jeg uten tvil gått for Duke, men er det likevekt eller flere toppturer så ville jeg vurdert lettere utstyr.

Jeg er selv lettvekter, 72kg, og endte opp med Fritschi Freeride +.Vekta på Marker Duke er 2660 gram pr par, mens Freeride Plus veier 2040 gram pr par.Det er altså en god halvkilo mindre å drasse med seg opp om man velger Freeride +, og de holder sikkert lenge for en kjører på rundt 60-65 kilo, selv med ganske hard kjørestil.

Men, skal du dundre på, droppe fra høye klipper og har en kvass kjørestil. Da er nok The Duke riktig binding for deg.

Har akkurat valgt
OlaM #119720 02/01/2008 2:27 PM
Fersking
Fersking

K2 Coomba med Fristchi Freeride, kjørte på de i julen (både Voss og Hemsedal) Utstyret virker veldig bra og jeg synes ikke det er for puslete. Jeg veier 90 kg (don't tell the ladies) og synes ikke at jeg er for tung for utstyret heller.

Skal du gå toppturer hvor du må gå et stykke inn til selve fjellet (for eksempel Store Ringstind) er kanskje Seth for tung.

Lykke til uansett!

takk!
OlaM #119721 02/01/2008 5:19 PM
OlaM Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

takk for tipsene, skal tenke litt på det men går nok for fritschi bindinger og enten coomba eller seth, usikker der, men de skiene virker ganske like

tips til ski
OlaM #119722 03/01/2008 11:32 AM
Fersking
Fersking

Jeg har selv et par K2 seth 2007. De har blitt mine allaround ski etter at jeg fikk meg enda feitere planker. 2008 modellen har vel "rocker" i tuppen, omvendt spenn. Hørt at det funker bra.

Lite toppturer jeg har gått, men ville anbefale deg å prøve ski med omvendt spenn.Prøvde for første gang mine Line EP ski i Oppdal i nyttårshelga. Steike så morsomt det var å kjøre i dyp snø! Aldri hatt det så morsomt i pudder. De fungerte utrolig bra i skogpartiene også. Men, der det er hardt og is er de veldig kjipe.Skia er veldig myke, men til vekten din skal det ikke være noe problem, jeg veier selv 65 kg og hadde ikke noe problem (Utenom når jeg landa litt bakpå på en liten drop)

Seth'en kan være en fin løsning det, særlig nå som de har omvendt spenn i tuppen. Omvendt spenn for the win! Skikkelig gøy :wink

Re: Tips til nye ski
OlaM #119723 04/01/2008 11:34 PM
Medlem
Medlem

I og med at du er såpass lett, burde du faktisk se litt på k2 nancy. Dette er damemodellen av Seth. den har skkurat de samme målene som seth og er like vridningsstiv, men den er mykere.Jeg har falt på Seth fordi jeg er litt tyngre.

Lykke til med valget smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå