Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Offpiste,skogkjøring,guide i St. Anton
#119497 14/01/2008 2:17 PM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jeg lurer på om det er noen som har noen erfaringer,tips osv å komme med bra og lett tilgjengelig offpiste i St.Anton. Og om noen vet hva det koster ca å leie seg en guide, og om det er verdt det?

Er et noe bra skogskjøring der?

Noen andre som skal nedover 1.mars?

Re: Offpiste,skogkjøring,guide i St. Anton
Fiffen #119498 14/01/2008 2:53 PM
mik Offline
Fersking
Fersking

Har desverre ikke noe konkret å bidra med, men skal selv på førstegangstur til St. Anton 5. februar og lurer på akkurat det samme.

På bakgrunn av blader og diverse forumsøk har jeg satt av dager til hhv. Sonnenkopf, Stuben og kanskje Zürs, såfremt forholdene tillater det. Flere jeg har møtt snakker dessuten varmt om skogskjøring i Pettneu.

Dette er desverre bare utgangspunkter og jeg er veldig interessert i nærmere detaljer i form av erfaringer og tips folk er villige til å dele!

Fiffen #119499 14/01/2008 5:40 PM
Medlem
Medlem

Var der i vinterferien i fjord, og hadde en helt super uke smile Hadde pudder godt over pungen :grin Fikk så mye snø at det ikke var vits i å dra utenfor løypene. Nå skal det jo sies at de "beste" plassene var stengt pga ekstem skredfare. Så flere skred komme neddover, tror faktisk det var en som døde mens vi var der.Det er grei skogskjøring under og ved siden av gondolen, men mye av anlegget ligger såpass høyt, så det ikke er så mye trær.

Gled deg til en super uke! og husk: St.Anton har alpenes villeste afterski, Cracy kangaroo :cool !

Fiffen #119500 14/01/2008 6:01 PM
Medlem
Medlem

Anbefaler absolutt å kjøre med Guide den første dagen der nede, koster litt, men gir deg ett mye bedre utgangspunkt for resten av uka.

Det finnes en bok som heter "offpiste in the arlberg", eller noe lignende, selges på alle ski og brettsjapper langs hovedgata og gir deg massevis av turer du kan bryne deg på. Mye mer enn du rekker over på en uke hvertfall

Fiffen #119501 14/01/2008 7:25 PM
Ringrev
Ringrev

Stuben og Rendl har finfin offpiste. Snør det finnes det fin skogskjøring flere steder, men mye av skogen er det ulovlig å kjøre i, kan bli bøtelagt. Hvis du vil ta beina fatt finnes det uendlige muligheter, men fra heisen er stuben og rendl kanon.

Fiffen #119502 14/01/2008 10:29 PM
Fiffen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hvorfor er noe av skogkjøringen forbudt ? Og hvor stor er bota? Og er det godt merket hvor det er lov og hvor det ikke er lov?

Skog og annet i st. anton
Fiffen #119503 15/01/2008 1:23 PM
@xl Offline
Medlem
Medlem

skogen er fredet i området som en skredsikring. Skogfrie fjellsider stopper ingenting i tilfelle store skred...i tillegg er det så vidt meg bekjent en del dyreliv som også beskyttes (fjellgeiter, etc.)Boten er STOR, lurer på om det var 1000 euro sist jeg var der, men banner ikke på at jeg husker riktig. Er merkat på løypekart og delvis i terenget også, men det er skiløpers ansvar å holde seg utenfor. Skal vel ikke si at jeg har opplevd hyppige kontroller, men vet det forekommer.Anbefaler også offpistboka som noen over nevnte, den inneholder mer enn nok turer for flere år...Litt varierende hvor tett skogen er rundt om i området. Men et tips er skiers right ned fra Galzigbahn. Der er det relativt store åpne områder i skogen som kan kjøres ved snøfall eller når de øvre deler av anlegget er stengt for skredsikring. Sonnenkopf er også et godt alternativ, litt bussing fram og tilbake, men vel verdt et besøk.Vær også klar over at st. anton er et meget populert område der MANGE/ALLE kjører utenfor løypene. Det kan selvsagt gi deg en pekepinn på hvor man skal kjøre, men betyr også at dere blir mange om snøfillene...Hvis du ikke ser mørkt på kortere gåturer finner du urørt snø mange dager etter snøfall.Guide er også en vinner. Ikke bare tar de deg med på litt mere "bortgjemte" turer, de kan også vise til fine områder hvis du er litt på hugget og spør.

Men husk; store deler av området er skredutsatt. Spør skipatruler, heisoperatører, kjentfolk, etc. De vet ofte å anbefale/advare om bra/skumle steder....

God tur!

Langen
Fiffen #119504 15/01/2008 3:30 PM
Fersking
Fersking

Et tips til en fin offpist-tur: Fra den øverste heisen i Stuben, gå til toppen Maroikopfe (ca. 20min gange), kjør i nordvendt dal ned til Langen togstasjon. Dette blir vel 1300 høydemeter eller noe sånt. Ta tog til St.Anton eller buss til bunnstasjonen i Stuben. Her var det plenty løssnø 14 dager etter snøfall sist jeg var i området.

Fersk rapport fra St. Anton
Fiffen #119505 06/02/2009 12:11 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sitat EspenGudevang:Et tips til en fin offpist-tur: Fra den øverste heisen i Stuben, gå til toppen Maroikopfe (ca. 20min gange), kjør i nordvendt dal ned til Langen togstasjon. Dette blir vel 1300 høydemeter eller noe sånt. Ta tog til St.Anton eller buss til bunnstasjonen i Stuben. Her var det plenty løssnø 14 dager etter snøfall sist jeg var i området.

</p>

Hallo folkens. Ny paa forumet. Dette er mitt förste innlegg. Sitter i St. Anton med de fine, nye krykkene ved siden av pc-en... :-(Gjorde turen Marieköpfle-Langen i gaar. Flott tur. Men det er vanskelige snöforhold utenom löypene. Lenge siden siste snöfall, mye vind og vekslende temperatur. Saa det er mye flaksnö og tynn skare. Oss telemarkere slaar igjennom....<p>Om turen: skaff deg guidebok med kart för du legger ut paa turen. Det er ikke 20 min aa gaa i starten, kun 4-5 min. Noen ganske bratte partier i starten. Jeg har litt höydeskrekk, og valgte ikke aa se mer enn 10-15m foran meg om gangen.... Vi hadde med oss en snowborder, og han hadde store problemer med aa holde höyden i traverseringene. Pga en misforstaaelse holdt han en lavere kurs enn oss. Plutselig var hann 100m under oss, maatte runde en rygg, vi mistet kontakt. Maatte legge om kursen. Havnet i rasfarlig omraade. Ikke morsomt. Men det gikk bra.

Flott natur, med mektige tinder paa alle kanter. Og luftige rundskuer til dalbunn med landsbyer og dalsider med rassikringer. Frosne vannfall i blaatt, grönt og rödt!

Da vi kom til bunnen kom akkurat postbussen til Lech. Tok den til vegkrysset mot Zürs, og gikk de 300m opp til heisstasjonen i Alpe Rauz. Derfra noen heiser og löypekjöringer tilbake til after ski paa Heustadl i St. Anton. Inntaket der KAN ha bidratt til fallet i siste fonna utenfor hotellet. Telemarkbindinger löser IKKE ut, jeg falt baklengs.... Heldigvis ikke brudd eller sene-skader, men en skikkelig smell i leggmuskel med indre blödninger. Sinnsykt vondt aa bevege foten.... Maa regne med 4-6 uker med krykker....

Men turen var fin!

rettelse
Fiffen #119506 06/02/2009 12:13 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Turen gaar fra en topp som heter Maroiköpfle.

Guide og slikt
Fiffen #119507 07/02/2009 8:38 PM
Fersking
Fersking

Hei,

guidde koster vel ca. 90 E, pist and powder har guider (http://www.pistetopowder.com/). Kan vera verdt det, då er du garantert god snø iallefall. Men utfrå tips lenger opp så burde du finne ein del laust uansett. Frå Marienkopf kan du og kjøre ned mot Wehrvalt-dalen, og ta taxi frå bierstuben midtveis nedi dalen. Fin skog nederste delen, ein del forbudt. Evt gå frå Stuben og rundt fjellet mot St. Christoph, og ned der. Er det lite snø så kan feller hjelpe på tilgangen til urørt snø. Sjekk også ut Lech og innover dalen (skiers right), har inntrykk av at det er færre offpistkjørarar i Lech og Oberlech (sistnevnte har ein litt flatare topografi). Er det bare danskar og engelskmenn i trekket der du står så kan du vera på feil plass.

Langen
Fiffen #119508 12/02/2009 4:37 PM
Fersking
Fersking

Er absolutt å anbefale, her ligger snøen lenge etter siste snøfall. Hvordan det er nå vet jeg ikke. Uansett har men to valg her, men kan gå opp til nevnte Maroiköpfle, eller man kan ta en travers rundt fra øverste heis i Stuben. Ca 20 min gange til topp, ca 5 min travers. Begge anbefales på det varmeste. Men er det skog som gjelder hold traversen. Personlig ville jeg gått for toppen hvis sikten er bra. Fra toppen kan du også kjøre motsatt vei (mot Rendell), også en veldig bra tur. St Anton er generelt bra, man kan skrive en lang stil om hvor det er bra å kjøre smile God tur!

mer rettelse
Fiffen #119509 14/02/2009 6:19 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sitat front biker:Turen gaar fra en topp som heter Maroiköpfle.

</p>

Den var i kategorien "Rettelse, ny feil følger" ;-)<p>Maroiköpfle var riktig nok. Men fra heisstasjonen/restauranten er det diverse, alternative ruter til Langen (og andre steder i dalbunnen). Maroiköpfle er den mest kjente, og den som følger den høyeste linjen. Den fordrer en del gåing/stigning i starten.

Den turen vi tok gikk flatere ut, via den stengte turisthytta (som jeg ikke husker navnet på), og kom inn akkurat under den blå fossen og den grønne frossen.

I det hele tatt: om du gir deg ut på egenhånd, kjøp en guide-bok med kartillustrasjoner!

Stuben
Fiffen #119510 14/02/2009 10:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det har kommet 1 m ny snö,og det snöör i skrivende stund. Under heisen i Stuben er det veldig bra skogskjöring om dagen,nesten litt for mye pow. Men masse bra dropp og minigolf kjöring. Men nä er det jo stort sett bra over alt der,bare man fär litt sikt. 1uke med pudder kjöring kan man önske seg mer. Og i morra er det Engelberg 1 uke,er det noen som har noen tips der? Hilsen lucky guy..:)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå