Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
skredfare i hemsedalfjellene
#119186 30/01/2008 10:05 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

er det noen som har noen formening om hvordan skredfaren er i skogshorn/nibbe områdene i hemsedal.. er det ukritisk å kjøre ski der??

Masse snø
lars eivind #119187 30/01/2008 10:12 PM
Fersking
Fersking

Gikk ikke tur siden det var bra i heisnære strøk, men det ser ut til å være utrolig mye snø, lagdelt og ikke minst leside på vanligste vei opp nibbi og hønne't. Sikkert mulig å gå tur der om du unngår "skredfeller", følg rygger og ser ann dagen/været/snøen. Trolig vindpåvirket pudder undervegs. Det er ikke å være ukritisk å dra på tur i området om du er kritisk nok på dine vegvalg undervegs mener nå jeg. Uten garantier fra u.t. selvfølgelig.

Bekrefter skredfare
lars eivind #119188 30/01/2008 10:53 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Forrige søndag gikk jeg langrennstur fra Holdeskaret mot Ål og så en hel fjellside som hadde løsnet i et flakskred, 50-100m bredt. Reidarskaret ville jeg ikke kjørt nå. De har sikkert stengt Totten 2 pga av dette, men jeg så endel som gikk opp heistraseen allikevel.

Skummelt
lars eivind #119189 31/01/2008 1:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Var selv på tur i nærheten av Solheisen søndag.Mens vi gikk ble det utløst et skred stort grunnskred i en fjellside litt lenger inn i en sør-sørøstvendt side. Vil anslå skredet til 250 meter bredd, 200-250 meter fall og bruddkant på 1,5 til 3 meter.Dette gikk av seg selv mens vi var noen hundre meter unna, og var et skikkelig skremmeskudd!Mildvær nå i uka, med (forhåpentligvis) påfølgende snø vil jeg anta ikke har bedret situasjonen.

Avtagende fare
lars eivind #119190 31/01/2008 2:55 PM
Medlem
Medlem

Søndag var det veldig farlige forhold hvor NGIs skredeksperter hadde skredfare 3 i Uvdal, skredfare 4 i Finse området og skredfare 5 på Strynefjellet (se www.snoskred.no). Hemsedal hadde helt klart farlige forhold spesielt den dagen, og det er ikke rart at dere så skred.

Skredfaren på disse områdene er litt mindre nå, og er trolig skredfare 3 ? markert skredfare. Det er som kjent den faregraden hvor flest skikjørere omkommer. Derfor anbefales det å ta det rolig og ha kontroll på skredfarevurdering, ferdselsrutiner og redning!

Hvordan
lars eivind #119191 01/02/2008 9:09 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Blir det med faren nå som det har vært mildt og kommer mer kald snø på. Hvor varmt var det, og hvor mye sank/smeltet i plussgradene?Var det glatt ishinne på når det begynte å snø eller kom det våt snø som festet seg til dette?Vil dette lage et pent og pyntelig glilag som skaper enda værre forhold både denne helgen og resten av den kalde sesongen?Er veldig glad for svar, da jeg ikke har mulighet til daglig å følge med og gjøre egne observasjoner.

Penger i banken
lars eivind #119192 01/02/2008 2:19 PM
Medlem
Medlem

Siden vi dessverre ikke har et skredvarslingssenter i Norge så er det ingen som kan svare deg på dette. NGI har noen betalte skredvarslingsprosjekter for kunder som trenger skredvarsling for vei, jernbane eller bebyggelse. På disse stedene har NGI oversikt og legger ut daglige skredfarevurderinger. På andre steder må du være din egen skredekspert.

I andre land tar det offentlige ansvar, i Norge virker det som det offentlige er mer opptatt av å sette penger i banken. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2225854.ece

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå