Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
fra snowboard til twintip (valg av ski)
#119082 07/02/2008 9:59 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei for tiden kjører jeg snowboard og har gjort dette i ca 6 år. Etter at mange av mine venner og siden jeg selv har lyst til å starte med twintip er jeg ute etter noen råd ved kjøp

Siden jeg ikke har kjørt ski siden jeg var liten trenger jeg noen anbefainger. Så det jeg lurer på er om jeg kan gå rett på en Allround twintip ski? eller er det noe spesielt jeg burde velge? Jeg kommer nok til å kjøre mest i prepede bakker i starten. mens frikjøring og litt park kjøring etter hvert.

Jeg er ca 185 lang og veier rett under 80 kg.

Jeg har nok ikke behov for det råeste med en gang, men skiene må være "gode nok"

Slik det er nå blir det mest kjøring i ferier og noen helger her i norge. Så det er ikke snakk om hver helg.

Så da håper jeg noen kan komme med noen anbefalinger? Jeg trenger ski, staver, bindinger og støvler. Ei pakke hadde kanskje hvert det rimeligste og enkleste.

Går fint med allroud twins med en gang.
thomas89 #119083 07/02/2008 10:16 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du finner deg noen twintip ski med gode allround egenskaper vil dette gå helt fint. For eksempel K2 Public Enemy har høstet mye god kritikk for å være en fenomenal allrounder. En annen ting som faktisk har litt for egenskapene til skien å si, er hvordan du velger å montere bindingen. Uansett vil det på en eller anen måte bli ett kompromiss mellom egenskaper i bakke/løssnø og park. Hvis egenskapene i parken er det viktigste for deg går du for midtmonterte bindinger(midtpunkt på sko på målt midtpunkt på ski), mens hvis du er mer opptatt av kjøreegenskaper ellers, kan du godt trekke den lengre bak. Selv har jeg ett par 2 år gamle Public Enemy som er 100% midtmonterte og er meget fornøyd med dem. Faktisk overraskende gode i løypen, men med større potensiale med anen montering. Det finnes forresten en del tråder om dette fra før, så hvis du søker litt finner du sikkert enda mer.

Re: fra snowboard til twintip (valg av ski)
thomas89 #119084 07/02/2008 10:46 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

takk for svar. beklager at jeg ikke kan så mye om ski. men kan man justere bindingene slik at de blir midstilt eller lenger bak? eller kjøper man for eksempel ski som er midstilte?

og en ting til, bør man tenkte noe særlig på sin egen vekt når man kjøper ski?

Re: fra snowboard til twintip (valg av ski)
thomas89 #119085 08/02/2008 11:29 AM
Fersking
Fersking

Hei!

Bindingene blir boret og skrudd i skia, så du kan velge selv hvor du ville hatt dem. Men siden du skal bruke dem mest i bakke, monter dem på freeride. (Dvs "vanlig" montering.) Da fungerer dem helt greit i park og skia oppfører seg som de er laget for å oppføre seg.

Når det gjelder vekt, og du veier ca 80 kg, kan du stå på de aller fleste ski. Nærmer man seg 90-100 kg må man ha en litt større stivere ski, men du kan nok velge helt selv.

Siden du har stått både litt på ski og på snowboard kommer du nok ikke til å ha vanskeligheter med å stå på ski igjen nå. Völkl Mantra/Gotama, K2 Seth og Rossignol Bandit B83 er alle såkalte "sikre" kjøp. Veldig gode allroundski som veldig mange både kjører og er fornøyde med. Gotama og Seth har full baktupp, mens Mantra og B83 har en litt mindre baktupp.

Så er det bare å lese og finne den skia man har lyst på, og så bestille skia fra www.sport-conrad.com.

Lykke til!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå