Ski med rando bindinger!!
|
Fersking
|
OP
Fersking
dama tenker på å kjøpe seg nye ski og rando bindinger, da hun plutselig har fått øynene veldig opp for freeride kjøring. Skia hu har sett på er ett par Armada Cantika Fleet ski, og bindingen hun har fått tilbud på er ett på Fritschi Explorer. Har det noe å si hvilke ski man har når man kjøper seg rando bindinger? Skia hu har sett på er, såvidt jeg har forstått, en all mountain ski, så det burde vel gå greit?
|
|
|
 Re: Ski med rando bindinger!!
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjenner ikke spesifikt skiene og bindingene du nevner, men min sønn har 2 par Armada og jeg har Fritchi Freeride bindinger. Jeg ser ingen problemer mht hvilke ski man monterer randonnee-bindinger, men dette bør du tenke over: - Armada ski er veldig tynne; må muligens kutte skruene? Det bør være minst 3 mm fra skruetipp til skisåle underside. - Du må være sikker på at skistopperene har ruktig bredde. - Fritchi gir litt (litt ja) etter sideveis/ved kanting. Har erfaring med dette fra eget utstyr. Jeg merker på mitt utstyr dette kun ved kjøring i preparert bakke, ikke i løssnø.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hun tenker å ha fangreim på skia, så stopperne trenger vi ikke tenke på. Okei, regner med at ei skiforretning kan fikse det med skruene..?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
PS: Jeg har vært borti skiforretning der jeg har måttet følge med på hvor mye hver enkelt skrue har blitt slipt ned; PUH! Men; har du kjøpt utstyret på forretningen bindingene monteres har jo forretningen ansvaret. Jeg kunne gjort jobben mye betre selv men det var dette med garanti. Den fikk jeg bruk for senere; heldigvis hadde jeg denne gangen ikke montert selv.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Hva med Dynafit ST bindinger? Jeg synes de er veldig gode ihvertfall. Veldig lav vekt har de også.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Vet ikke om jeg har samme binding, men min heter ihvertfall Diamir Fritschi swiss (explorer) har montert dem på atomic teledaddy ski og har ihvertfall ikke merka noe svikt på mine bindinger:)
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har Fritschi Explorer bindingen på et par salomon pocket rocket, og det funker fett. Noen vil si at jeg har prøvd å ødelegge dem, men har ikke fått det til enda:)Mine pocket rocket er noe breiere enn Armada Cantika Fleet, så det burde ikke være noe problem med å bruke Explorer på den skia.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Det fulle navnet på mine bindinger er Fritschi Diamir Freeride. Det ligger en side med sammenlikning mellom denne og en Dynafit binding på nettet et sted (husker ikke hvor). Der ser man tydelig at Fritschi Diamir Freeride gir mye mer etter sideveis enn Dynafit-bindingene.
|
|
|
 feste bindingene
|
Fersking
|
OP
Fersking
hvordan er det dersom skia har hull fra to par bindinger fra før av? da er den vel veldig svekket? eller har ikke dette så mye å si dersom de er plugga ordentlig? Og går det evt an å bruke samme hull en gang til?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo bare en fordel dersom du kan bruke flere av hullene igjenn. Det er vel litt forskjell på hvor mange hull skiene tåler, men tror ikke dette er noe problem vanligvis. For at bindingen skal sitte godt bør man forsøke å få litt avstand til tidligere hull (opp mot 1 cm?).
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Animal:- Armada ski er veldig tynne; må muligens kutte skruene? Det bør være minst 3 mm fra skruetipp til skisåle underside. Dette har jeg aldri vært borti, muligens det bare er skia til sønnen din?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Nei "Thess" Dette kjenner jeg godt til etter over 35 år med bindingsmontering :cool Du er nok litt for ung og erfaren på dette punktet enda grin:grin
|
|
|
|
|
|
 Feil av meg igjenn :(
|
Ivrig
|
Ivrig
Du er nok litt for ung og Uerfaren på dette punktet enda grin:grin
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Hjernen min har for dårlig kontakt med tastaturet; eller kanskje det er hjernen som har for få aktive celler :twisted Jeg får en masse ekstra poeng grunnet dette, noe jeg ikke setter pris på. Skulle gjerne sett at man kunne reservere seg for poenggiving på FriFlyt :cool
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Animal:Hjernen min har for dårlig kontakt med tastaturet; eller kanskje det er hjernen som har for få aktive celler :twisted Jeg får en masse ekstra poeng grunnet dette, noe jeg ikke setter pris på. Skulle gjerne sett at man kunne reservere seg for poenggiving på FriFlyt :cool Haha, okeiokei. Da regner jeg med du har rett. ;P
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har alltid rett .... he-he-he-he-he-lvete :cool
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sitat Animal:Jeg kjenner ikke spesifikt skiene og bindingene du nevner, men min sønn har 2 par Armada og jeg har Fritchi Freeride bindinger.Jeg ser ingen problemer mht hvilke ski man monterer randonnee-bindinger, men dette bør du tenke over:- Armada ski er veldig tynne; må muligens kutte skruene? Det bør være minst 3 mm fra skruetipp til skisåle underside.- Du må være sikker på at skistopperene har ruktig bredde.- Fritchi gir litt (litt ja) etter sideveis/ved kanting. Har erfaring med dette fra eget utstyr. Jeg merker på mitt utstyr dette kun ved kjøring i preparert bakke, ikke i løssnø. jeg sendte mail til quarterinc, som selger denne skien og spurte da fikk jeg til svar:"Det stemmer ikke at de er tynnere enn andre ski, du må IKKE kutte skruene!", so i guess at det gjelder ikke denne skien iallefall. har ikke erfaring med å kutte skruer, men er det ikke lurere å bare finne en kortere skrue.
|
|
|
 Det er mye rart man skal høre før ørene faller av!!
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har nettop nå målt tykkelsen der skiene er tykkest på et par Armada AR5 og et par Armada ARV. Begge er 12mm på det tykkeste. Er ikke dette tynne ski sammenliknet med mange anrdre forstår jeg, som har erfaring med mange merker ski, ingenting!:razz Jeg har montert HammerHesd på disse skiene. På HammerHead må man være meget nøye med dype nokk hull grunnet at skruene er flat i tuppen. Angitt boredybde er 3/8 tommer som er lik 0,925 cm. Har man da mye å gå på? Send denne trådlinken til quarterinc du "Peterlo":wink Quarterinc bløffer etter min mening!
|
|
|
|
|
|
 Flekstest (Fritschi ++) -- Kutte skruer
|
Ivrig
|
Ivrig
Backcountry Skiing Binding Flex Tests ? updated June 2007: http://www.wildsnow.com/?p=379 ------------------------ Har man litt utstyr er det lettere å kutte skruer enn å finne kortere skruer med riktig hode på mange jernvarer.
|
|
|
 fangreim!!!
|
Medlem
|
Medlem
synes du får litt dårlige svar her.Men en ting vil jeg si, IKKE velg fangreim på ei ski som skal benyttes i bakken. Det er farlig det. Når skia da løser ut, kan den komme i retur mot kroppen. Husk hvis du velger Dynafit, må du også ha sko med maljer til de bindingene.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Enig mht ikke å bruke fangreimer! Utifra hovedspørsmålet er det etter min mening kommet frem mye nyttig på denne tråden, ikke bare for spørsmålstiller, men også for andre grin Det ble nok litt mange innleg fra meg grunnet "stensilitet", menmen grin
|
|
|
 Skistoppere / Fangreim
|
Ringrev
|
Ringrev
Skia er eter hva jeg googla meg frem til 78mm på midten, og da ser jeg ingen grunn til å gå for fangreimer, ikke når det finnes skistoppere som passer.De kronene man henter ved å bruke fangreim ville jeg unngått å spare for å si det sånn, enig med Ståle. Etter å ha slitt av 5(!) fangreimer(wire) på teleski er jeg nå veldig fornøyd med å ha ski med skistoppere nå. Veldig deilig å slippe ski og stålkanter mot kroppen i samtlige tryninger, og ski på ville veier.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Beklager liten skrivefeil: 3/8 tommer er lik 0,9525 cm. Forøvrig er ikke dette hovedpoenget mitt med å skrive "- Armada ski er veldig tynne; må muligens kutte skruene? Det bør være minst 3 mm fra skruetipp til skisåle underside". På mange andre bindinger trenger man ikke bore fullt like dypt, men mange bindinger har veldig spisse skruer, og på disse kan det ofte ikke være unødvendig å bore den siste halve eller hele millimeteren. Jeg kjenner godt Armada, har selv Fritschi og ønsket kun å hjelpe og gi råd til noen som trengte det.
|
|
|
 Skistoppere / Fangreimer
|
Ivrig
|
Ivrig
Benytt alltid skistoppere. Ha med fangreimer som du setter på i tillegg dersom du vurderer fare for at skiene skal forsvinne :wink
|
|
|
|
|