Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
For store alpinstøvler
#118997 11/02/2008 9:27 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Jeg var så "lur" da jeg kjøpte skiutstyr forrige sesong, og begikk den muligens (?) største feilen av alle: kjøp av for store støvler.

Jeg bruker 43/44 i skostørrelse, men kjøpte støvler (Dalbello Reflex 7) i mondopoint 29,5. Så, de er ganske mye for store. Tåpelig feil, gjort primært på grunn av høy vrist, at støvlene føltes helt OK i butikken, og øvrig mangel på kunnskap.

Uansett, så har jeg etter hvert som skiferdighetene har økt, merket i stadig høyere grad at støvlene er et problem. Å gjennomføre skikkelige svingbuer i høyere fart er veldig vanskelig; kraftoverføring til binding og ski fungerer ikke skikkelig, og det å kante skiene (særlig etter at jeg kjøpte et par Völkl Mantra) krever mer jobb enn hva gøy er...

:frown

Jeg skal nå kjøpe et par nye støvler, og sørge for at de sitter skikkelig på foten! Men jeg har gjerne lyst til å høre med andre om de har gjort samme feil som jeg gjorde, og hvor mye situasjonen endret seg ved å bytte til skikkelig velfungerende støvler?

For øvrig, har noen erfaring med Lange Fluid 100 eller Freeride 120?

Re: For store alpinstøvler
tb77 #118998 11/02/2008 10:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Først og fremst får jeg bare si at jeg vet lite om Lange-støvler. Men jeg må gi deg det tipset at du bør legge kroner, navn og utseende til side når du kjøper. Tenk først på det når du må velge mellom to like gode støvler. Dra til flere butikker og prøv alt av støvler. Prøv så liten størrelse du klarer. Tror nok du skal slite med 27,5 men 28 bør gå. Når du føler at du har funnet noe bra, så ta på begge og stram til som om du skal kjøre ned et 45 graders brattheng med klink is. Vals så rundt i butikken i minst et kvarter. Gjenta denne operasjonen til du har funnet minst to ulike modeller som fungerer. For å begrense valget, kan du jo se på flex'en før du prøver.Jeg hjalp forøvrig en svoger før jul med støvler. Han har normal vrist, og endte opp med Salomon etter 3 butikker og 11 par støvler. (Kjerringene skjønte ikke bæret av hva vi drev med. Nesten som dem i en skobutikk. He-he.) Nordica derimot hadde masse plass over vristen. Jeg prøvde selv Nordica i 1993 og opplevde også for god plass over vristen. Har kjørt med Salomons Integral (flex 100) siden. Har nå flere par som jeg veksler med, og vil aldri bytte dem ut. I 1994 kostet disse støvlene 3700,-. Det var jo en formidabel formue dengang, men hva gjør vel det ? Det første paret har hatt over 500 skidager. Lykke til !PS: Hvis du tar deg råd til å spesialtilpasse støvler, med feks. Surefoot, så blir du garantert fornøyd.

Takk
tb77 #118999 11/02/2008 10:39 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Takk for svar, Powederdog.

Er helt enig med deg, og lar verken merke, farge/design eller penger være det som er utslagsgivende for støvelvalg.

Så klart, en viss grense setter man, og jeg kommer nok til å holde meg innenfor en grense på 4000,- men opp til den summen finnes mye bra.

Denne gangen skal jeg i alle fall ta meg god tid, og prøve flere par, stramme de skikkelig til, og la de sitte på en god stund for å få en følelse av støvelen. Ikke noe hastverks-tull en gang til!

Dalbello
tb77 #119000 12/02/2008 12:49 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Da har jeg fikset nye støvler! Det ble Dalbello nok engang; Proton 10, i MP-størrelse 27,5. Sitter veldig bra på foten. Og jeg merker en gedigen forskjell i forhold til de gamle, alt for store støvlene.

Gleder meg til å prøve de sammen med skiene!

:grin

PS! Hvis noen er interessert i å kjøpe et par brukte Dalbello Reflex 7 i MP 29,5, ta kontakt... :wink

28
tb77 #119001 12/02/2008 7:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei,.. Jeg bruker 44 i vanlige sko og har 28 i støvler disse virket litt korte den første halvdelen av sensongen men nå på tredje sesongen ville jeg aldri byttet dem ut (salomon med flex 110).Støvlene blir ørlit større etter litt buk og de tilpasser seg foten din over tid..

Salomon dude
tb77 #119002 12/02/2008 9:42 PM
Fersking
Fersking

Kjiipern med for store boots. Skulle ikke gå an hvis de i sjappa var litt mer oppegående. I smell sale!

Lange er knulldigge støvler, for noen. Bootsa er det viktigste utstyret du har så finn ut åssen feets som sitter fast på bunn av kroppen din og prøv alt.

Kan du chille den til neste sesong? Sier bare Salomon. Hørt rykter om en insane freerideboot. Tror det er wralta en artikkel om det på ff for noen weeks sia.

Min egen skyld
tb77 #119003 12/02/2008 11:42 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat Bailey:Kjiipern med for store boots. Skulle ikke gå an hvis de i sjappa var litt mer oppegående. I smell sale!Lange er knulldigge støvler, for noen. Bootsa er det viktigste utstyret du har så finn ut åssen feets som sitter fast på bunn av kroppen din og prøv alt.Kan du chille den til neste sesong? Sier bare Salomon. Hørt rykter om en insane freerideboot. Tror det er wralta en artikkel om det på ff for noen weeks sia.

Butikken ville nok sikkert gjerne selge. (Sport1 på Jessheim) Men de er uten skyld i at jeg valgte såpass store støvler som jeg gjorde ifjor. Selgeren påpekte at jeg burde velge en støvel som var minst én størrelse mindre. Men neida, jeg var så jævlig vrang og valgte for stort fordi da ville støvelen være komfortabel. Og jeg kunne jo bare stramme den til, ikke sant??

JADA...har jo fått merke det...må stramme støvelen mer enn hva bra er for å få de til å sitte hardt rundt foten, og ergo er de ukomfortable, og likevel funker de ikke bra!

Så, jeg har lært the hard way å ikke tabbe seg ut hva angår valg av støvel.

Men jeg kunne ikke chille i påvente av nye freeride-støvler fra Salomon, så jeg kjøpte nye støvler idag. (Skal en uke til Engelberg i mars, og vil helst kjøre inn de nye litt frem til den tid...)

Uansett, valget falt på Dalbello Proton 10. Bra allround-støvel med flex 100 og passe bred lest. Sitter topp på foten...virker kun litt småtrang nå som den er helt ny, og dermed antar jeg at den blir perfekt etter litt kjøring.

Nå skal jeg ikke skylde på for store støvler i det minste...! smile

Re: For store alpinstøvler
tb77 #119004 20/02/2008 10:23 AM
Fersking
Fersking

Sitat tb77:JADA...har jo fått merke det...må stramme støvelen mer enn hva bra er for å få de til å sitte hardt rundt foten, og ergo er de ukomfortable, og likevel funker de ikke bra! Så, jeg har lært the hard way å ikke tabbe seg ut hva angår valg av støvel.

:grin hehe... kjenner meg igjen i det. kjøpte hardboots til brett for noen år siden og var litt desperat i å få tak i slike støvler. passet greie i butikken og rimelige var de óg - aupair lønn begrenser de finansielle ressursene meget. angrer på kjøpet når jeg må stramme såpass at foten sovner eller jeg må ta 2-min-pause etter 4 sving fordi det føles som om foten blir most i støvelen.Kan tro at jeg gleder meg til å kjøpe nye støvler - skal ikke la pengene begrense komforten denne gangen :wink

off topic
tb77 #119005 22/02/2008 7:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skal kankjse kjøpe meg et Par völkl mantra med marker duke, hva syntes du om skiene? har hørt mye positivt, men er de veldig bra?

Bra!
tb77 #119006 22/02/2008 11:30 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat MagnusMotion:Skal kankjse kjøpe meg et Par völkl mantra med marker duke, hva syntes du om skiene? har hørt mye positivt, men er de veldig bra?

Jeg er foreløpig veldig fornøyd med skiene, Magnus!

Tl tross for at jeg har kjørt med for store støvler (og ergo har måtte bruke MYE mer krefter og slit når jeg kjører enn hva skulle være behov for)

Jeg har selv "lillebroren" til Duke, Jester. (Vel, egentlig er det jo samme bindingen, bortsett fra at Jester ikke har rando-funksjonen)Uansett, bindingen sitter sykt solid om støvelen! Så det merkes at det holdbare saker! (Og jeg er en tung kjører med mine drøye 100 kg)

Ettersom jeg ikke klarer å se for meg at jeg blir noen topptur-maskin, så holder bindingene lenger enn langt for meg.

Tror neppe du blir skuffet over Mantra, så sant du ikke har tenkt å droppe flere titalls meter. Det er nok ikke på de største hopp og drop skiene utmerker seg!

Ellers, så er den knallbra!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå