Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Selvtilpassing av innersko, noen som vet?
#118803 17/02/2008 5:41 PM
trekuk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Kjøpte meg et par Salomon impact 10 til denne sesongen. Butikken der jeg kjøpte dem hadde ikke varmedingsen til å forme til innerskoa da jeg kjøpte dem (var ikke ovn, men en sånn dings alà en hårføner). Det ser nå dårlig ut med at de skal få tak i en sånn før sesongen renner mot slutten, så nå lurer jeg på; er det mulig å gjøre dette selv med en hårføner? Noen som vet? Og i så fall; hur gör man de?

Fikk du med en brosjyre ved kjøp?
trekuk #118804 17/02/2008 7:35 PM
Ivrig
Ivrig

Studer brosjyren først!

Jeg har erfaring med thermotilpassing av Scarpa innerstøvler, men mht varme, bruk av varmluftsovn og lengde på oppvarming MÅ du vite hva fabrikken anbefaler!

Jeg mener at riktig varmetilpassing i egen varmluftsovn ofte er enda betre enn butikkenes fønerprinsipp. Dette bl.a. grunnet jevnere oppvarming og dermed betre tilpassing av toppen av skaftets forside, spesielt med tanke på legghinnebetennelse. Det er veldig få som er enige i at denne type betennelse også kan komme av press fra støvler, men det er også ganske mange alpinister somer enige i dette. se gjerne "Leggskinn til alpinister med benhinnebetennelse (trykk fra støvelen)" http://www.idrettsklinikken.no/hjelpemidler_idrett.html

Det finnes både artikkel og forumtråder om dette på nettet.

Ta gjerne kontakt på FF-mail for mer informasjon.

Vel...
trekuk #118805 17/02/2008 9:30 PM
trekuk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Skoa kunn visst ikke varmes opp i ovn. PÅ butikken der jeg kjøpte skoa hadde de en ovn til Scarpasko, men den kunne ikke brukes, det måtte visstnok være en sånn fønedings. Men; så er saken den at en slik en hadde ikke butikken, og det ser som sagt dårlig ut med at de får en før sesongen er over. Så da lurte jeg på om noen hadde erfaring med om man kunne bruke en hårføner å ordne dette selv?Takker for linker om leggproblemer smile Men nå har ikke jeg noe utpregete problemer med leggene. Derimot ønsker jeg å få utnytta det faktum at jeg har anskaffet meg et par sko med med thermo-innerstøvel.Så HVIS man kan ordne dette selv, så hadde det jo vært knakelibrakbra.

Re: Selvtilpassing av innersko, noen som vet?
trekuk #118806 18/02/2008 12:33 AM
Ivrig
Ivrig

Jeg har vært inne på www.salomonski.com og ikke funnet noe vedrørende at dine innerstøvler kan varmetilpasses. Håper du får svar fra noen som vet, muligens lurt å ringe importør som jeg mener er Amer Sports Norge AS(?) tlf 67551330.

Jeg nevnte dette med leggproblemer grunnet at jeg mener riktig varmetilpassing kan redusere faren for beinhinnebetennelse, altså forebyggende :wink

Thermofoaming av innerstøvler
trekuk #118807 18/02/2008 8:31 PM
Fersking
Fersking

JODA... de kan varmetilpasses men har du kjørt med de mer en 2-3 dager er det lite mer å hente! det som skjer er at de blit større der det er trangt det fyller ikke opp noe der det er for mye plass så i de fleste tilfeller blir jo støvlene for store!... i tilegg er det plandt de bredeste støvlene på markedet det er faktisk bare B serien til Atomic og FLUID til Lange som er de bredeste! og da nskkar vi andeby...

Er thermo-fit en moderne myte?!
trekuk #118808 19/02/2008 1:53 AM
trekuk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ja, har tenkt litt på det der om det er noe særlig å hente på oppvarming av innerskoa..Er det noen andre som har dårlig erfaring med dette, med denne eller andre modeller?Er "thermo-fit" en gimmick og ikke noe reelt?Start debatt!Apropos "Andeby", var en grunn til at valget falt på disse skoa. Har Donald Duck føtter...:wink

Re: Selvtilpassing av innersko, noen som vet?
trekuk #118809 19/02/2008 10:20 AM
Ivrig
Ivrig

Hos Scarpa gir thermo innerstøvler en reell tilpassingsmulighet.

Tilpassning
trekuk #118810 19/02/2008 11:41 AM
Fersking
Fersking

På de fleste alpinstøvler har det ikke så mye for seg å varmetilpasse. Det sitter litt "thermofit" materiale rundt anklene, men ellers er det lite av innerskoen som påvirkes. På thermofitinnerstøvlene som nå nærmest er standard i telemark- og randonesko er varmetilpasning viktigere.

Du må forøvrig ikke varmetilpasse vanlige alpininnerstøvler på samme måte som thermoliners, dette pga at limet går opp. Bruk evt en hårføner og blås inn i skoen om du vil prøve deg på egenhånd.

Thermofit
trekuk #118811 19/02/2008 12:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er forskjell på innerstøvler med forskjellig grad av Thermofir fòr (som forekommer i mange alpinstøvler), og rene thermofit innerstøvler(som en del SB sko og Scarpa). De sistnevnte kan varmes i varmluftsovn, mens de andre må varmes innenfra med noen blåseannretninger av den typen salomon og Rossignol har. Thermofit i alpinstøvler er "pre-shaped". De vil også forme seg noe ved bruk, men den beste tilpassingen får man ved å varme opp med varmluft. Det er forskjellig fra merke til merke og modell til modell hvor mye Thermofit det er i støvlene. Jo mer Thermofit, jo større gevinst med varmebehandling.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå