Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Val Thorens vs. Val Disere
#118793 18/02/2008 9:16 AM
Halvor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

HeiSøker kunnskapsrike forumdeltakere for utfyllende tips i valget mellom VT og VD. Har vært begge steder selv, 2 ganger og kjenner systemene samt mange av fordelene/ulempene, men vil gjerne ha noen flere meninger. Vi er 3 gutter som kan stå på ski og prioriterer skikjøring/fest tilsvarende 70/30. Kjører helst offpiste.

Kjør på, kom med dine synspunkter.

Re: Val Thorens vs. Val Disere
Halvor #118794 18/02/2008 12:20 PM
Entusiast
Entusiast

Har vært tre ganger i val t og to ganger i val d. Val Thorens har større områder, ligger høyere, er kaldere, men også mer vindutsatt. Val Disere har hatt knallsnø de to gangene jeg har vært der, så personlig holder jeg en knapp på val D.

Likte afterskien på hotell tango i val thorens bedre enn det vi fant i val disere (selv om det var ok trøkk på le petit danois).

For skikjøringa hadde jeg valgt val disere...

Takk
Halvor #118795 19/02/2008 10:48 AM
Halvor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

for svar LarsThomas.Det er skogen i VD som trekker mest poeng. Har opplevd å white out i VT og det er ikke mye morro. Da blir lunsjene veldig lange og afterskien enda lengere.Når det gjelder afterski har jeg samme erfaring, VT har litt mere trøkk.Andre med erfaringer ? Saint Foy, noen som har vært der ?

Val Disere
Halvor #118796 19/02/2008 9:16 PM
Entusiast
Entusiast

Har bare vært i Val Disere og Tignes, men er ikke offpisten i Tignes mye bedre enn skogen i Val D da? Dette vet du sikkert fra før, men er mange fine fjellsider i Tignes.

Val Di Sere selvfølgelig!!
Halvor #118797 20/02/2008 3:05 PM
Fersking
Fersking

Har vært begge steder, opptil flere gangeri Val Di. Uten tvil ville jeg valgt Val D. Skogen i Le Fornet er fantstisk i tilleg til mange andre gode omr. 70 % ski og 30 % fest, dette skjønner jeg ikke. Har aldri vært på en tur hvor det ikke har vært 100 % ski, men har da allikevel klart å feste litt. Ellers fester man ikke bort fete offpistdager i de Franske Alpene. Men men hver sin smak. JEg skulle eggentlig til Val D i vinter, men familiære årsaker har gjort at det kan bli vanskelig - Vi får se. Men da blir det 100 % ski, men etter skidagen, apre Ski og øl og snakke med gode "skivenner". så er det slappe av på senga, før en godt måltid med fransk filet og en kagge med rødvin. viktig med god mat og godt drikke. Men ikke i all verden om at jeg ikke er i form til å stå opp dagen etter, klokken 7.30 for å få den perfekte start: frokostblanding, snus og kaffe!!:-)

Men det er godt vi er forskjellige,

70/30, neiiii heheheheh God tur gutter - til ValDi Sere.

Misfortått....
Halvor #118798 20/02/2008 4:49 PM
Halvor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar og synspunkter

Det er nettopp skogkjøring som mangler i VT, både i forhold til at skog er morro, men at det også gir fine konturer i dårlig sikt/snø. Men er ikke helt sikker på om jeg liker "konstruksjonen" av val D. Blir ikke så mange høydemetrene fra topp til bunn.Når det gjelder 70/30 problematikken vil jeg bare få klargjøre litt. Her er det ingen som får(lov til å) henge på latsiden. Kjøring fra heisene åpner til de stenger, med dertil hørende lang og kraftig afterski...gjerne rett i seng sånn i 11 draget. Men, vår erfaring er at det finnes en rekke skisteder som kan tilby flott kjøring, og hvor nysnøen holder lenge. Dog er mange av disse stedene litt kjedelige å bo i. Slik sett man man prioritere litt. Kanksje velge et sted hvor snøen blir litt fortere oppkjørt, men som allikevel har et hyggelig tilbud av fest og morro.Jeg skulle kanksje ha sagt at prioriteringen var 100/30 ;-)

Re: Val Thorens vs. Val Disere
Halvor #118799 21/02/2008 4:05 PM
Fersking
Fersking

Suverent HAlvor, hehe!Ikke heng deg alt for mye opp i høydemeter. JEg ser at mange er veldig opptatt av dette, men det er ikke det som skiller en god skiuke contra dårlig, melkesyra kommer allikevel etter en uke med flotte forhold og intensiv kjøring - God tur uansett!!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå