Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lenge på "nybegynner" ski?
#118776 21/02/2008 9:05 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Veit det finnes utrolig mange tråder om lenge osv. Har kjørt litt slalom og skal nå kjøpe twintip ski. Jeg er ca 185, hvor lange ski bør jeg ha?

Blir mest kjøring i prepede bakker, noe løssnø og litt hopping. egentlig brukt til det meste

hvordan fungerer for eksempel 175? blir det fort kort?

Like lange
thomas89 #118777 22/02/2008 8:00 AM
Avhengig
Avhengig

Hei!

Ettersom twin-tips mister litt av kontaktflaten med snøen (pga av tupper i begge ender, og at skiene ofte har en litt annen kurve enn rene alpin/carvingski for å få bedre pop/spenst) så bør du alltid velge lengre slike ski enn du nok muligens ville gjort med en ren bakkeracer, som ofte er litt kortere enn kjøreren selv.

Standardregelen er at twin-tips bør være like lange som kjøreren. Altså bør du velge ski som er rundt 185. Men, så klart, når du sier at de skal brukes litt i bakke, litt i løssnø/off-piste og litt til i hopping (i parken, ja?) så mener jeg bestemt at det er et par bra allround twintips du trenger.

Ski som er 175, mener jeg bestemt blir i korteste laget for deg. Til regn bakkekjøring, så holder det nok, men til parkkjøring og off-piste...? Njaaaa...nei, for kort. Men ikke bare høyde spiller inn; vekt har også noe å si.

Siden du tydeligvis ikke kjører som en rendyrket jibber som kun henger i parken, så ville jeg valgt å ikke montere bindingene true center; altså midt på skiene. Dette er det beste til parkkjøring, men det går utover øvrig kjøring, både i preppet bakke, men SÆRLIG i off-piste/pudder!

Tror du vil dra fordel av å velge en bra back-country twin-tip. Disse har som regel litt mer midje for flyt i pudder, men er flotte å hoppe med, og har generelt gode allround-egenskaper.

Ski som f.eks Armada ARV (mer allround enn parkski), Scott Mission (bra allrounder), og 4FRNT TNK (også bra allrounder, men mer rettet mot park/jibbing), eller 4FRNT MSP (som er mer allround igjen)

Men, det er mange bra allroundski der ute, så det er ikke lett å si hva du bør velge. Bare hold deg unna de billigste skiene! Hvis noen prøver å prakke på deg pakkeløsning med ski og binding hvor original/veiledende pris (altså ikke salg) er kr. 3000,-, da er det bare å løpe og ikke se seg tilbake!

(Ikke at jeg mener at det dyreste alltid er det beste, men i sportsutstyr så får man det man betaler for.)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå