Hei!
Ettersom twin-tips mister litt av kontaktflaten med snøen (pga av tupper i begge ender, og at skiene ofte har en litt annen kurve enn rene alpin/carvingski for å få bedre pop/spenst) så bør du alltid velge lengre slike ski enn du nok muligens ville gjort med en ren bakkeracer, som ofte er litt kortere enn kjøreren selv.
Standardregelen er at twin-tips bør være like lange som kjøreren. Altså bør du velge ski som er rundt 185. Men, så klart, når du sier at de skal brukes litt i bakke, litt i løssnø/off-piste og litt til i hopping (i parken, ja?) så mener jeg bestemt at det er et par bra allround twintips du trenger.
Ski som er 175, mener jeg bestemt blir i korteste laget for deg. Til regn bakkekjøring, så holder det nok, men til parkkjøring og off-piste...? Njaaaa...nei, for kort. Men ikke bare høyde spiller inn; vekt har også noe å si.
Siden du tydeligvis ikke kjører som en rendyrket jibber som kun henger i parken, så ville jeg valgt å ikke montere bindingene true center; altså midt på skiene. Dette er det beste til parkkjøring, men det går utover øvrig kjøring, både i preppet bakke, men SÆRLIG i off-piste/pudder!
Tror du vil dra fordel av å velge en bra back-country twin-tip. Disse har som regel litt mer midje for flyt i pudder, men er flotte å hoppe med, og har generelt gode allround-egenskaper.
Ski som f.eks Armada ARV (mer allround enn parkski), Scott Mission (bra allrounder), og 4FRNT TNK (også bra allrounder, men mer rettet mot park/jibbing), eller 4FRNT MSP (som er mer allround igjen)
Men, det er mange bra allroundski der ute, så det er ikke lett å si hva du bør velge. Bare hold deg unna de billigste skiene! Hvis noen prøver å prakke på deg pakkeløsning med ski og binding hvor original/veiledende pris (altså ikke salg) er kr. 3000,-, da er det bare å løpe og ikke se seg tilbake!
(Ikke at jeg mener at det dyreste alltid er det beste, men i sportsutstyr så får man det man betaler for.)