Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Blizzard Titan Pro / plassering av bindinger
#118413 28/03/2008 12:43 PM
Festus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallo,jeg har kjøpt et par Blizzard Titan Pro fra 2006, og skal montere alpinbindinger. Blizzard anbefaler å montere slik at boot-center kommer 1.5-2.5cm foran merket på skia. Er det noen som har denne skia, og hvordan er bindingene montert? Det er jo en freeride-ski, er det ikke dumt å flytte bindingen langt fram..?Takk for eventuelle innlegg, jeg trenger mer kunnskap om konsekvensene av å flytte bindingen fremover/bakover. BOF-sjekk (Ball Of Foot) av plassering stemmer akkurat med strek på skia. (Det går ut på at man deler skia's running-surface på to, og fotens 'ball' plasseres på midtpunktet. Da finner man et boot-center som er tilpasset aktuell fot).

Re: Blizzard Titan Pro / plassering av bindinger
Festus #118414 28/03/2008 12:49 PM
Ivrig
Ivrig

Dette skjønner jeg ikke, ref "Blizzard anbefaler å montere slik at boot-center kommer 1.5-2.5cm foran merket på skia".

Hvorfor setter de da merket der det står?

Festus #118415 28/03/2008 2:46 PM
Festus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jo, jeg stusset på det samme... de forklarer det med at merket er "den teoretiske plassering" i radiusen til skia... Men at plassering på skia er avhengig av om man skal bruke den til freeride, bakke, etc. De mener at freeride -> 1.5-2.5 cm foran, etter testing utført av Blizzard ski-team... Jeg reagerte også på dette, skulle tro freeride betydde at bindingen burde monteres lenger bak...

Regular eller freeride posisjon
Festus #118416 28/03/2008 3:38 PM
Fersking
Fersking

Har selv argos hvor man har samme valgmulighet. Jeg har prøvd begge posijoner og har endt med freeride`n. Skia blir i hvertfll mye mer aggressiv inn i svingene, uten at det blir spes påvirket ut av svingen. Men det kommernok litt annpå hva du skal bruke skiene til....er det bare snakk om ren offpist i dypsnø, så kan nok regularposisjonen kasnkje foretrekkes. Men det kommer jo også ann på lengde/bæreevne på skia. Men dette er nok veldig fra person til person, så eneste tips jeg kan gi deg er å prøve deg i begge posisjonene. Men som sagt, har selv freeride og syns det er best...men smaken er jo som baken!!

Festus #118417 28/03/2008 7:10 PM
Festus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

accet : er freeride foran eller bak regular? Du nevner lengde/bære-evne, og skiene mine er hele 193 cm, så tror ikke bæreevne blir en stor sak...

Festus #118418 28/03/2008 7:23 PM
Festus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Og accet : hvor langt er det mellom posisjonene freeride og regular?

Bare å gle seg!
Festus #118419 28/03/2008 8:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har lite å bidra med i denne diskusjonen siden eg bruker skia til telemark montert med senter av sko ca 1 cm bak oppmerkket monteringspunkt, anna enn å sei at de e ei knall ski som e med på alt som e gøy! Godt valg :cool

Festus #118420 28/03/2008 8:44 PM
Festus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Fint at du liker skien smile Kan du gjøre meg en tjeneste, dersom det ikke er for mye bry : kan du måle avstanden fra bakenden på skia, frem til merket? På ene skia er det på en måte 2 merker, vil bare være sikker på at jeg velger det rette...

En fornøyelse,
Festus #118421 28/03/2008 10:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eg måler 83 cm fra baktupp til merket. Ser at der er merke laga med tusj fra alpinbindingane som stod på skia før eg kjøpte dei, og den streken er 1,8 cm foran originalstreken. Der er berre ein strek fra fabrikken på mine, og for sikkerhets skyld, skia mine er titan pro og har den deilige gulgrønne fargen smile Så der er det vel ein som har tenkt... Sender deg ein mail.

Festus #118422 28/03/2008 11:30 PM
Festus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker og bukker!

Beslutning
Festus #118423 29/03/2008 8:51 PM
Festus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da er bindingene montert. Selv om Blizzard mener at 1.5-2.5cm foran merke er å anbefale, mener norske skikjørere noe annet. Jeg endte på 1cm BAK merke etter å ha snakket & mailet med 2 stykker som har skia. Argumentet er at forskia får vel mye kraft og har lett for å dukke under dersom man plasserer på merke eller lenger fram. Den ene jeg snakket med hadde montert 2cm bak merke. Selv synes jeg at 1cm er nok, man ser allerede på proporsjonene at bindingene er bakmontert en smule. Et annet argument er at en ski blir mindre farts-stabil jo lengre frem man monterer bindingen. Ulempen er is/hardt føre der en bakmontert binding vil føre til at skia ikke griper like bra, samtidig som at en binding som er montert for langt bak, vil gjøre at forskia får for stor kraft når den treffer ujevnheter/kuler. Tror boot-center 1 cm bak merket er en fin mellomting. Uansett, i morra blir det testkjøring med ny aftershave og dønn stive ski :)Takk for gode innlegg i tråden, ha en fin helg.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå