Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
K2 Coomba + Marker Duke for middels god kjører?
#118321 09/04/2008 11:45 PM
Pjuke Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, er i ferd med å fornye randoutstyret (har brukt carvingski offpist). Jeg vurderer Coomba og Marker Duke. Jeg er 170 og veier ca 67 kg. Kjøringen min er hard. Blir det "overkill" med ovennevnte utstyr?

Coomba+Duke
Pjuke #118322 10/04/2008 10:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Coomba er en veldig lettkjørt, allsidig ski. De flyter godt i pudder, lette å manøvrere i skogen og de tåler fint en tur i preparert bakke. Skiene har en behagelig vekt, mens Duke er en tung binding(er egentlig ikke en rando binding, men en alpinbinding med gå funksjon). Dersom du kjører hardt så er det allikevel Duke du skal ha. Det blir en relativt tung pakke, men du får det igjen på vei ned. Jeg mener dette er en veldig fornuftig pakke!

Coomba noe for meg?
Pjuke #118323 10/04/2008 11:16 AM
Fersking
Fersking

Jeg er 88 kg og 1.84 høy. Lurer på Coomba med telemarksbindinger. Stemmer det at Coomba er ganske lette ski? Passer denne pakka for telemark/topptur/pudder?

perfekt kombo
Pjuke #118324 10/04/2008 11:17 AM
Entusiast
Entusiast

I helgen var jeg på Kirketaket sammen med noen kompiser. Foruten supert føre med masse nysnø og knall sol på søndag fikk vi endelig testet Duken. En av kompisene mine hadde første dag med sin Coomba m/duke. Pga skader har ikke han fått trent så bra utholdenhet de siste årene, men kom seg greit opp og var veldig fornøyd hvordan de funket opp. Selv har jeg Hellbent m/Duke. I utgangspunktet ikke tenkt til "lange" toppturer, men korte i forbindelse med alpinanlegg. Har også et par Kahuna/maiden med Fritchi FR, men de lånte jeg til en annen kompis. SÅ da fikk jeg testet hvordan det var å gå med skia og ikke minst bindingen. Veldig overrasket hvor greit det var å gå 3 1/2 time med Hellbenten. Eneste problemet var at fellene var for smale (1 cm gleppe på hver side), dermed noen glipptak i de bratteste traversene. Bindingen var veldig god å gå med, selv om de veier mer en FR tenkte jeg ikke på det mens jeg gikk. Konklusjon må være at Coomba og Duke er en kombo å anbefalle.

NB! En tredje kompis hadde sin første tur på fete ski fra G3, med dynafit binding (vertical ?, den med karbonplate som forbinder tå og hæl binding). Med andre ord lett binding og sko. Han var også veldig fornøyd med egenskapene nedover (opp er de selvsakt udiskutabel god), ikke minst med tanke på at han er en kraftig plugg som tråkker bra på. Mao mange gode alternativ både opp og ned.

Re: K2 Coomba + Marker Duke for middels god kjører?
Pjuke #118325 14/04/2008 9:07 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har en Coomba med Fritschi FR og er veldig fornoyd. De flyter veldig godt i pudder (enda med tung ryggsekk) og er lett å manøvrere. Dessverre er de lite bløt på bakkene. Jeg bruker de mest på topturer (ca. 1000-1200 hoydemeter) i Alpene når temperaturen er lav (Nov-Feb). Når temperaturen riser om våren blir problemer med snøknotter på fellenne veldig stor. Jeg synes at Coomba er en fint topturski for fine pudderjagden. Men hvis det kommer til mer alvorlige topturer i Vestalpene i April og Mai skifte jeg gjerne til en Dynafit Gasherbrum med Dynafit bindig.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå