Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski med gåfunksjon VS Truger
#117773 11/09/2008 10:50 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kjøper meg nye ski nå for vinteren, og det ser ut som det blir Kneissl Rock star. i Tilegg har jeg et par Salomon ten 80 til bakke bruk.Så skiene blir brukt til evt toppturer og frikjøring/pudder

Spørsmålet er: Er det mange ulemper å kjøre med en binding som har gå-funkson (f.eks Marker duke) Og hvordan er denne å gå med med vanlige slalomstøver med en flex på ca 80/90.

Eller er det enkleste på topptur og bruke truger opp og skiene på sekken?

Håper på svar;)

BCA trekker
Sondre Holmen #117774 11/09/2008 11:06 AM
Fersking
Fersking

http://arktiskpudder.no/butikk/product_info.php?products_id=115

Jeg bruker disse og er meget godt fornøyd.

Re: Ski med gåfunksjon VS Truger
Sondre Holmen #117775 12/09/2008 11:01 AM
Entusiast
Entusiast

Det beste er nok å gå på ski med feller. Da lipper du ekstra vekt på ryggen under nedfarten samt at jeg vil tro det går fortere å gå på ski med feller.

Vekt på rygg
Sondre Holmen #117776 12/09/2008 2:49 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat eritho:Det beste er nok å gå på ski med feller. Da lipper du ekstra vekt på ryggen under nedfarten samt at jeg vil tro det går fortere å gå på ski med feller.

Jeg skal bare la det være sagt, at jeg er ingen topptursmann, så har INGEN formening om feller er bedre å gå med enn bindinger med gå-funksjon (som Marker Duke/Baron).

Men, eritho, hvordan blir det mindre vekt på ryggen under nedfart hvis man bruker feller på vei opp kontra gå-bindinger?

Man tar jo av fellene og putter de i sekken før man kjører ned, og dermed blir det jo MER vekt på ryggen...

(Det er ikke meningen å være altfor kverulerende...)

Sondre Holmen #117777 12/09/2008 2:57 PM
Veteran
Veteran

Sitat tb77:<blockquote><p>Sitat eritho:Det beste er nok å gå på ski med feller. Da lipper du ekstra vekt på ryggen under nedfarten samt at jeg vil tro det går fortere å gå på ski med feller.

</p>

Jeg skal bare la det være sagt, at jeg er ingen topptursmann, så har INGEN formening om feller er bedre å gå med enn bindinger med gå-funksjon (som Marker Duke/Baron).

Men, eritho, hvordan blir det mindre vekt på ryggen under nedfart hvis man bruker feller på vei opp kontra gå-bindinger?

Man tar jo av fellene og putter de i sekken før man kjører ned, og dermed blir det jo MER vekt på ryggen...

(Det er ikke meningen å være altfor kverulerende...)

</blockquote>

man bruker vel feller selvom man har binding med gåfunksjon, eller har jeg misforstått veldig?tror eritho mente feller/gåfunksjon kontra TRUGER.. da slipper man vekten av trugene på nedfarten. men de veier jo heller ikke så veldig mye da, men men..

gåbinding og feller vs truger
Sondre Holmen #117778 12/09/2008 3:09 PM
Fersking
Fersking

Hei.Jeg har gått noen toppturer med gåbinding(alpine trekkere i alpinbinding med alpinstøvler), dette er tungt. Har derfor kjøpt Marker Duke, også tungt, men tør vedde på at det er lettere totalt sett enn truger. Ikke alle steder det funker.Er nok også tungt med truger og alpinstøvler.Jeg har ikke vurdert truger.Ski med feller og gåbinding. Ingen hindring på vei ned. Fellene veie ikke stort.

...
Sondre Holmen #117779 12/09/2008 3:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

var på en kort topptur i vinter..eg med k2 seth med duke og han e gikk med hadde snowboard sko og truger...han slet veldi i forhold til meg... eg er i litt bedre form men forskjellen var veldi stor....er vel bedre bæreevna på ski enn truger og..

Sondre Holmen #117780 12/09/2008 4:08 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg kan ikke skjønne hvordan du skal klare å gå med alpin-sko og truger.

Kjøp rando-bindinger eller trekkers og feller.

Sondre Holmen #117781 12/09/2008 5:02 PM
Fersking
Fersking

Jeg var på Gaustatoppen i 2007... med truger rett opp blir det tungt(vannskelig å gå i sikk-sakk). Jeg kommer til å gjøre hva jeg kan for å styre langt unna truger neste gang. Vet at det finnes bedre alternativer, har bare ikke funnet ut hva som passer meg best. Truger funker bra fra bilen til hytta :-):cool

Sondre Holmen #117782 12/09/2008 5:03 PM
Fersking
Fersking

Jeg var på Gaustatoppen i 2007... med truger rett opp blir det tungt(vannskelig å gå i sikk-sakk). Jeg kommer til å gjøre hva jeg kan for å styre langt unna truger neste gang. Vet at det finnes bedre alternativer, har bare ikke funnet ut hva som passer meg best. Truger funker bra fra bilen til hytta :-):cool

Enig med siste innlegg
Sondre Holmen #117783 12/09/2008 5:09 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har erfaring med truger men ville ikke benyttet dette på topptur. Har også erfaring med BCA trekkers sammen med bruk av racing alpinstøvler (opptil 1450 m høydeforskjell) men har endt opp med vanlig randonnée utstyr i tillegg til vanlig alpinutstyr. Med BCA trekkers, og feller selvsagt, kan du benytte vanlige alpinstøvler men vær klar over at det er litt vanskeligere å gå i flatt terreng enn med randosko da du (med få unntak) ikke kan regulere forovervinklingen på vanlige alpinsko.

Dette må du vurdere utifra egne ønsker mht hvilke typer toppturer og alpinkjøring du ønsker. Du finner veldig mange tråder om dette temaet ved å søke på FriFlyt (jeg liker best "(gammelt søk)").

Vær obs på at randonnée ofte staves randonné, randonée, randoné, rando, randonnee samt varianter av denne.

Sondre Holmen #117784 12/09/2008 5:43 PM
Fersking
Fersking

Denne diskusjonen har en veldig enkel konklusjon:Truger er sjanseløst, trekkere er klønete og unødig tungt, rando er supert opp men ikke mer en ok ned igjen.Vinneren er Duke eller andre i denne familien.Fint å være litt bastant av og til:)

Sondre Holmen #117785 12/09/2008 6:39 PM
Ivrig
Ivrig

Delvis uenig med "DangerousDan" ref "trekkere er klønete og unødig tungt, rando er supert opp men ikke mer en ok ned igjen".

Det er klart trekkere ikke kan sammenlignes med rando opp, men dette kommer an på hvor mye og hvilken type turer du skal gå samt hva du totalt skal bruke utstyret til. Mange randobindinger er i dag ganske gode på nedtur. PS: Har randoutstyr samt mange turer med trekkere samt racing-sko/bindinger.

Sondre Holmen #117786 14/09/2008 3:14 PM
Entusiast
Entusiast

Har gått endel på topptur med snowboardere på truger i tillegg til at jeg for moro skyld har gått på trugetur om vinteren med pulk etter. Mine erfaringer er at trugefolket alltid ligger etter. Regla går at et kilo på beina er fem på ryggen, og med ski på 3.5, bindinger på 1.8 og plastsko som ikke er ultralette så skulle dette bli en del. Men allikevel kommer jeg først opp på ski og har ikke følt meg noe mer sliten enn hva trugefolket er. Også når jeg har gått på ren tur på truger har det gått betraktelig tregere enn folka på ski. Hvis du har gåfunksjon og hælløftere så bruk de! Ski med feller er veldig mye enklere i bratt terreng. Er det pudder har jeg opplevd at trugene i effekt blir som dårlige miniski, og at jeg i bratte bakker sklir tilbake med halvparten av hvert steg. Skal man bevege seg langsetter en skråning er de fleste trugene også et helvete å ha med å gjøre fordi kombinasjonen av høye støvler og en truge som tvinger bena dine ut vinkelrett på skråninga, blir utrolig slitsomt!

Kanskje noen burde prøve å gå opp med pulsmåler med både truger og ski for å se hvordan energiforbruket er? Men på dagsturer skulle dette allikevel spille relativt liten rolle siden man drar med seg litt mat og skal hjem på kvelden for å ete og drikke godt igjen wink

Sondre Holmen #117787 14/09/2008 3:23 PM
Entusiast
Entusiast

Skulle bare poengtere at jeg IKKE går på rando, men på BD Voodoo med R8 Rotte, så det er langt fra noen effektiv kombo. Setter såpass pris på nedfarten at jeg ikke vil ha smale, lette planker med fislebindinger wink

Gåfunksjon vs rando?
Sondre Holmen #117788 19/09/2008 5:47 PM
Fersking
Fersking

Har selv brukt trekkere på topptur - tungt, men har erfaringsmessig fungert bedre enn truger. Skal kjøpe Völkl Aura og nye bindinger denne sesongen; noen som har noen tips ang bindinger? Vurderer marker duke, men har hørt at gåfunksjonen ikke fungerer ideelt på topptur... Er det et alternativ å kjøpe Dynafit, eller vil ikke disse være gode nok på vei ned?

:cool

Sondre Holmen #117789 19/09/2008 6:10 PM
Entusiast
Entusiast

Fritschi Diamir har to modeller som noen venner av meg bruker og som de er fornøyd med. Let fram bindinger på www.bdel.com - det er Black Diamond som eier Fritschi Diamir. Gåfunksjonen er i prinsippet den samme som på Marker Duke så det er mulig det går for det samme... Kan hende jeg driter meg ut nå, men jeg tror da at bindinger av den typen er mer solid for nedfart enn hva tilfellet er med Dynafit og andre sånne som man tenker først på når det er snakk om randonne.

rando
Sondre Holmen #117790 06/03/2009 10:02 PM
Entusiast
Entusiast

hvordan er egentlig rando vs alpint utstyr?

har aldri kjørt med rando men vurderer å skaffe det....

Sondre Holmen #117791 09/03/2009 12:48 PM
Fersking
Fersking

Må bare beklage hvis jeg repeterer andre her. Bruker selv duke med vanlige alpinstøvler, og det kan bli litt tungt, men er ikke noe stort problem fordet. Gå stillingen du får på bena med alpinstøvler, er en vane sak som du vil vende deg til. Har ikke selv brukt treckere i noen stor grad selv men har hørt mye diverse om de, så hvis det er noe du vurderer så prøv og få lånt deg et sett først og prøv en tur, så slipper du og kaste bort 1500kr hvis du ikke liker de.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå