Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
nye ski til vinter
#117618 22/09/2008 5:27 PM
jojo94 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

heisann:)

Jeg har et par atomic gs 9, men de begynner å bli litt korte, og jeg begynner å bli litt lei av dem, er det noen som har noen råd for hva jeg kan kjøpe til neste sesong?

Ikke for å være
jojo94 #117619 22/09/2008 5:39 PM
Avhengig
Avhengig

slem, men med den "mengden" av informasjon du gir om deg selv; altså, alt ifra din høyde, vekt, hvor du kjører ski, og hvordan, samt hvilket nivå du er på som skikjører, så kan følgende ski nevnes:

Samtlige ski på markedet, fra enhver tenkelig produsent...

:wink

PS! Ja, det er ment som et hint til at du MÅ fortelle litt mer om deg selv , hvis du ønsker noen tips...

info
jojo94 #117620 22/09/2008 6:02 PM
jojo94 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ok her kommer i hvertfall litt info:wink

vekt ca 60 kilo

Høyde ca 175

er ganske ganske god, men har aldri kjørt aktivt.

kjører fortog alle slags mulige svinger. har vært en del ganger i alpene på steder som zermatt, laax og cervinia. står mye i Valdres alpintsenter i aurdal og noen trenere som har sett meg kjøre har anbefalt meg å begynne i en klubb, så jeg kan bli enda bedre

Re: nye ski til vinter
jojo94 #117621 22/09/2008 7:52 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg ville absolutt sett etter ski som ikke er av siste års modell (ev bruktmarked), spesielt dersom dette dreier seg om ski for bakkekjøring. Veldig lite har skjedd med bakkeski de siste årene og du kan spare en hel del penger uten at det går utover egenskaper og kvalitet.

Nå har ikke jeg noen interesse av å selge noen av mine ski men vil nevne et par ting. Jeg har mange par ski, altfor mange, men man får så lite for eldre ski at ser man den minste bruksverdi er det ingen vits i å selge.

Eksempel: Jeg har et par GS-ski fra 1999 samt et par nyere. Det kunne ikke falle meg inn å selge de fra 1999. De har egenskaper de nyere ikke har, bl.a. dette med enklere å variere svingradie i en sving.

Noe av det jeg egentlig mener er: Behold selv ski du liker, uansett alder, istedenfor å føle deg sikker på at nye er betre!

OK, Jojo
jojo94 #117622 22/09/2008 9:03 PM
Avhengig
Avhengig

Jeg får inntrykk av at du kjører ganske racing-aktig, og kanskje primært på preppet mark?

Hvis det stemmer, så ville det enkleste vært å anbefale et par dønn stive racing-ski, eller i det minste en reindyrket carvingski kun for preppede anlegg.

Men, trenden med stadig bredere ski, er jo ikke tilfeldig. For nå får man ski med midjer på rundt 90mm som likevel er gode ski for preppet snø.

At du skal gå for noe så bredt, vet jeg ikke...

Jeg vil personlig anbefale et par solide allmountainski som er stive (siden du liker fart), som svinger godt og effektivt, og som har et godt kantgrep for hard snø og is.

Ettersom jeg er en Völkl-mann (vet ikke hvorfor jeg har en forkjærlighet for Völkl; det ble bare sånn) så mener jeg at deres AC30 og AC40 er veldig gode alternativ. 30 er litt mykere og litt smalere enn 40 (AC30 er rundt 76mm på midjen, hvis jeg ikke tar veldig feil)Felles for begge, er at de har vunnet tester overalt. De er dønn stabile i fart, har knallgrep selv på beinhard is, svinger effektivt og flyter greit i off-pistens løssnø (de er dog langt ifra noen ski for dyp pudder...men det er ski under 95mm veldig sjelden...)

En annen ski som har blitt skrytt opp i skyene i diverse tester, er Atomic Nomad Blackeye (denne vurderer jeg selv å skaffe som et skipar nummer 2 for mer bakkeorientert kjøring)Denne er også veldig svingvillig, elsker fart, men er ganske lett så den flyter godt i løssnø.

Ingen av de nevnte skiene er twin-tip, men det fikk jeg ikke inntrykk av du hadde veldig behov for?

Og, er du kun og utelukkende interessert i bakkeski, så er Völks Racetiger-ski noen av de beste du finner.

Fri Flyt kommer vel med noen større skitester i sine neste to utgaver, så de kan være greie å få med seg.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå