Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner på ski. Lurer på småting.
#117153 31/03/2011 7:23 PM
Matias Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!

Først og fremst, ikke hat meg fordi jeg starter en ny tråd. Det finnes nok flere tråder om dette, men liker å få rådene direkte til meg. Jeg har jo lest en del fra før og.

Jeg har alltid vært med venner av og til og stått på snowboard, men aldri gjort noe med det. Så i vinter prøvde jeg ski og ble forelska. laugh Jeg er jo litt gammal, så blir jo ikke proff, det skal sies.

Jeg har kjøpt meg et par freeride ski. Black Crows Navis, med Marker Duke bindinger. Skal gå toppturer, og det har jeg på en måte i boks, men det er triksing jeg lurer på.

Det er ikke hver dag jeg kan stå i pudder og i fjellet, så jeg har kicka litt på triksing, eller jibbing som kalles vel? smile

Skiene har ikke bindingene midt på, og er jo ikke jibbe ski, vil det gjøre det MYE vanskeligere å lære seg å trikse? Hittil lander jeg 180, vanlig rett fra grab og shifty. Så lurer på om det er noe triks, eller måter å øve på som gjør at man lærer seg mer og mer.

Vedder på at jeg ikke kan alle navn på triks heller.

Håper ikke dette ble en teit langt innlegg. Brenner for det her, så setter pris på fine svar. Takk smile

Matt

Re: Nybegynner på ski. Lurer på småting.
Matias #117154 31/03/2011 7:40 PM
Medlem
Medlem

kjøp noen billige twintip på finn:) kanskje skiene dine er tunge. ikke så lett med triks da. du trenger ikke midtstilte bindinger. det trenger du ikke før du kjører like mye baklengs som forlengs.. øv på å kjøre switch(bakover) i bakken til du begynner å få kontroll på d. så er det bare å prøve switch 180. 360 er også et enkelt triks. ta litt mer fart en vanlig og stå med breie steps på hoppet. bruk armene til å kaste deg rundt. om du lurer på noe annet, spør;)

Matias #117155 31/03/2011 9:05 PM
Medlem
Medlem

Det viktigste er bare å ha det gøy og å pushe seg selv hele tiden. Det er også veldig bra om du kan stå med noen som er bedre enn deg og som pusher deg smile

Lykke til! wink

Matias #117156 31/03/2011 9:55 PM
Fersking
Fersking

360 er ikke så altfor vanskelig hvis man kan 180 godt på et hopp må litt størrelse. Ha breie bein inn mot hoppet og bruk armene mye. Se etter landingen når du har kommet til 270. Da blir det mye lettere å lande. Det er, som nevnt før, hjelpsomt å stå med folk som er bedre enn deg og som kan pushe deg fortere og lengere.

Gøy
Matias #117157 02/04/2011 10:07 AM
Fersking
Fersking

Det handler om å ha det gøy som skier1995 sa.. dra deg ut i bakken med noen venner og push dere selv. ikke tenk på å få deg nye proff ski som alle andre bruker, bare du har ski som er konfortable for deg. Breie ben er en viktig ting å huske på for rotasjoner. Men husk; altid ha på deg beskyttelse! det er mye tryggere med hjelm og ryggplate etc.

Lykke til!

Matias #117158 02/04/2011 12:10 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei. Har du grunnleggende gode ferdigheter på ski allerede kommer jibbinga seg rimelig kjapt viss du trener mye og går inn for det.

- Husk sikkerhetsutstyr! Tryning er en del av læreprosessen, ikke skadene/helbredingen.- Har du det ikke gøy i løypa, kommer du ingen vei. Pushing av dine egne grenser er dagskost viss du vil bli bedre på kort tid.

Ta en titt på X-games vinner Andreas Håtveits nettside. Lagt opp en trick manual. Basic tricks fra 180-720 + rodeo. Nok utfordringer ut sesongen vil jeg tippe. Anbefaler at du tar en titt innom der:

"http://skifilm.no/blog.php"

Symmetriske park/pipe twintips er ikke nødvendig som sagt, selv om tunge ski er en ulempe. Men gode støvler som passer godt og ikke gjør vondt er nesten et must. Ellers kan du regne med å ha vondt oppover leggene/hælene/tærne stort sett hele sesongen, men det merker du etterhvert og avgjør selv.

NB!!! Skal du ha nytt utstyr til neste sesong, kjøp det nå! Du sparer 5k-10k kr, ved å kjøpe nedsatt utstyr. Husk at viss du vil satse på park kjøring må du regne med å betale en god del. Blir lett 10000 kr, for nytt ski/beskyttelse utstyr + heiskort neste sesong.

Viss du brenner for det har du det gøy, som er det aller viktigste og da kommer det seg etterhvert. Lykke til! wink

Matias #117159 02/04/2011 2:41 PM
Matias Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for mange flotte svar!

Jeg har jo bra støvler, som ikke gjør vondt i det hele tatt. Er et par Dynafit Zzero og skiene er bra. Ski er jo brukt, men nye ligger de på 5000 og bindinger 3000.

Ikke noe jeg liker bedre enn å pushe meg selv! Blir folkehøgskole neste år med en del toppturer, men regner med at jeg må bygge meg et hopp ved skolen.

Takker igjen for bra svar. laugh

Matias #117160 07/04/2011 6:57 PM
Fersking
Fersking

Sitat LorD_SKiS:kanskje skiene dine er tunge.

Det har ingenting å si om skiene dine er tunge, du merker det bare i heisen........

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå