Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Pal og ntcs og slow motion Canon 550D
#115271 30/12/2010 5:43 PM
Moskito Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg har kjøpt meg Canon 550D og var på norefjell og filmet litt idag. Første gang jeg filmer så ble nok ikke så bra. Er det riktig at lukkerhastighet skal være på dobbelte av fps? Eller det nermeste som går? Jeg filmer med 60 fps. Og lukker på 125? Er det riktig. Men syntes jeg fikk prøvd meg litt frem og fikk lært blender og lukker bedre. Hva er egentlig forskjellen på pal og ntcs? Ser at fps en blir annerledes. Jeg har nå satt den på ntcs 60. Blir det dårligere kvalitet enn om jeg har den på pal 50 fps? Også en ting til. Jeg tenkte og senke fps til 25 for og få slow motion, eller skal jeg senke til 24 fps? Hva er vanlig?

Også når jeg skal rende( render) filmen. Hva skal fps stå på da? Skal den stå på 25? Eller 60 som den opprinnelig var. Om jeg har halve filmen i slow motion og resten i vanlig speed. Hva gjør jeg med fps og render da? Håper ikke det ble for mange spm.

Burde jeg heller filme i 50 fps?

Re: Pal og ntcs og slow motion Canon 550D
Moskito #115272 30/12/2010 6:05 PM
Veteran
Veteran

Du blander noen ting her. Skal forklare så mye jeg gidder nå:Forskjellen på PAL og NTSC er frameraten(fps). PAL(25fps/50fps) er standard i Europa++, mens NTSC(29,970fps/60fps) er standard i Usa++. Jeg regner med at det du filmer kun skal legges ut på nettet/bli sett på pc-skjerm. Da har det ikke noe å si om du bruker PAL eller NTSC, men du kan likegreit bruke PAL.

Viss du skal bruke klippa til slow-mo skal du ikke senke frameraten til 25. Da blir det halvparten så mange fps som 50. Viss du skal lage slow-mo bør du derfor beholde 60fps (evt 50fps).

Viss du har filmet i NTSC kan du rendre i NTSC(29,970fps), viss du har filmet i PAL rendrer du med 25fps. Når du først har redigert klippa til å bli slow-mo trenger du ikke beholde 60fps lenger, når du legger ut på nett blir det uansett konvertert til 29.970.

Nå svarte jeg ganske kjapt, så sorry viss det ble litt dårlig forklart noen plasser..

Moskito #115273 30/12/2010 6:18 PM
Moskito Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok, skjønte litt mere nå. Tusen takk smile men sånn format osv. Hvilket skal jeg bruke? Er jo no4 avchd. Wma og alt mulig.

Er det riktig og ha lukkertid på det dobbeltr av fps?

Moskito #115274 30/12/2010 6:33 PM
Moskito Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok, skjønte litt mere nå. Tusen takk smile men sånn format osv. Hvilket skal jeg bruke? Er jo no4 avchd. Wma og alt mulig.

Er det riktig og ha lukkertid på det dobbeltr av fps?

Moskito #115275 30/12/2010 8:18 PM
Veteran
Veteran

Mhh, jeg har ikke 550d selv, så vet ikke helt hva du mener når du snakker om format. Kan man velge ulike format i kamera-menyen? Eller tenker du på når du rendrer?

Det er riktig at de er en vanlig grunnregel og ha lukker på dobbelt av fps, viss lysforholdene tillater det. Men det kommer jo helt an på hva slags uttrykk du vil ha med bildet(filmen). Regelen går vel mest ut på at du ikke bør ha lukkeren lavere enn det dobbelte av frameraten. Det skader hvertfall ikke å ha litt raskere lukker enn det til action-filming. Eller f.eks viss du vil ha lav dybeskarphet i bildet når det er veldig mye lys(sol), så må blenderen være lav. Og for at bildet ikke skal bli for lyst(overeksponert) må du stille lukkeren til å være rask.

Moskito #115276 30/12/2010 8:40 PM
Moskito Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja jeg mener når man rendrer.Skal skrive ned det om lukker og blender i boka jeg smile

Men hvis jeg vil ha litt lav dybdeskarphet og skal filme en som hopper på ett stort hopp. Hvis jeg da fokuserer på luftrommet etter hoppet da vil han som hoppe være. Fokus?

Tusen takk for hjelpen.... Skal gå ut og prøve meg litt frem i morgn. Har bare filmet med høyt blender tall 9-12 idag.. Var ikke å veldig mye lys men jeg ville at alt skulle bli skarpt slik at ikke han som hopper ikke kommer i fokus....

Igjen takk for hjelpen laugh

Moskito #115277 30/12/2010 11:35 PM
Fersking
Fersking

h.264 er et bra format og rendre i smile Bruker det selv til mitt 550D. For å få han som hopper i fokous kan du f.eks sette opp en stav så langt unna som hopperen skal være når han er i fokus. Ta og zoom helt inn på staven med kameraet ( bruk zoom på kamera, ikke linse ) også setter du fokus på staven. Da har du like lang avstand fra staven til hopperen og han vil da være i fokus smile

Moskito #115278 31/12/2010 12:02 AM
Moskito Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

1. Går det Ann og redigere postene så man slipper doble poster?

Er det vanlig og filme med lave blender tall og høyere luker? Sånn at man kunnfokuserer på kjørern i ski film ogdet bak blir mere uklart, f.eks? Eller skal jeg kjøre høyt blender tall under action filming? Når du sier jeg kan skru lukkeren litt opp mener du da 160-200? Eller 400 osv?

Tusen takk for hjelpen og nå har jeg omtrent svar på alle spm. Mine ôgså smile håper jeg ikke var til bry...

Moskito #115279 31/12/2010 12:06 AM
Moskito Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Når du sier zoom på kameræt? Mener du den 5x og 10x knappen? Mener du at jeg skal sette staven der han fyren skal hoppe. Gå tilbake til den posisjonen kameræt skal filme fra zoome helt inn på staven og fokusere? Deretter fjerne staven og zoome ut igjen? Ble litt uklart for meg akkurat dette smile nettop begynt med filming så er nok noe galt med meg og ikke forklaringendin.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå