Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Grønnskalle trenger tips til utstyr. Smålig hastesak.
#114522 09/12/2010 8:52 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei dere godtfolk som kan ting om pinner og planker.

Jeg trenger hjelp til valg av potensielt utstyr. Om ski ligger til rette for meg vet jeg ikke i og med at jeg aldri, ikke en eneste gang har stått på noe alpinutstyr. Jeg har mine seanser på langrenn en gang hvert skuddår som forøvrig er artig underholdning men på alpint er jeg jomfru. Har stått på fjøl men ser det nødvendig å lære ski også fordi det passer bedre til forskjellige vinteraktiviteter.

Og det er der jeg håper noen med kunnskap og hjerte kan peile meg i riktig retning. Alt jeg vet er at jeg tilsynelatende har lyst på noen twintip med litt bredde da jeg vil ha muligheten til å trikse og mikse litt når evnene er på plass samt ha muligheten til å kjøre litt utfor løypene i det minste. Ikke vet jeg hvor folk pleier å handle skiene sine heller. Virker som om man blir snytt hver gang man går på typsik xxl eller noe. Brukt er også mulig men vær grei og ikke link til en annonse hvor dere selv prøver å selge de 140cm lange skiene ifra 1990 bare for å bli kvitt dem.

Så kan de som er greie nok gi meg noen konkrete tips om HVA og HVOR (link gjerne) utstyr kan kjøpes. Gjerne pakker eller sammensetninger. Ski, bindinger og sko. Prisen bør ligge en plass mellom 3-6 K.

Er f eks dette en mulighet? http://www.oslosportslager.no/produkt/dynastar-trouble-maker-twintipski-pakkepriser-0809-20039.aspx

Eller blir jeg for høy og tung?

Sånn for infoens del er jeg 185cm høy og veier 97kg (ikke feit). Skostørrelsen min vanligvis er en 43.

Håper virkelig noen kan bidra litt siden det haster litt.

Re: Grønnskalle trenger tips til utstyr. Smålig hastesak.
Hannkatt1 #114523 09/12/2010 9:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Heisann!

Først og fremst, er det verdt å bruke 3-6 tusen på ski når du ikke vet om du liker det engang? Kan være lurt å leie utstyr og få litt følelse på det i starten.

Skien du har lagt ut link til er en god ski, men med tanke på din vekt og at den er 81mm under fot vil den ikke duge til særlig annet enn park og bakke. Så hvis du vil bevege deg utenfor løypene kan du kikke på f.eks K2 revival og Line Cryptonite. Når det kommer til støvler må du prøve deg frem og finne noen som passer foten din. Oslo sportlager og Rå sport er flinke og er greie med pakkepriser. Hør med de;)

Hannkatt1 #114524 09/12/2010 10:33 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kunne gjerne vært en ide og prøvd først men..Hadde satt pris på noen tips for det om.

Hvilke størrelse på skien må jeg opp i?

Hannkatt1 #114525 09/12/2010 10:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis du tenker på Dynastar skiene så vil jeg anbefale 175 cm. Ta utgangspunkt i kroppslengde og finn det som ligger nærmest. De fleste twintip ski har en kort svingradius, er lettkjørte og svingvillige.

Her har du en pakke med alt innenfor prisrammen:

http://www.xxl.no/vintersport/alpin...akke-domain-kaos-scratch120-1011-1067969

Hannkatt1 #114526 09/12/2010 10:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det du trenger er en ski som funker til det meste, som ikke er for krevende i starten med kan gi masse skiglede. i skistallen min er dette den smaleste:http://www.oslosportslager.no/produkt/shogun-freerideski-pakkepriser-1011-22241.aspx

denne bruker jeg tidlig på sesongen eller om det ikke er sykt masse pudder, den er som poteten, den funker til alt. jeg er 185cm og 80kg. jeg har den i 182 cm for å leke med den. skulle jeg kjørt mer seriøst med den hadde jeg tatt 190cm. derfor tror jeg med din kropps str passer denne bra. sko er noe som tar tid og må prøves. prat gjerne med en selger som kjører mye selv og kan forklare hvorfor han kjører med trange stive støvler og hvorfor du kanskje ikke skal starte med det:P det er viktig å starte med noen som sitter litt løsere en mine som sitter som et børseskudd. vanskelig og skape skiglede hvis du har vondt i beina. få hjelp til å finne noe som kan brukes til litt mer en 1 ting og som du klarer å kjøre. så ikke skia kjører deg. da er det bare å komme seg ut i snøen så ses vi sikkert i fjellet.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå