Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trening innenfor skikjøring!
#102220 09/09/2009 2:00 PM
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 74
Aune92 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 74

Hva bør man trene i treningsstudio om man står mye på ski? Lurt å trene MYE bein?Er det dumt å ha store armer og bryst med tanke på grabs og liknende, eller holder det å tøye?

Kom med forslag til hva man bør trene før skisesongen!


Re: Trening innenfor skikjøring!
Aune92 #102221 09/09/2009 3:46 PM
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 233
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 233

Der er masse info og videoer på Olympiatoppen sine sider, f.eks. http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/motorikkteknikk/video/prosjekter/page1726.html

Ellers er det lurt at begynne med funksjonell trening, som f.eks. http://www.crossfit.com

Enjoy :-)


Re: Trening innenfor skikjøring!
Aune92 #102222 09/09/2009 6:43 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 229
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 229

Tviler sterkt på at du klarer å trene overkroppen din så mye at du ikke finner graben


Re: Trening innenfor skikjøring!
Aune92 #102223 09/09/2009 6:50 PM
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 100
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 100

det er uansett bra med generell styrketrening på hele kroppen for å unngå skader... det er bra å trene lår for å kunne ta imot harde landinger (f.eks overshoot) og leggene er det greit å trene for å bl.a unngå benhinnebetennelse


Stabiliserende styrkeøvelser!
Aune92 #102224 09/09/2009 7:45 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 207
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 207

Er også viktig å trene bukmuskelene(magan) og ryggmusklene, spessielt da de dype og stabiliserende musklene. Hvis ikke er det lett å få langvarige belastningsskader i ryggen.

Samme med leggene, for å unngå beinhinnebetennelse. Hvis du begynner å kjenne noe i beina, som f.eks. kan være beinhinnebetennelse er det viktig å få sjekket det hos fysioterapaut så fort som mulig.

Samme gjelder smerter i ryggen. Det er mye lettere å bli kvitt smertene hvis de nettopp har kommet, enn om man har sliti med det lenge. Ikke nøl med å sjekke ut ting. Tøying er også veldig bra, ikke bare blir du mer flexible for the ladies, men det er også forebyggende mot skader.


Program
Aune92 #102225 25/10/2009 7:00 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 62
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 62

Litt generelt, men når jeg trener for å bli "bedre" på ski, i den forstand at jeg øker styrke og muskler i kroppen, er vel Knebøy desidert en av mine favoritter smile superbra for lårene, og jeg har i allefall merket at jeg holder ut mye lengre en hva jeg ville i skibakke, hvis jeg ikke hadde gjort knebøy.

Ellers, er leg-extension en fin øvelse, hvis du har tilgang til dette på trenings studio.

Overkroppen skal jo med den og, men den er vel litt opp til den enkelte, hvor stor man vil være :)Og NEI, det er IKKE dumt med "store" armer og bryst når du er i bakken, og du skal være rimelig bola hvis du ikke klarer grabben p.g.a for store armer :P



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå