Friflyt forum

Har et meget "seriøst" spørsmål:Hva skal jeg bruke stavene til når jeg kjører telemark? De har dessverre en tendes til å bare bli hengende etter meg..

Hva med når du går opp på fjellet før du kjører ned ? Hvis du da ikke kun oppholder deg i (kjedelige)preparerte løyper. Men du får vel litt ekstra balanse av de også da.

Komme seg frem, balanse, rytme, slå andre med og ikke minst glimrende pølespyd.

pølsespyd

Balanse og rytme ja... hvordan skal disse pølsespydene brukes i denne sammenhengen da, egentlig?

så finner du fort ut det

se: http://www.telemarktips.com/Lessons4.html

Hvis det ikke funker med stavane, gå over til brett. Det funker

Enkelt stavisett; høyre stav frem samtidig som høyre ski og omvendt, ser pent ut, balanse. Dobbelt stavisett; bra i bratte heng, begge stavene frem samtidig-settes i bakken og ta en hoppsving rundt...sett ned stav, hopp, sett ned stav, hopp...stilig når du får det til...Men enkelt stavisett er fetest til vanlig bruk synes nå jeg smile

...og gjør som dem.

enig med jrn: prøv uten og du finner det fort ut.

Prøv kuleløypa en gang uten staver, og en gang med.

Og alle som kjører løssnø bruker stavene ganske mye da. I hvert fall når vi må stake og kave oss frem til linja, og svette tilbake igjen til heisen. Lenge leve stolheis! Har heller ikke tall på alle de gangene jeg har trukket fjølere etter meg med stavene.

Har du vurdert muligheten for at det kan være omvendt av det du påstår??Høyre ski fram=venstre stav i bakken!

Kjør med litt korte staver, så kommer du deg lenger ned og får lavere tyngdepunkt. Dermed blir balansen bedre. Jeg tenker ikke stavisett i det hele tatt, men lar stavene være en "naturlig" forlengelse av armene, noe som øker stabiliteten. Når det sies at det du gjør med armene skal se fett ut, da har man faktisk brukt stavene til pølsespidd.

når du køyre so sette du staven i innsida i svingen. dvs. at du sett høgre stav når høgre ski er framme og so svinger rundt den...

skulle vært slått ihjel med en sløv avis..

Og stabiliserende, antagelig kjører du med for lange og tunge staver... Stavisett over hodet er ukult... Dobble stavisett er veldig ukult!! Ta kontakt med skilærer eller liknende og få mye mer ut av skikjøringen din.. Alle trenger kursing..

Synes du snakker litt runt deg selv nå, hva er kult da? Ingenting?

...er for lusekjørere.

TENK DG OM TRE GONGER !!!!!

Enkelt fortalt, svinger du rundt staven. KJøre uten staver er forferdelig

Putt dem opp der sola aldri skinner, så skal du se at det går bedre.

Det sier seg selv at når farten er ganske stor er det uaktuellt å bruke stavisett. Det betyr vel at det er pingler som bruker stavisett? Har noen f.eks. lyktes i å padle i hurtigbåten? (

nå hadde jeg faktisk skrevet er langt og fornuftig innlegg så kuttes det ned når jeg legger det inn frown! Gidder ikke å skrive på nytt!

Støtter meg til teoriene om pølsespyd og slagvåpen. Har selv blitt truet med stav av en sint italiener.

Men sånn på det særiøse, jeg bruker stavene til stabilisering, og til støtte når jeg henger i parken.

Også kan man lage fluktstol ved å legge dem på tvers oppå bindingene på to ski som står i snøen. Event. bruke den ene til det og den andre til pølsespyd wink

Hvem sier at staver er for pyser. Det må være folk som kjøre slalom!!!!. Husker tideligere tider når en skulle lære telemarkstilen, så kjørte vi uten staver. Jeg har ikke sett en eneste telis uten staver. Det er kun sopere som cruser løype grønn 50 ganger opp og ned som ikke vil bruke staver. Prøvd deg i 15-20cm pudder se om det er lett å kjøre uten staver. Du tryner hver 1.5m, så sant ikke du kjører på flat mark. Hater sopere med høy soltrynefaktor. De opptar heiskøen.

Bestemor er et unntak.Og elder folk som er dårlig til beins.Pene jenter er også et unntak.Foresten jeg hater ikke folk, men jeg kan bli irritert.

...stavisett må du lusekjøre for å praktisere. Jeg lusekjører i hvert fall de gangene jeg stapper staven etter feste. Da er det ofte fordi jeg er redd og nervøs pga store høyder/stup, dårlig feste etc. I ordinær kjøring over en viss hastighet er det verken mulig eller hensiktsmessig å få til.

kan brenne!! enkelt eller doppelt, like rassert!

Jeg rir på stavene når det går for fort!

© Friflyt forum