Friflyt forum

Har lenge sett meg lei av at det ikke finnes noen gode produkter for å feste skikkelig brede ski for prepping. Den normale tvingepakken fra Swix har kun mulighet til å sette fast ski opp til 90mm på midten, men nå har de kommet med en pakke som går helt opp til 130. Med noen av dagens ski er selv dette for lite, og da lurer jeg på om noen vet om et produkt som tar ALLE typer ski helt fra langrennsski til superfatskis. Har evt tenkt på å lage en fix add-on på den bredeste tvinga til swix, men er redd det vil bli for skjørt. Ellers har jeg lekt med tanken på å sveise et feste på en enkel tvinge fra jernia. Noen med bedre tips?

Vanlig tvinge fra jernvarehandelen skal vel funke fett om du legger noen treklosser mellom skia og tvingene.

Jeg har et sett fra Toko som heter "Quick Fix" kjøpt på MX Sport for kr 990. Dette har jeg ved rask søking ikke funnet på nettet (muligens utgått, da for meg merkelig), men jeg fant ett som er tilnærmet maken, se link (pek på bilde for større visning):

http://www.artechski.com/fksksprofiskivise.aspx

Dette passer for alle skibredder (iallefall ved horisontale ski). Uten noe fiksfakserier passer det for alpinbindinger og langrennsbindinger.

Telemarksbindinger krever litt hobbyvirksomhet for å holde skoen fast til skien.

Ved anskaffelse av et sånt sett anbefaler jeg å kjøpe med ekstra bindingsadapter, ref bilde og nettside.

Ved alpinski med høy bindingsoppbygging må treklosser eller liknende benyttes for at de to sidestøttene skal bli høyere.

Jeg glemte å nevne (det er jo så vanlig av meg):

Ved enkelte bakbindinger som blir veldig høye opp fra skien i låst posisjon kan det skape problemer at bindingen tar ned i benkplaten/bordplaten sånn at skien ikke sitter stødig. Her kan også dette med oppbygging for å heve de to sidestøttene ofte løse problemet.

PUH - jeg må være for sliten ;(

Ref siste innlegg, selvsagt også mulig med plate under midtre feste ved ekstreme tilfeller.

Nå tar jeg kvelden - for først NÅ ser jeg at tråden ligger under kategori telemark - Sorry :sad

Av: Ask Telis Jepp. - 20/04/2009 3:29 PM

Bruker eit opplegg fra swix (trur eg) som har litt seige gummiklosser som skia ligger på. Så er det ein kraftig gummistrikk drar skia ned mot benken i ein krok som er festa i benken. Det er spennet og gummiklossane som holder skia fast. Funker for mine 125/95/110 iallefall. Prøvde tvingegreie først, men det funka ikkje, for skia er jo skrå på kantane så det glei berre opp. Kan ta litt bilde og sånn ved behov :wink

Av: Ask Telis Ligner på dette. - 20/04/2009 3:34 PM

Samme prinsippet, men eg har ein annan modell. http://www.swix.no/eway/default.asp...MainPage_6266=6273:45242::0:6272:2:::0:0

Av: Ask Telis Performance fix altså... - 20/04/2009 3:35 PM

:wink

Selv om jeg var noe sløv i natt vil jeg legge til at det trengs kun en skolisse for at det systemet jeg anbefalte også kan benyttes for telemarkutstyr :cool

Av: mack_ Performance fix - 20/04/2009 5:52 PM

Takk for tips så langt!Har sett litt på Performance fix'en til swix, men er litt skeptisk på om dette holder ved litt røff børsting eller sikling..? Er godt mulig det gjør det ja, så det er verdt å prøve den! Skolisse og strikk er nok muligheter, har prøvd med norgesreim og det funket jo til en viss grad. I fjor lagde jeg faktisk også en sammenleggbar skiprofil med en jerniatvinge på tvers på midten, men det ble rett og slett for tandert!@ Animal: den løsningen har jeg ikke sett før, men som du poengterte til slutt så leter jeg etter en sak som holder telemarkbindinger også. Så bra ut den ja!

Jeg går nok til innkjøp av den Performance fix'en fra Swix, evt Tokos eksakte ripoff, og hvis det ikke funker så får jeg fikse litt mer på den hjemmelagde skiprofilen. Med litt sveising har den potensial!

9 år senere kommer løsningen, det er et produkt fra www.happynorwegian.no som tar alle typer ski. Alt fra langrennskiene dine til brede pudderski!

© Friflyt forum