Friflyt forum
Av: Joonas Railbygging - 11/11/2006 4:33 PM

Noen som har peil på hvordan man bygger en egen boks? Lurer bare på hva jeg trenger til å bygge railen av matrialle?!

Takker for svar på forhond!

Av: Tobleronen Rail - 11/11/2006 5:03 PM

det beste er å lage en sveiset ramme av metall, stål, jern eller aluminium. Så må du sveise en metallplate på toppen og så har du rail. Du kan alltids prøve med plast oppå, men blir sikkert fort ødelagt. Hvis du ikke orker eller kan sveise, kan du også prøve å bygge selve boksen i tre hvis du klarer å få den solid nok. Gjorde det en gang og festet en aluminium plate på toppen og det funket det. Lykke til!

jeg bygger rail. jeg fant et gammelt trapperekverk på 5.6 meter. men du skal lage box da. så det du kan gjøre er å sveise to parralelle firkanta metallstenger. med en plastplate mellom. du kjører jo ikke på plata den er bare der for at du ikke skal få brettet eller skia mellom stengene. allt dette kan du feste oppå en bokk eller sagkrakk.

den første jeg lagde var veldig enkel. det var bare en trebjelke 2x4 som jeg spikra fast på to krakker. det glei ikke veldigbra da. så jeg limte på ett sånt metallbeslag(sånn som det er på piper og takrenner osv.)

Av: Fredrikh rail - 11/11/2006 8:06 PM

jeg har laget en hvor jeg fant(men du kan kjøpe på maxbo og sånn) en plate med to kanter ned på sidene, så skrudde jeg fast en planke under(srudde inn på sidene) også satt på bein. det funker:-)

Av: miagi_sigs bygge boxen - 11/11/2006 8:13 PM

jeg og en kamerat har akkurat bygd en 4m lang box. den ble 40cm bred (brutto ;P ) ... (35cm på det du railer på)....

budsjettet var 2k max. vi ble overasket over hvor billig dette FAKTISK ble! kosta oss kr. 763,-tilsammen.

men back to the case:

du trenger; - 4stk 4"x2" 'bjelker' ... disse skal du ha *øverst på hver side , og nederst på hver side... dette blir et slags fundament.

*du skal ha to stålrør over de øverste 4" bjelkene.

du må ha et rammeverk som holder oppe disse 4 bjelkene samt stålrørene.

til det trenger du:10 stk 40cm lange 4"x2" 10stk 75cm lange 4"x2"

disse skal det lages 5 "bærekonstruksjoner" av. enkelt forklart skal de se slik ut # (ja, et nummertegn) der de langsgående 4meter lange bjelkene skal ligge i hvert hjørne, på utsiden....-fortsatt med? smile

til toppen trenger du:2stk 4meter lange GALVANISERTE stålrør. (viktig at de er behandlet => galvanisert.kjøpes BILLIG BILLIG på en skraphandler/jernvarehandel... (150kr for 6meter)** (250 tilsammen for våre 2stk 4meter lange kappede stålrør : diameter 4,5cm)

du trenger også en plate som ligger mellom stålrørene, og hindrer at du faller ned i mellom osv..:'Obs! bygg' selger sponplater (behandlet for utendørs bruk !! ) for kr. 240,- ... de er 60cm brede og 240cm lange, altså må de kuttes i to på langs for å passe... og det er perfekt fordi det er 30cm mellom stålrørene... du får også litt til overs på lengden til å kle inn front/bakdel av railen..

bruk skruer og drill... sitter bedre med det... merk: dette er heavy shit! 4"x2" veier i så stort kvantum, så om du har noe av materialet i 3"x1,5" er det å anbefale, men de 4 4meterne ville jeg hadd i 4"x2".. sponplaten er også tung, men da tåler den også en god trøkk! er 2,2cm tykk

stålrørene må borres i skrått fra over/utsiden og inn i de loddrette bjelkene i rammeverket. de _skal_ hvile på bjelker i tillegg.

vet dette ble jævla uoversiktlig og kanskje vanskelig å forstå, men skal prøve å få opp noen bilder. (har bilder på mobben av en "prototyp" vi stjal ideen fra. står mellom de to "kuhaugene" trondheim om noen locals vil se hvordan den ser ut.

men dette er nok billigste måten å bygge det på , står til evig tid med et strøk beis. (NB! ikke beis 2-3 dager før du skal raile på den om den står i garasje elns, der det ikke er veldig varmt! tørker ssaaaaaaaaaaaaaaaakte i kaldt vær!)

har noen en FTP jeg kan få lånt til å slengt opp noen bilder?

lover deg at dette funker bra! blir seende akkurat ut som en vanlig box i railparken, bare ca. 15k billigere... (uten innkledning på sidene tho, men det fixes med nå billige plater om en føler for det. decals osv ! konge ;P...)****look back for update!****

Av: miagi_sigs re: - 11/11/2006 8:33 PM

greit, mobilen vil ikke connecte til pcn for tiden, så blir ikke bilder i dag. kanskje mer cooperativ i morgen. check back!... fant ut at jeg kan uploade på brukerprofilen, så ikke stress med ftp...

Av: Espen.H. si ifra.. - 11/11/2006 10:41 PM

Når du får lastet opp bildet a..

Av: Joonas TAKK! - 12/11/2006 3:08 PM

Takk for masse fine ideer:P Jeg tenker at jeg kjører på den detaljerte måten til 700-800,-... Se om du får lasta opp det bilde da så jeg får se en prototype, litt vanskelig og se det for seg når jeg bare leser det. Men det blir nok lettere når jeg har kjøpt matrielle.. Takk!

Av: Petteredderkopp enklere og billigere - 12/11/2006 5:04 PM

ta en 2"x 4" (trebjelke som er 5,8 x 10,16cm) som du legger flatt og skrur bein under. på de to øverste hjørnene skrur du fast vinkelhjern. det er allt. enkelt, greit, og solid.

jeg kan lage er bilde til deg. det er definitift det enkleste og beste og billikste maks 500kr

Av: Petteredderkopp bilde - 12/11/2006 5:41 PM

har bilde til der her. du kan bruke gjerestolper eller lingnene på hjørnene. det får du kjøpt på jernvatehandelen.

Av: Petteredderkopp bilde - 12/11/2006 5:52 PM

det ligger under brukerbilder på side 87.

Av: miagi_sigs oppdatert med bilder!!!! - 13/11/2006 11:15 PM

da har jeg fått slengt opp bilder av railen!

trykk på nicket for å gå til profilen min der bildene ligger.

håper dere skjønner "tegninga"

... som sagt er disse bildene av en rail som står på kuhaugen i tr.heim. det er ikke jeg/vi som har bygget den, men vår er så og si lik. (vår er litt lenger , og har sterkere sponplater).

dette er MYE for pengene! vær smart: gå til din lokale skraphandler når du skal handle stålrør...i trondheim ligger det en litt ovenfor dora ... i rettning sport extreme.

Av: Simen MK fet - 16/11/2006 7:20 PM

den så bra ut den boxen;) bra gjort!

Av: Joonas Tusen takk! - 16/11/2006 8:27 PM

Tusen takk for masse hjelp miagi:P Begynner og bygge i dag. Takk igjen!

© Friflyt forum