Aktive tråder | Aktive innlegg | Aktive usvarte innlegg I dag | Siden i går | Denne uken
Ski Hopp til nye innlegg
Dynafit Hoji Pro Tour W astride 25/01/2021 7:45 PM
Er det noen som har Dynafit Hoji Pro Tour W og kan si om de oppleves som brede foran? Jeg er en str 23,5 og har normal til smal fot, iallefall ikke bred. Er usikker på om dynafitstøvelen vil bli for bred... Jeg burde selvfølgelig prøvd den på, men den er utsolgt i størrelsen min her jeg bor. Ellers noen erfaringer med denne randoneestøvelen?
0 7 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Valg av lette allsidige toppturski for den kjøreorienterte MGH 24/01/2021 12:29 PM
Konklusjonen etter mye om og men ble følgende.
Gikk for BD helio carbon 104. 20/21.
På de monterte jeg et par ATK Raider 12.
Har testet de både med hawx ultra xtd 130 og backland carbon. Hvor begge to yter topp avhenig av type tur.

De er gode og responsive, og lette å svinge.
I høy hastighet er de lette å dra lange fine kurver med, samtidig som de kjører gjennom slagete og isete forhold bra.
Per nå vil jeg se de lever opp time mine skyhøye krav til ytelse og vekt.
ATK raider 12 svarer også bra til krav om en binding jeg kan stole på i nedkjøringer, samtidig som den er fantastisk å gå med.
Foreløping ingen ting å sette tilbake på oppsettet
2 358 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Randoutstyr - nybegynner. Fått anbefaling i butikk - innspill? P.Torman 24/01/2021 1:05 AM
Sitat: Mikko.A
Innspillet fra P.Torman lukter det brun swix av! spør du meg.

Huff. Jeg er ikke så kjent med brunsmørninga av Swix, men det hørtes ikke bra ut.. shocked
10 357 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Tips til enkle toppturer i Hunnedalen/Sirdalen Pottesur 23/01/2021 1:10 PM
Hei!

Jeg er ganske nybegynner på toppturer, og har nylig begynt å stå på ski igjen etter 6 års pause. Har aldri vært noen pro, men kommer meg greit ned. Ønsker å starte med noen turer som ikke har de største faremomentene mtp på skred, og gjerne ikke de bratteste turene ned. Gjør meg ingenting å gå bratt oppover, men ønsker gjerne gode opplevelser nedover de første gangene grin

Har sett meg ut Storeknuten, Grubbå og Hilleknuten - noen som har erfaring med disse? Er det greie turer å starte med?

På forhånd takk for alle forslag smile
0 11 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Hjelp ved valg av ski! F33d3r 22/01/2021 11:37 PM
Viss du allerede har de som pudder. og toppturski hvorfor ikke bare kjøpe noen bakke- eller parkski i tillegg? Du kan sikker finne noe billig da enten brukt eller avliggere og du får alpinbindinger mye billigere enn toppturbindinger. Alle skien du lister vil fungere (ville da montert med en Shift binding) som ski til alt, blir bare smak og behag etter hva du vil vektlegge av egenskaper så da må du bare se etter tester av dem og se hvilke du liker beskrivelsen best av ut i fra hvor mye du veklegger carving vs surfiness, stabilitet vs lekenet, direksjonell vs twintip osv.
2 43 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Hjelp mellom valg av ski! F33d3r 20/01/2021 11:17 PM
De skiene er veldig like, solide, direksjonelle allountain av god kvalitet. Mantra er kanskje litt mer krevende og bredden litt mer offpiste fokusert. Antar du får Bonafide billigere siden det er fjorårsmodell så gå for den.
1 51 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Støvel-trøbbel. Trenger innspill... Mikko.A 19/01/2021 11:55 AM
Anbefaler å kjøpe ny tynn liner. Har alltid kjørte med tighte støvler, kjekt når du kjører heisbasert, men ikke når en skal gå 8 - 10 timer topptur og du ikke gidder å ta av deg støvel hver time. Kjøpte en tynnere liner fra https://intuitionliners.com/. Gullverdt pengene, gir mer plass til foten og plass til en tykkere sokk.
3 77 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Reservedeler til Tecton 12 MartinH 19/01/2021 10:37 AM
Supert! Tusen takk! Det fiksa seg der!
2 42 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Erfaringer med Stereo Lynx til telemark Den røde baron 18/01/2021 9:48 PM
Takk! Det er bra å høre smile

Hvilket setup har du på Lynx? Antal spacer, placering av pin?
3 103 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Sport Conrad F33d3r 18/01/2021 11:36 AM
Tja, du kan få veldig god pris der de har stort utvalg og ofte gode tilbud, men kan ofte finne bra tilbud i Norge og så vanskelig å svare generelt. Det vil variere med akkurat hva du vil kjøpe. Jeg har oftere kjøpt derifra for å få akkurat den bindings-, ski- og støvelkombinasjonen jeg ville ha, enn at det var så mye billigere, men av og til har de tilbud som ingen andre kan slå.

Så er det og i vurderinga om du har en god lokal butikk du vil støtte som har det samme, verdien av å kunne gå i butikken med eventuelle problemer og hvilken pris de kan gi.
3 68 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Hodelykt Audun Holmøy 18/01/2021 10:46 AM
Denne artikkelen på friflyt.no forklarer bra ulike hensyn man kan gjøre ved valg av hodelykt for skikjøring.
5 95 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Utstyr for dn kombinert turen - langt inn - bratt opp...og ned F33d3r 12/01/2021 6:57 PM
Ser ut som trådsstarter for lengst har forlatt åstedet så vi kan bare nerde i vei om detaljer ;-)

1) Jeg skrev ikke ski uten dobbelt/smørespenn, bare at det ikke var markant. I og med at kortfellene ikke bremser så mye i fartsrettning, ikke klabber eller slites kan man klare seg med mindre markant smørelomme/dobbeltspenn, spesielt om man hovedsakelig går utenfor løypene. Vil ikke hevde at det blir bra ved staking, men da er vi inne på egenskaper som hører mer til langrennski ikke fjellski i min bok med mindre man går veldig mye på hardskare.

2) Ser dette kun som et problem i tråkkede løyper, særlig trikkespor. Innsvinget har ellers minimal innvirkning på flater. Med kortfeller i 100% mohair glir Storetind veldig bra på flater i min erfaring.

3) Konsekvens av dårlige sko for tiden. Hadde det kommet gode nye telemarksko og fjellskisko hadde man hatt sko som flekset i sålen. Mtp hvor mye bedre randosko er nå enn for 10 år siden, mens telemark- og fjellskisko har stått på stedet hvil er det åpenbart at de er utdatert. Ja det er utfordringer å få til telemarkfleksen med andre plasttyper, men dette er ting som kan løses, det har bare ikke vært et stort nok marked og derfor ikke investert nok ressurser i det.
9 1,067 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Toppturbindinger F33d3r 12/01/2021 12:24 AM
Bredden på skistoperene. De må være breiere enn Skien for å fungere (men du kan bøye dem ut noe så litt smalere går greit det og). Dog du vil ikke ha dem for brei da det bygger ut.
1 95 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Telemarkski tips Skistart 11/01/2021 11:02 PM
Hei.
Fruen ønsker seg nye Telemarkski, støvler og bindinger uten hælwire.
Hun kjører stort sett bare i preparerte bakker, men liker Telemark og ikke Slalom/ alpint.
Jeg trenger tips til «pakke» med alt.
Gjerne priseksempler om noen har linker.
Topptur/Randoneeski er ikke aktuelt.
0 70 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Justere festet på Pomoca Free feller Tubatobba 08/01/2021 1:57 PM
Kjøpt feller til mine gamle telemarkski for å ta dem med til topps. Men sliter med at strammefunksjonen til bakskien allerede er for langt inne. Etter mye googling har jeg ikke funnet noen god teknikk for å få plastikkfestet lengre ut på gummireimen. Håper noen som har erfaring forstår spørsmålet mitt:)

https://www.pomoca.com/skins/021-free-2-0
0 52 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Brukbare ski? Nocopy? Nybegynner2305 06/01/2021 8:53 AM
Hei. Vil gå til innkjøp av nye ski, og siden budsjettet ikke strekker til nye ski må det bli på finn.
Dette er min 3 sesong så føler jeg har fått grei kontroll i de vanlige bakkene og har nå begynt å lære meg littegrann offpiste og småhopp osv

Kjører nå på Atomic Redster FB og syns disse blir litt feil til mitt bruk fremover?

Kom derfor over disse skiene her på finn.no
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=166901376

Hvordan vil disse fungere til både litt offpiste, i preparete løyper og i hopp?

Alle innslag settes pris på

Mvh Odin
0 65 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Goggles til K2 route -hjelm KjerstiDU 31/12/2020 3:18 PM
Fikk hjelm til jul og vil gjerne ha noen briller som passer optimalt sammen med hjelmen.
Tips? Skal brukes til toppturer. På forhånd takk.
0 59 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Spade Mats Hoel Peders 29/12/2020 4:45 PM
Jeg skal kjøpe full skredpakke, jeg har funnet frem til Barryvox S (testvinner). men jeg vet ikke hvilken spade som er god. Forskjellen på spadene er stor, og jeg vil ha den beste, hvilke spade anbefaler dere? Er det en spadetest jeg burde lese? smile
0 66 Les mer
Ski Hopp til nye innlegg
Re: Randonee ski for nybegynner F33d3r 28/12/2020 9:20 PM
Vet ikke om den modellen spesifikt, men den er veldig gammel så vil råde deg å skaffe noe nytt, har skjedd utrolig mye i skiverden siden den skia var god og den er så gammel at selv spennet kan være borte. Om du uansett skal kjøpe binding og sko blir det ikke mye mer å kjøpe alt som en pakke. Evt. kan du se etter noen ski en butikk har som avligger fra i fjor de selger billig.
3 604 Les mer
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå