Hei, Da jeg nå skulle gå til innkjøp av nye alpinsko har det vært mye fram og tilbake. Skal sies at det er første gangen jeg har kjøpt helt nye sko. Brukt det vi har hadt liggende hjemme før, med nå kom behovet for sko med gåutslag. Undersøkt mye på forhånd for å ha en liten anelse om hva jeg skulle se etter ift passform.
Er 190 høy og kraftig bygd. Rundt 100kg. Kjører også relativt hardt. Så vil ha ei sko som sitter godt og gir god støtte. Skal brukes til cå 70%-anlegg og 30%-topptur.
Har vert inne hos VPG i litt travle tider for å finne de som passer meg best. Stod mellom Atomic Hawx Prime XTD 130 og Salomon Shift 130 etter å ha prøvd det de hadde. Har HØY rist, så alle sko klemmer uten unntak. Salomon synes jeg ble litt mykere, så valget falt på Atomic. Likte også løsningene for topptur bedre på disse. Foten min ble målt til 27/27,5, så det var den størrelsen jeg gikk for da den kjentes ut på foten sånn det har blitt beskrevet at en sko skall sitte. Tight, men ikke ubehagelig, med tærne frammi når de er løse, men ikke når de strammes. Klarer å bevege tæra bittelittegran i front. 28/28,5 ble liksom litt for lange. Disse klemte dog også på rista. Ble derfor i 27. Fare for at tilpassning er eneste løsninga.
Innerstøvel ble tilpasset litt over rista før jeg tokk de ut på prøvetur. Skal dog tilbake å gjøre det en gang til tror jeg.
Når jeg brukte skoa første turen var det -15 ca. Problemet var at jeg ble j***** kald på tæra etter to runder i annlegget. Brukte tynn skisokk i merino, da det er disse jeg har prøvd skoa i. Tykkere sokker har ikke plass. Skal sies at jeg svetter mye på føttene også, noe som ikke hjelper.
Jeg ble litt rød over begge rister etter bruk, men kjentes ikke noe velldig ubehagelig ut. Skal som sagt tilpasses litt til. Er ikke vant til tighte sko, så vil anta det er ok. Er ikke ubehaglige, med unntak av rist. Lineren skal vist også gå seg velldig til over tid ift selger da han selv bruker samme sko. Dog jeg kjenner at skallet skal utvides littegran for å gi lilletåa bedre plass. Bittelittegran smale.
Spørsmålet er da om tæra mine ble kalde, eller om de rett og slett ikke fikk nok blod? Ingen stikking slik som når jeg minsster blodtilførsel i fingre. Tærne kjentes rett og slett kalde ut. Var ikke kald andre steder. Leggene var gode og varme når jeg tokk de ut for å varme tærne. Tærne ville jeg bare varme fort som fy. Vurderer å legge inn varmetråder under såla med utvendig batteri da et tykkere innersåle ikke får plass. Forbeholdt at det ikke er blodsirkulasjon som er problemet.
Så har jeg også ett sspørsmål til dere som går topptur. Ligger tærne helt inntil lineren i skoa når dere har de i gå-modus. Eller har dere store nok sko til at de har rom selv når de ikke er strammet opp?
Takk for svar! Mvh |