Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva er greia med korte staver?
#99791 11/03/2009 5:09 PM
Newbie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg hra stått en del på ski i år og det er en ting jeg har lagt merke til.

Flere og flere av jibberne jeg ser hra utrolig korte staver. Mange med så korte som 50 cm lange. Disse rekker de ikke ned i snøen med og er ubrukelige til å stake med(med unntak av når de sitter i den stillingen med rompa nede på baksiden av skia).

Mitt spørsmål; hvorfor har de så korte staver? Er korte staver den nye "hippe" trenden?

hmm
Newbie #99792 11/03/2009 5:18 PM
Medlem
Medlem

trur de blir litt mer mindre i veien når man spinner og sånt. Så får man mer poeng for å ha staver i konkuranser så de øver seg sikkert for å grabbe med staver eller no. Så kan man stake imens man "sitter"

Er ikke helt sikker:P Men trur dt er derfor

.
Newbie #99793 11/03/2009 6:00 PM
Avhengig
Avhengig

jævli teit trend egentlig.. mye større sjanser for å få en stav inn i siden, hvis du først tryner med korte staver.

Re: Hva er greia med korte staver?
Newbie #99794 11/03/2009 7:19 PM
Newbie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har jo nesten ledd meg i hjell når jeg ser noen av disse jibberne. Selv tror jeg ikke kortere stvaer er letter å spinne med enn lange. Forskjellen er i hvert fall veldig liten. Staver hjelper til å holde balansen, men hovedpoenget er jo å kunne stakke å støtte seg til de. Dette mister dem jo med så korte staver. Jeg ser ingen gode argumenter for så korte staver.

Newbie #99795 11/03/2009 8:11 PM
Fersking
Fersking

Vel, personlig brukte jeg staver kun for balanse i lufta, og merker balansen er mindre uten staver. Derfor vil jeg gjerne tro at folk velger kortere staver fordi de er mindre i veien ellers, og fordi staver gir litt ekstra stil.

Newbie #99796 11/03/2009 8:15 PM
Veteran
Veteran

det er jo lettere å gjøre tricks og grabber uten staver, derfor vil det og være lettere med kortere staver enn lange. staver er jo egentlig bare i veien i lufta. i tillegg er lange staver særdeles stygt, og som sagt, vanskeligere å grabbe og gjøre tricks med. i jibbing mister jo stavene litt av sin opprinnelige funksjon, nemlig å få fart. poenget er jo ikke å få størst mulig fart i jibbing, nok fart er nok:razz da trenger man jo egentlig ikke stavene lenger(mange bruker det jo heller ikke). men for å ikke se dum ut og kjøre uten staver(selvom det er dritgøy), velger sikkert mange en mellomting; altså kortere staver..

uansett så syns jeg staver under 90cm til en person på 180cm er for kort. sånn som jeg ser det er95-105cm passelig til jibbing da, selvom det er mye kortere enn anbefalt til personer på 1,8m(120cm er vel kanskje passelig).

har heller ikke kommet over personer med 50cm korte staver ennå, men de som eventuelt skulle bruke så korte staver kan like godt pælme de og kjøre uten.

enda litt mer
Newbie #99797 11/03/2009 8:17 PM
Veteran
Veteran

jeg brukte selv staver på 115cm før. i det siste har jeg brukt staver på 100cm, og jeg merker en betydelig positiv forskjell. nå er disse dessverre knekte, så da blir det sikkert nye staver på 105cm eller noe i den dur snart smile

Newbie #99798 11/03/2009 8:44 PM
Fersking
Fersking

Jeg er 186cm høy, og når jeg kjører park bruker jeg 95cm lange staver. Når jeg kjører pudder derimot, så tar jeg stavene til lillesøstra mi, som er 115cm, og jeg merker ekstremt stor forskjell. Ikke bare er de lengre, men de er også mye tyngre. Når jeg kjører vanlig merker jeg ikke dette så mye, men lengre og tyngre staver kan fort bli problematisk og i veien når du skal kjøre switch osv.(skal mindre til før stavene treffer snøen) Ihvertfall sammenlignet med kortere og lettere staver.

Grunnen til at jeg bruker staver i det hele tatt i parken er at det er greit å kunne stake seg rundt og jeg føler det er mer naturlig å ha et par staver. Det er også fort gjort å se ut som en tulling når du ikke har et par staver å holde i.

Newbie #99799 11/03/2009 8:52 PM
Entusiast
Entusiast

Det store poenget med staver er vel støtte, staking og balanse, som andre har nevnt. Så kommer bonusfaktoren at dere (skijibbefolket) slipper å se ut som noen jævla snowbladere. Ser heller korte staver enn ingen staver, selv om det er temmelig poengløst.

Da har jeg snakket nok ut av ræva for denne gang.

115...
Newbie #99800 11/03/2009 10:51 PM
Avhengig
Avhengig

bruker 115 jeg nå, syns det er litt langt (med tanke på at jeg er 170...

vil si at 105 er mitt i blinken!men som hodlekve sier, at å kjøre uten staver er dritgøy, er heeelt sant!:wink sinnsykt gøy å leike seg uten staver!!:grin

når jeg filmer kjører jeg uten, og da er det morro å filme meg selv når jeg tar en nosegrab:wink

Newbie #99801 12/03/2009 12:09 AM
Newbie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg ser noen av poengene deres. Men når noen av dere sier at det ser bedre ut med alt for korte staver i forhold til ingen, så må jeg si meg uenig. Jeg synes det ser helt greit ut uten staver,og så klart,-det er jo dritgøy å kjøre uten som noen av dere sier.

Jeg er enig i at det bedre å ha relativt korte staver enn for lange, men når de ikke når ned til bakken lenger da er det liksom noe som skurrer hos meg. Har jo sett noen av disse 'vagge' bortover på flater siden stavene er for korte, og det er jo litt morsomt å se på.

Selv bruker jeg staver jeg kan stake med, og vurderer å skaffe meg lenger staver. Allikevel har jeg aldri hatt noen problemer med staver og spin. Det eneste er at det er vanskeligere å grabbe, men selv om du har korte staver, blir det ikke nevneverdig lettere å grabbe vil jeg tro(du holder jo fortsatt i et håndtak).

Uansett, ville bare høre andres meninger rundt dette og hvorfor folk bruker dette.

Lettere staver!
Newbie #99802 12/03/2009 1:31 AM
Fersking
Fersking

Må beklage på forhånd til de som føler seg truffet, men korte staver er bortkastet. Sånn er det bare! Og staver som er kortere enn 120 til en som er mellom 180 og 190 er bortkastet. Det er slitsomt og stake og som tidligere nevt, farligere, ja farligere...mye lettere å sette staven i magen, nyrene eller værre i nutsa.

Når det gjelder vektforholdet mellom lang og kort, BULL SHIT, kjøp heller lettere staver. Og ja, da blir de dyrere, men også sterkere og mye bedre. Og noen vil si at jo lavere vekt, jo lettere knekker de, også tull. Kompositt staver som bøyes ved større belastning, spretter også tilbake og problem. Bøyer du en aluminiumsstav uansett pris, så knekker den dersom du prøver å bøye den tilbake uten og bruke varmepistol e.l. Uansett er den blitt svakere...det gjør ikke en komposittstav.

Staver er ikke lenger en billig tilleggs-greie, det er en invistering, på samme måte som goggles. Anbefaler swix staver med add tab system, mye lettere å holde staven når man grabber. Bruker selv Swix Cobra CT 2, Swix TC9 CT 5 (reserve), Scott Composite (reserve nr.2) og Movement Swiss freeride team med stor trinse (bare til pudder, ja i aluminum, men spiller ingen rolle når en dropper fra 10m ned i pudder). Lykke til med nye stavkjøp!

Newbie #99803 12/03/2009 1:57 PM
T T Offline
Entusiast
Entusiast

Vet ikke om dette er en bra utvikling, men forumet på Friflyt begynner stadig å ligne mer og mer på newschoolers forumet. Hat over alt!

La folk få kjøre som de vil, hvordan de vil og når de vil uten at noen skal blande seg inn!

Uten staver
Newbie #99804 12/03/2009 2:10 PM
Medlem
Medlem

har stått i tre uker uten staver nå pga brukket håndledd, og må si det er gøy, men litt vanskelig, hvertfall i de brattere partiene, da man har liten balanse, i drops og sånn blr det mere veiving med arma, men merker ikke så mye forskell i parken, lettere å grabbe vertfall:D Men gleder meg noe sinnsykt til jeg klarer å holde staven med hånda igjen ! appropo det, finnes det noe håndleddsbeskyttere som jeg kan bruke nå når bruddet enda er litt svakt ?

Newbie #99805 12/03/2009 3:15 PM
Veteran
Veteran

Sitat Utstyrs-freeken:Og staver som er kortere enn 120 til en som er mellom 180 og 190 er bortkastet.

det er defintivt ikke bortkastet, og det er åpenbart at du ikke jibber noe særlig når du kommer med et utsagn som dette. mindre staver til jibbing ER bedre. staver til jibbing er ikke så nødvendig, fordi stakinga o.l ikke er så vesentlig som f.eks freeride. store staver blir da bare i veien på rails og hopp. jeg snakker av erfaring, ikke av holdningen *jeg bare må følge denne trende assss*..

når stavene blir så korte at de ikke lenger har en funksjon i det hele tatt, da kan jeg være enig med dere som mener mindre staver er dritt. men da skal de være godt under 80-90cm altså, og trådstarter bruker jo 50cm som eksempel.

Newbie #99806 12/03/2009 3:58 PM
Fersking
Fersking

Sitat Utstyrs-freeken:Må beklage på forhånd til de som føler seg truffet, men korte staver er bortkastet. Sånn er det bare! Og staver som er kortere enn 120 til en som er mellom 180 og 190 er bortkastet. Det er slitsomt og stake og som tidligere nevt, farligere, ja farligere...mye lettere å sette staven i magen, nyrene eller værre i nutsa. Når det gjelder vektforholdet mellom lang og kort, BULL SHIT, kjøp heller lettere staver. Og ja, da blir de dyrere, men også sterkere og mye bedre.

Jeg må da være ekstremt spesiell, for jeg synes ikke det er spess vanskelig å stake med mine 95cm lange staver, til tross for at jeg er 186cm høy.

Og det vektforholdet er helt klart til stedet med mindre du kjøper dyre komposittstaver. Jeg kan ikke snakke for alle 17-åringer, men jeg har faktisk ikke såpass med penger at jeg kan prioritere dyre staver. Jeg ser heller ikke poenget med å kjøpe dyre og lange staver når jeg synes det er bedre å ha korte.

Jeg snakker selvfølgelig om staver til jibbing og parkkjøring her.

Newbie #99807 12/03/2009 4:02 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Håkon Barane:Vet ikke om dette er en bra utvikling, men forumet på Friflyt begynner stadig å ligne mer og mer på newschoolers forumet. Hat over alt! La folk få kjøre som de vil, hvordan de vil og når de vil uten at noen skal blande seg inn!

Word! Alle skal så sykt være i mot newschooler gutta. Lei av det. OG, korte staver er seriøst mye mer digg enn lange fordi stavene blir i veien på hopp og grab.

Newbie #99808 12/03/2009 4:13 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg er 170++ og jeg bruker 90cm. jeg mener korte staver ER enklere å gjøre triks med i lufta og er utrolig mye mer hendig når man railer. pluss at lange staver ser utrolig dumt ut( skjekk ut Candide så ser du det)også syns jeg korte staver faktisk er enklere å stake med, men det finnes jo klart en grense:D

Tom Wallisch
Newbie #99809 12/03/2009 7:13 PM
Entusiast
Entusiast

Folk bruker korte staver fordi TWALL og Brogan har korte staver.. rigth?

...
Newbie #99810 12/03/2009 8:36 PM
Medlem
Medlem

Lange staver ser bedre ut en de korte, syns jeg da;Pmen JA de er litt i veien, men som sagt ser mye fetere ut;D

Newbie #99811 22/03/2009 1:19 PM
Fersking
Fersking

Eg blir vel skutt om eg spør koffor dere jibbere ikkje brukar teleskopstaver?

Newbie #99812 22/03/2009 1:32 PM
Entusiast
Entusiast

Skal ikke skyte deg, men det er fordi vi knekker og bøyer staver i hytt og pine. Derfor jeg bare bruker staver jeg finner i garasjen, eller kjøper billige på sporten til 200 kr.

Newbie #99813 22/03/2009 3:07 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg bruker fakstisk lange staver, selv om jeg er jibber, var fan av korte før, men ble possitivt overasket da jeg kjøpte meg noen nye, lange staver. Syntes det er bedre å spinne med lange staver en korte. Korte staver er jo bedre å grabbe med, men jeg klarer alle grabsene jeg kan med korte, med lange også.

Newbie #99814 22/03/2009 8:40 PM
Medlem
Medlem

Sitat Snowmaster:Jeg bruker fakstisk lange staver, selv om jeg er jibber, var fan av korte før, men ble possitivt overasket da jeg kjøpte meg noen nye, lange staver. Syntes det er bedre å spinne med lange staver en korte. Korte staver er jo bedre å grabbe med, men jeg klarer alle grabsene jeg kan med korte, med lange også.

Jeg har gjort akkurat det samme som deg, jeg hadde korte staver før men nå har jeg ganske lange. Jeg merker egentlig ikke noen stor forandring:grin

Newbie #99815 22/03/2009 9:03 PM
Medlem
Medlem

Sitat EC ridin:har stått i tre uker uten staver nå pga brukket håndledd, og må si det er gøy, men litt vanskelig, hvertfall i de brattere partiene, da man har liten balanse, i drops og sånn blr det mere veiving med arma, men merker ikke så mye forskell i parken, lettere å grabbe vertfall:D Men gleder meg noe sinnsykt til jeg klarer å holde staven med hånda igjen ! appropo det, finnes det noe håndleddsbeskyttere som jeg kan bruke nå når bruddet enda er litt svakt ?

vet det er litt seint og det er en stund siden du spurte men hvis du knakk håndleddet og var på sykehuset er det ganske rart du ikke fikk en sånn hardplast skinne som jeg fikk. ivertfall funker den veldig bra kombinert med litt bandasje. spørr evnt på sykehuset når du er til brudd kontroll om du kan få en slik en.

Newbie #99816 23/03/2009 2:28 PM
Fersking
Fersking

herregud for en tråd!! kommer i samme klasse som "briller-under-hjelmen-tråden". kos dere videre!

Newbie #99817 24/03/2009 2:59 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat [hodlekve]: poenget er jo ikke å få størst mulig fart i jibbing, nok fart er nok:razz da trenger man jo egentlig ikke stavene lenger(mange bruker det jo heller ikke). men for å ikke se dum ut og kjøre uten staver(selvom det er dritgøy), velger sikkert mange en mellomting; altså kortere staver..

Ja, det er kjempe gøy å kjøre uten staver. Det er jo ganske mye vanskeligere, men morsommere faktisk. Bare chille den med vennner, kødde i løypa (og i heisen hvis det ikke er mange der). Kanskje har snøballkrig i bakken (anbefaler det, det er drit gøy).

Newbie #99818 24/03/2009 10:20 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg kjører helst med korte staver, for at jeg synes at de lange blir i ''veien'' når man kjører i heng eller utenfor løypene. Og bruker for det meste stavene som en liten støtte når man kjører i bratte partier. Ser poenget med lange staver til stakking og slikt.Da er jo teleskopstaver en bra ting:)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå