Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
HJELP! Armada AR6 ski stilt etter "fab. anbefalning"
#99565 04/03/2009 10:46 PM
VansKid Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Og etter fabrikkens anbefalning var dette 5cm bakover. Er ikke det ganske mye? Hvordan blir det med hopp osv? Som sagt så kjører jeg jo også en del i vanlig bakke. Men hadde tenkt å begynne med ordentlig park kjøring da...

Re: HJELP! Armada AR6 ski stilt etter "fab. anbefalning"
VansKid #99566 04/03/2009 10:58 PM
Medlem
Medlem

Er ikke helt sikker på hvor langt bak fabrikkens anbefaling er, det varierer veldigfra ski til ski.Vil anbefale 100% midtstilt etter som du har tenkt mye jibbing, du vil bli bedre å rotere med. Du vil likevel få gode svinger i bakken.

VansKid #99567 04/03/2009 11:09 PM
VansKid Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Fabrikkens anbefalning var 5cm bakover. Og det var slikt de var montert. Men jeg får prøve de ut først og se. Spurte gear-experts på backcountry.com og han sa det var helt fint og ha de sånn. Da var de også bedre å kjøre all-mountain, og samtidig fortsatt bra i parken. I og med at jeg ikke hopper på noe big jump og slikt enda, så er det kanskje greit at jeg begynner med å ha de sånn som jeg har nå, og når jeg blir proere, så sette de framover igjen?

VansKid #99568 05/03/2009 2:10 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg ble litt forvirra av innlegget ditt jeg! ", så sette de framover igjen". Er dette nye ski eller har de vært montert 100% før? Du kan jo flytte en hel del på bindingene, men er jo begrenset hvor mange hull du kan borre rundt 100% merkingen..

"Som sagt kjører jeg en del i vanlig bakke". Du har vel strengt tatt ikke sagt noe om hvor du kjører, ikke i denne tråden hvertfall! Selv om du har tenkt å begynne med parkkjøring osv så har du ikke hoppet på noe big jump enda sier du. Spør du meg er det da ikke noe krise, og egentlig bør du vel ikke bry deg om hvor bindingen står.. Du merker fort når nivået når det punktet at 100% midtmontert er et must. Inntill du har hitta big jumpen og gjerne satt noen triks annet enn en grab så kan det jo være greit å ha ski som også funker bra til andre områder i bakken og?

VansKid #99569 05/03/2009 3:06 PM
VansKid Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat d-link:Jeg ble litt forvirra av innlegget ditt jeg! ", så sette de framover igjen". Er dette nye ski eller har de vært montert 100% før? Du kan jo flytte en hel del på bindingene, men er jo begrenset hvor mange hull du kan borre rundt 100% merkingen.."Som sagt kjører jeg en del i vanlig bakke". Du har vel strengt tatt ikke sagt noe om hvor du kjører, ikke i denne tråden hvertfall! Selv om du har tenkt å begynne med parkkjøring osv så har du ikke hoppet på noe big jump enda sier du. Spør du meg er det da ikke noe krise, og egentlig bør du vel ikke bry deg om hvor bindingen står.. Du merker fort når nivået når det punktet at 100% midtmontert er et must. Inntill du har hitta big jumpen og gjerne satt noen triks annet enn en grab så kan det jo være greit å ha ski som også funker bra til andre områder i bakken og?

</p>

Du ble litt forvirra ja...Gjør det litt enklere for deg. Jeg kjører ca 50% park og 50% kjøerer jeg rundt i vanlig preppa bakker. Vanlig carving.Bindingene er nå satt -5cm og jeg vurderer å midtstille de 100%. Jeg ser det heller ikke som noe krise å ikke hoppe på big jumpen? Herre...Jeg bare sa det for å beskrive hvor god jeg er i parken. Kanskje det ville hjelpe dere som skulle hjelpe meg, men tydeligvis ikke.Og jeg har snakka med gear-ekspertene på backcountry nå og også forum på newschoolers.com De på forumet sa at jeg ikke burde stille de 100% midtstillt, men heller ha de slik som det er. Det sa omtrent ALLE, så kommer vel egentlig ikke til noe point hvor 100% midtstillinge er noe must...Sjekk: http://www.newschoolers.com/web/forums/readthread/thread_id/445790/<p>Takk for "hjelpen" da.

Re: HJELP! Armada AR6 ski stilt etter &quot;fab. anbefalning&quot;
VansKid #99570 05/03/2009 3:20 PM
Fersking
Fersking

Enig med deg d-link. I og med at du ikke har testa rails/jumps osv enda har det ikke noe å si at bindingene er montert 5 cm bakover. Etterhvert som du blir mer fortrolig med kjøringa i parken og du føler at du ikke fixer rails som du ønsker fordi du ikke står midt oppå skia kan du få de 100% midtstilt.

Er skiene helt nye? Ikke vært montert noen bindinger på de fra før av?

VansKid #99571 05/03/2009 3:23 PM
VansKid Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Yes, skiene er splitter nye wink

VansKid #99572 05/03/2009 3:55 PM
Fersking
Fersking

Null stress. Bare å få dem midtstilt seinere når du merker at performance på rails osv ikke sitter pga bindingene sitter for langt bak.

Enjoy!

VansKid #99573 05/03/2009 4:26 PM
Fersking
Fersking

Ikke vær så såra da, Vanskid :)Hvis du kjører litt all-mountain og litt park, så kan det kanskje være greit å ha de slik som du har dem nå (-5cm). Du merker jo det etterhvert hvis du så og si bare er i parken, så kan det jo være greit å stille de helt midtstilt. Prøvd deg fram. Prøv først med slik som du har det nå (det er jo tross alt der Armada selv anbefaler at du skal ha det. Det er jo på midten av side-cuten og der de er mest egna til å kjøre)Så når du blir skikkelig park-rotte, så kan du stille de 100% midstilt smile

VansKid #99574 12/03/2009 11:52 PM
Fersking
Fersking

Har også lurt mye på dette her. Sendte mail til Tyson Hall (broren til Tanner Hall og en af sjefene i Armada Skis)Han svarte følgende:Jan,

Thanks for dropping us an email. If you are mostly skiing in the park I would recommend mounting those at -1.5 to -2.5 cm back of center. Most of our athletes that use the AR6 for park skiing will not center mount their skis. Both Tanner and Jacob mount their 6?s at -1.5cm. At this point you will be close enough to the center to control your switch skiing and landings, but you won?t be true center making it easier to ski on groomers and hard pack. Mounting your skis twice will decrease the integrity of the ski; however, if the original mount holes are plugged properly your ski should be fine. Please note that mounting your skis twice will limit the warranty on your skis. If you have any further questions please let us know. Thanks again.

Tyson Hall

Armada Skis Inc.

MERK: Dette er da hva som er anbefalt til AR6 og ingen andre ski. Så til Nils og d-link, så tror jeg ikke at 100% midtstilling noen gang kommer til å bli et MUST. Du ser jo at både Tanner og Jacob kjører med de -1.5cm. Så hvis du skal bytte vanskid, så ville jeg kanskje gått for -1.5 cm, iog med at han anbefaler -1.5 - 2.5. Kikka litt innpå siden, og JP Auclair kjører med sine AR6 med bindingene -2 til -3. Phil Casabon kjører med de -2.Dette er selvfølgelig litt smak og behag også, men rotering og switch kjøring vil garantert ikke bli mye dårligere om du har de -1.5. For da ville jo alle "gutta" hatt de midtstilt wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå