kalde tær!!!
|
Fersking
|
OP
Fersking
sliter me kalde tær når jeg kjører, uansett temperatur egentlig.. kjører med ull slalom sokker og salomon foil sko. ødelegger skidagene litt..Noen tips til varme tær og dermed lengre skidager?
|
|
|
 Re: kalde tær!!!
|
Fersking
|
Fersking
varme såler? eller varme opp skoen før du stikker i bakken, ved å sette den forann varmovnen eller bruker skovarmer.. da holder du varmen i støvlen pga ullet vil holde varmenblir som isolasjon da.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
ta på deg ett ekstra par sokker!!! kan ikke begynne å syte hvis du fryser litt på tærne, det får da virkelig være din egen skyld! du har da lært å kle på deg???
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hørt noe om at hvis man "forfryser" en "kropsdel" så blir vevet ødelagt, og kroppen lager ikke nytt. Dermed fryser man lettere. Vet ikke om dette er sant jeg, men hvis du har forfryst tærne skikkelig en gang kan det være derfor.. Men, som Bechensten sier, det hjelper å varme opp skoene før du drar i bakken wink:wink
|
|
|
 Varmesåler!
|
Fersking
|
Fersking
Hade samme problemet, hvis jeg hade på en ekstra sok ble d for trangt og jeg begynte og fryse, hade jeg en sok frøys jeg. Så jeg kjøpte varme såler:D Fra Hotronic og disse er kjempe gode. fryser aldri på tærne lenger! Brukte denne butiken:http://sykkelhuset.no/produkter/bekledning/86
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ikke bruk et par ekstra sokker, dette kan gjøre vondt værre. Det blir trangere i bootsa og du får ikke bevegd tærene og resultatet vil være at du vil frysa mer enn før. Med to sokker kan det også føre til at det klumper seg på leggen og du kan få legghinnebetennelse lettere. Det kan være at du tighter bootsa dine for hardt. Dette gjør at du ikke får nok blod ut i føttene som vil føre til kalde tær. Er dette tilfelle, så vær flink med å spenne opp i heisen. Men er du generelt kald på beina, ville jeg investert i en støvelvarmer. Det er utrolig smooth. Bonus: du får discolys bak på bootsa :cool
|
|
|
|
|
|
 Varmesåle
|
Fersking
|
Fersking
Kjøp varmesåle. Feks Termic. Her får du ett oppladbart element, som varer i mange år. Du kan selv velge om du kjøper komplett såle med ledning som skal inn i elementet, eller om du kjøper kun ledningen med "dingsen" som sprer varmen under fotbladet. Denne kjøper du hvis du har støpte såler eller lignende, lett å tilpasse. Har du bare orginale såler fra skoene, kan du prøve komplett sålepakke fra Termic. Varmeelementet holder en hel skidag, før det må lades opp. Har tre innstillinger, hvor 1 er svakest og 3 sterkest varme. Kjører selv stort sett på 1. Dette syns iallfall jeg at funker gull.... Dette får du kjøpt i de fleste sportsbutikker i norge, iallfall G-Sport.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
I utgangspunktet virker ditt problem som at du har for trange støvler i tåområdet. Alpin- og telemark-støvler er så gode mht varme at flere sokker ikke er løsningen. "HermaN-" skriver "Har hørt noe om at hvis man "forfryser" en "kropsdel" så blir vevet ødelagt, og kroppen lager ikke nytt. Dermed fryser man lettere." Dette har også jeg hørt. Vet ikke om det stemmer ev om det har noe med alder å gjøre. Men; min sønn forfrøs kinnene sine som 7-8 åring sånn at han alltid fikk hvite flekker på begge kinn ved en del kuldegrader. Jeg kjøpte spesiell ansiktsmaske (neopren) til ham. Etter et par år var problemet borte 
|
|
|
 .
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat HermaN-:Har hørt noe om at hvis man "forfryser" en "kropsdel" så blir vevet ødelagt, og kroppen lager ikke nytt. Dermed fryser man lettere. Vet ikke om dette er sant jeg, men hvis du har forfryst tærne skikkelig en gang kan det være derfor.. Men, som Bechensten sier, det hjelper å varme opp skoene før du drar i bakken wink:wink det semmer HermaN, har selv forfryst begge stortærne mine under militør øvelse. og nå i ettertid, fryser jeg dritlett. ikke i skistøvler merkelig nok. men vanlige utesko, innendørs osv. blir det bare litt kaldt er stortærne mine de første som merker det. tehehe, teit
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Tillegg "Almersen": Skifter du strømper når du er kommet til bakken og skifter til skistøvler?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg forfrøys tærne da jeg var ett par år gammel, og nå fryser jeg så og si alltid på beina. Hender jeg sitter inne med ullsokker og fryser.. Men varmesåler, enten poser du putter i såla eller med batteri, i skoa hjelper hvertfall litt 
|
|
|
 takk før alle svar!!!
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sitat Animal:Tillegg "Almersen": Skifter du strømper når du er kommet til bakken og skifter til skistøvler? tar på ullsokkene jæmme.. så tar jeg på skistøvlene når jeg kommer til bakken.. takk for alle svar! tenkte investere i varmesåler eller skovarmere, fant skovarmer som jeg kan ha i biln til 350kr. har ikke så mye penger.noen som vet om billige varmesåler? :):)
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
tror ikke varmesåler er så veldig billig.. Du må ha såler, batteri, lader osv så det koster deg fort 2000 kr. Skal du ha ekstra luksus kan du jo hive på en fjernkontroll, så da er du vel oppe i 2500 kr ;P Du kan da kjøpe noen "sole" såler, eller de grønne i mer sånn gel opplegg, de er best synes jeg. Husker ikke hva de heter i farta. Dette gjør hvertfall at foten din vil sitte bedre i skoen og gjerne gjøre at du ikke fryser. trykkpunkter, for korte sokker, superundertøy nede i støvelskafte, forfrysninger og skader på vev er generellt de vanligste grunnene til at folk fryser. Disse sålene koster 2-300 kr. Et annet problem med flate standard filt såler er at du ikke får noe støtte under hjulbuen. Strammer du skoa godt da blir foten din klemt i en posisjon som kan gjøre at du får vondt/dårligere blodsikrulasjon og fryser. synes igrunnen det er ganske dårlig at støvler i disse dager til 3-4-5 tusen kroner ikke legges mer vekt på selve sålen. De fleste sko kommer jo med filtsåler som kan kjøpes for 30 kr på hvilken som helst sko butikk.. Hvis skoa er trange, så kan du jo gjerne vurdere blokking?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
skjekka prisene for deg, er vist en del billigere enn når jeg så på det sist! Vurderte lion pack fra thermic for noen år siden, den kosta da 3000. fant noen rimelige greier da..: full pakke får du til 1299,- http://www.gsport.no/no/Misc/Product/?query=true&productid=361583(BC_5) Vet ikke hvor godt disse passer til alpinstøvler, da modellen lionpack er designa og laget spesiellt for alpinstøvler, 2899,- og du må da ha såler til 399,- utenom. (midre og lettere batteri, fjernkontroll). håper du finner råd i disse finanstidene! hehe, ikke noe digg å fryse uansett 
|
|
|
 for store støvler?
|
Fersking
|
Fersking
Hvis det er slik at du ikke har forfryst bena tidligere, eller har dårlig blodomløp feks. grunnet røyking, mistenker jeg at du har for store støvler. Du ender da opp med å stramme støvlene for mye for å beholde hælhold og kontroll over støvelen. Du mister blodomløpet til føttene og du sliter med å holde deg varm. Bruk aldri mer enn en sokk, og selvfølgelig en alpinsokk som er lang nok og som ikke krøller seg. + bruk støpt eller anatomisk formet såle. Derimot så kan jeg skrive under på at Termic er effektivt. Når det er
|
|
|
 Fortsettelse.....
|
Fersking
|
Fersking
Derimot så kan jeg skrive under på at Termic er effektivt. Når det er mindre enn 10 blå. Termic får du fra 1299 for såler og batteripakker. festbrakketter og evt. montering kommer i tillegg. Du kan få både ferdige anatomiske såler, eller varmekabler som du monterer på dine egne såler (ca samme pris). Fint å kunne også flytte disse videre til neste par sko eller andre vintersko du har.
|
|
|
 Nemlig!
|
Medlem
|
Medlem
Kjapt og greit:* Ikke begynn å kjøre med kalde støvler* Pass på at sokkene er helt tørre når du tar på deg støvlene* Kan hjelpe å spenne opp alle spennene og "slappe opp" Power Strap'n i heisen + å la beina henge fritt* Dersom sålene i innerstøvlene ikke er oppbygd under hulfoten, vil lengdebuen i foten presses flat dersom du drar til de to nederste spennene hardt -Blodårer og nerver settes på strekk (Brrrrr og AU!) (NB! Ikke veldig aktuelt om du er dønn plattfot...). * PASSE støvler, hverken for store eller for små!* Har du for lite klær ellers på kroppen, fryser du lettere på beina* Drikk, spis og piss nok i løpet av dagen (dette HAR faktisk noe å si!)* VARMESÅLER ("skikjøring før og etter"!) -For meg funker det stort sett å ha dem på kun i heisen. På kaldere dager kjører jeg med dem på laveste kapasitet hele tida. Dersom jeg stiller dem for varmt, begynner jeg lett å svette, og da er det kjørt... * Hotronic finnes såvidt meg bekjent kun som "custom", dvs. at varmeelementene monteres på såler du har fra før. Pris: ca 1.299,-/1.499,-? * Thermic finnes også som "custom", med/uten fjernkontroll, og du kan også kjøpe såler med ferdigmonterte varmeelementer. Custom-utgaven koster 1.299,-, sålene 499,- eller 599,- ?* Batteri/støvel-fester fra både Hotronic og Thermic koster 149,- * Anbefaler at du starter med å investere i et par tilpassa såler i første omgang (dersom du er sikker på at støvlene passer føttenee dine da?!). Noen ganger er dette nok! Tvi-tvi fra ei som har lidd mange timer selv...
|
|
|
 Få deg støvler
|
Medlem
|
Medlem
som passer foten din, det er mangel på sirkulasjon som gjør at du fryser. Mange gode tips her på linken. Såler er en god start, først en som er tilpasset, virker ikke det, prøv med varmeaåle i tillegg.
|
|
|
|
|