Sitat tb77:PS! Pete, du skjønte tydeligvis ikke bakgrunnen for hva jeg skrev overhodet; verken Iran som eksempel på hva angår etnosentrisme, og amerikansk våpenpolitikk for å illustrere dobbelmoral i USA.
<p></p>
Jeg kan vel innrømme at dette innlegget har en viss underholdningsverdi. Jo jeg skjønte bakgrunnen, men synes ikke det passet i denne sammenhengen. Det er typisk å fremheve sine egne verdier som idealet, og se på andre kulturers verdier som laverestående, altså etnosentrisme. Jeg mener forøvrig at det ikke er etnosentrisme å kritisere steining og våpenpolitikken i USA. Kan du i det hele tatt kalle steining og lett tilgang til våpen for verdier? Uansett, det var en avsporing. Hvis du følte deg truffet angående røyking så var det kun humoristisk ment, altså bare kødd. For å snu litt på det: Om denne skikjøreren hadde blitt tatt i 140 på motorveien, hadde det da blitt diskusjon? Det er jo også et lovbrudd, hvor en setter både seg selv og andre i fare. Og vil man ha forbilder som kjører grisefort og uansvarlig i bil?