Ikke for å forsvare noe som helst, men det bør tas i betraktning at pot mer vanlig og akseptert i Nord-Amerika enn hjemmebrent i bygde-Norge. Det er en betydelig kulturforskjell på dette området. Der nordmenn kommer drar på fest med et par sixpacks i posen eller ei lerke på lomma, så drar amerikanere og kanadiere på fest med et par pils og en joint. Du skal ikke lenger enn til Nederland og Sveits før kulturforskjellene på dette området er åpenbare. I en rekke andre idretter foregår det røyking, og selv motorsykkel-fenomenet Valentino Rossi er avbildet med en fet doobie i kjeften Så får de som vil diskutere hva som er mest og minst skadelig, uten at jeg vil forsvare noe som helst.
Når det gjelder Tanner Hall, så var han en skikkelig MDB-kid i ungdommen. For hans del har nok røykingen vært en form for medisinering, i følge ham selv. Her i Norge brukes meta-amfetamin som medisinering av MDB-ere. Så kan man sikkert diskutere hva som funker best for hvem. Tanner er utrolig energisk og fortsatt nærmest hyperaktiv, men det er klart uheldig at han som forbilde for mange unge tar seg en blås og får slik oppmerksomhet. Hva han og andre gjør på natten driter jeg fint i. Det kan fort bli litt kvasi å sitte på den andre siden av kloden og leke moralpoliti, overfor en kultur som er helt annerledes enn den her hjemme på berget.
Jeg har tilbragt 3 uker med Tanner, og har egentlig bare gode ord å si om karen. Få, om noen, jobber så hardt og mye med å pushe skisporten. Hva han og andre gjør på natten og fritiden får bli deres sak. Folk elsker å hate Tanner Hall, fordi han er en så sterk personlighet som tør å si sine meninger. Ingen kan ta fra ham at han er en av verdens desidert beste skikjørere, og det er ikke røykingen som har bragt ham dit.